ضرورت فعال کردن نخبگان و فعالان قرآنی برای تولید محتوا در فضای مجازی


ضرورت فعال کردن نخبگان و فعالان قرآنی برای تولید محتوا در فضای مجازی

گروه فناوری اطلاعات ــ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه تولید محتوا با الگوی اسلامی احیاکننده فضای مجازی است به ضرورت حضور نخبگان و فعالان قرآنی برای تولید محتوا در این فضا اشاره کرد و گفت: اگر بتوانیم گروه‌های خود‌جوش مردمی و جوان را به میدان بیاوریم می‌توانیم بخشی از نیاز موجود را پوشش دهیم.

ضرورت فعال کردن نخبگان و فعالان قرآنی برای تولید محتوا در فضای مجازی

جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‎وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر اقدامات مجلس در خصوص کاهش آسیب‎های فضای مجازی و ضرورت تولید محتوای دینی و قرآنی در این فضا، گفت: امروزه فاصله بین فضای سایبری و فضای حقیقی بسیار کم شده است، تا جایی که کوچکترین تحولات و تغییراتی که در فضای مجازی اتفاق می‌افتد، در فضای فیزیکی اثر می‌گذارد؛ بنابراین بدیهی است همانطوری که همه ما نسبت به فضای فیزیکی کشور حساس هستیم و سعی می‌کنیم تهدیدات و آسیب‌های آن راشناسایی و با آن‌ها مقابله کنیم، ضرورتاً باید نسبت به فضای مجازی کشورمان هم این حساسیت و دقت را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امروز در کشور توانمندی‌های بسیار زیادی در عرصه تولید محتوا در فضای مجازی داریم که از آن‌ها به خوبی استفاده نکرده‌ایم، افزود: متأسفانه آن‌طور که باید نتوانستیم از این توانایی‎ها در میدان عمل استفاده کنیم؛ باید کاری کنیم که همه افراد در این فضا احساس وظیفه کنند و از توانمندی موجود‎، هم به لحاظ تخصصی و هم به لحاظ محتوایی در مسیر توسعه فرهنگ کشور استفاده شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر اینکه نقش ما در مجلس فعال‌سازی ظرفیت‌های اجتماعی در راستای ایجاد فرصت از این فضا به نفع جامعه است، ادامه داد: البته فعال‌سازی ظرفیت‌های اجتماعی تنها با شعار و سخنرانی میسر نمی‌شود، بلکه باید در میدان‌های عملیاتی این ظرفیت‌ها را فعال کنیم. امروز جوانان بسیار فعال، نخبه و تحصیل‌کرده در همه حوزه‌ها از جمله دینی و قرآنی داریم که باید از آن‌ها در عرصه تولید محتوای دینی و قرآنی در فضای مجازی بهره‌مند شد.

جعفرپور تصریح کرد: اگر این جوانان به میدان بیایند بخش زیادی از نیاز محتوایی ما در حوزه منابع قرآنی در فضای مجازی تأمین خواهد شد. محتوای دینی امروز جزء اصلی‎ترین نیاز‌های ما در فضای مجازی است. در کنار این موضوع سبک زندگی اسلامی هم جزء ضرورت‌های ما در این شرایط است و اگر بتوانیم گروه‌های خود‌جوش مردمی و گروه‌های جوان را به میدان بیاوریم می‌توانیم بخشی از این نیاز‌ها را پوشش دهیم.

وی با تأکید بر اینکه در حال حاضر نسبت به نیاز محتوایی موجود، کمبود‌های فراوانی نیز داریم، اضافه کرد: باید برای وضعیت فعلی با جوانان همفکری، همکاری و فعالیت کنیم و آن‌ها را دعوت به این فضا کنیم. البته از جهت دیگر هم نباید صرفاً به دنبال تولید حجم انبوه محتوا باشیم و دلمان را به تولید انبوه خوش کنیم؛ لذا باید کیفیت محتوا هم مد نظر باشد. اگر در تولید محتوا معیار‌های انسانی تؤام با ارزش‌های الهی مدنظر باشد، محتوا تبدیل به محتوایی با الگوی اسلامی می‌شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه تولید محتوا با الگوی اسلامی احیاکننده فضای مجازی است، به ایکنا گفت: هر یک از دستگاه‌ها باید به تناسب مسئولیت‌ها و وظایف ذاتی که برعهده دارند، نقش خود را در تحقق این اهداف ایفا کنند. دستگاه‎هایی که در کشور مسئولیت تولید و ارتقای محتوا را برعهده دارند همچون؛ وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان صدا و سیما و... باید در زمینه تولید محتوا تلاش کرده و به وظایف خود در فضای مجازی عمل کنند.

جعفرپور با بیان اینکه امروز چیزی که در این رابطه بسیار با اهمیت محسوب می‌شود، افزایش سواد رسانه‌ای مردم و مسئولان است، گفت: فرهنگ شهروندی نیز تحت تأثیر این شبکه‌ها به صورت آنی در تغییر است و مردم باید از این قبیل مسائل آگاه باشند تا بتوانیم تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. همچنین دستگاه‌هایی نظیر قوه قضاییه، ناجا، وزارت اطلاعات و سپاه که مسئولیت حفظ امنیت و سلامت این فضا را برعهده دارند، باید به وظایف خود عمل کنند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی شب قدر ؛ نقاشی های کودکانه ساده مخصوص شب های قدر