مسجد «سن پترزبورگ» 115 ساله؛ عبادت و خلاقیت


مسجد «سن پترزبورگ» 115 ساله؛ عبادت و خلاقیت

مسجد جامع«سن پترزبورگ» با 115 سال عمر با گنبد آبی بی نظیرش مشابه مساجد سمرقند و بخارا بنا شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الیوم السابع، مسجد سن پترزبورگ در سال 1913 میلادی به سبک مسجد «تیمور لنگ» در سمرقند ساخته شد و در زمان افتتاحش بزرگترین مسجد جامع در اروپا بود.

این مسجد از مهمترین آثار تاریخی متعلق به دوره تزار است، این مسجد در طول سالهای اخیر در دوره حکومت «نیکولای دوم» آخرین تزار روسیه، زمانی که سن پتربورگ پایتخت پادشاهی بود، بنا شد.

طراحی این مسجد، مشابه مساجد بخارا و سمرقند است و معماری آن را «نیکلای واسیلیف» انجام داد. این مسجد به طور رسمی با حضور «سید میر محمد امیر عالم خان» امیر بخارا افتتاح شد.

ارتفاع گلدسته آن به 49 متر می رسد و ارتفاع گنبد آبی رنگ بی نظیرش 39 متر است.

در سال 1931 میلادی، این مسجد بسته و تبدیل به یک انباری شد. دومین افتتاح آن به پس از سفر « احمد سکارنو» رئیس جمهوری پیشین اندونزی به شهر لنینگراد برمی گردد. به طوری که سکارنو درخواست رسمی را برای بازگشایی این مسجد ارایه داد، این درخواست وی در ابتدا با مخالفت روبه رو شد؛ اما به سرعت مقامات از این تصمیم امتناع کردند و این مسجد را در سال 1959 میلادی دوباره افتتاح کردند.

این مسجد در خیابان کرنفیرسکی در شماره 7 قرار دارد و متشکل از سه طبقه است. طبقه دوم آن نمازخانه بانوان است . این مسجد نزدیک به پنج هزار نمازگزار را در خود جای می دهد. همچنین سخنرانی های این مسجد به زبان های روسی، تاتاری و عربی انجام می گیرد.

مسجد «سن پترزبورگ» 115 ساله؛ عبادت و خلاقیت

مسجد «سن پترزبورگ» 115 ساله؛ عبادت و خلاقیت

مسجد «سن پترزبورگ» 115 ساله؛ عبادت و خلاقیت44

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور