«ز پود محنت و تار محبت»


«ز پود محنت و تار محبت»

شهرکرد- ایرنا- کتاب «ز پود محنت و تار محبت» به قلم فرانک کبیری با ارائه پژوهش‌هایی در حوزه هنر گلیم‌بافی، برای نخستین بار به صورت اختصاصی گلیم‌بافان چهارمحال و بختیاری را معرفی کرده است.

این کتاب در ۱۱۸ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه شهرکرد در سال ۱۳۹۴ به چاپ رسید و در اختیار پژوهشگران رشته هنر و علاقمندان به دست بافته‌های عشایری و محلی قرار گرفته است.

این کتاب در ۵ فصل «آشنایی با گلیم و نقوش گلیم»، «بررسی گلیم با محوریت استان چهارمحال و بختیاری»، «ابزار و وسایل کار و شیوه‌های بافت گلیم»، «تاریخچه گلیم‌بافی در ایران و جهان» و «مجموعه‌ای از عکس‌های موزه ایران و پاریس» به رشته تحریر درآمده است.

کبیری در این کتاب با استناد به آثار برجای مانده از گذشته عنوان کرده است ، که تاریخ گلیم‌بافی در این استان به دوران پیش از تاریخ اسلام باز می‌گردد.

در بخش‌هایی از این کتاب در خصوص نقوش گلیم‌های بختیاری آمده است: از نقوش دیگر می‌توان به دندان موشی، بته ( که خود بته انواع و اقسام زیادی دارد و از مشهورترین نقوش به کار گرفته شده است)، گل کرده، گل برفی، گل مینا، گل زنگی، چهار گل، گل هشت پر، چهار تکه و گاپیت اشاره کرد.

بختیاری‌ها گیاهان محلی اطرافشان نظیر کاج، سرو، لاله و شقایق را نیز در گلیم‌شان منقش کرده‌اند. همچنین نقوش حیوانات منطقه روباه، بنگشت، بط و بط دو سر را در دستبافته‌هایشان جاویدان ساخته‌اند.

همچنین نقش و ابزار و وسایل موردنیاز زندگی و آنچه در اطراف آنهاست نظیر نقوش آچار، سیخ، چپقی، چنگکی، رکابی و پله را نیز در دست‌بافته‌های خود به کار می‌برند."

شهراد طاهرزاده ویراستاری کتاب را بر عهده داشت و مقدمه این کتاب از سوی سید محمد بهشتی نوشته شده است.

مجموعه عکس‌های جمع‌آوری شده از موزه‌های ایتالیا و پاریس در این کتاب بازنشر شده است که به صورت تطبیقی آثار نقوش موزه‌ها و سفالینه‌های موجود بررسی شده است.

فرانک کبیری عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد از استادان رشته صنایع دستی این دانشگاه است و تاکنون مقالات متعددی از این نویسنده در خصوص رشته‌های صنایع دستی این استان نظیر قالی، خورجین و گلیم در مجلات علمی و هنری چاپ شده است.

۷۳۶۳/۲۰۹۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز