معرفی و تقدیر از برگزیدگان جشنواره «طنین مسجد»/ اعتلای هنر مسجدی در بستر فیلم و مستند


معرفی و تقدیر از برگزیدگان جشنواره «طنین مسجد»/ اعتلای هنر مسجدی در بستر فیلم و مستند

سعادتی با اعلام تقدیر از 15 اثر برگزیده سومین جشنواره «طنین مسجد» در آئین اختتامیه، گفت: این جشنواره همسو با رسالت ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور یعنی اعتلای هنر مسجدی برگزار و با استقبال گسترده اعضای کانون‌ها مواجه شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور همانطور که از نام آن برمی آید، در تلاش است تا با استفاده از بستر مهیای فرهنگ و هنر، ارزش های مسجدی را احیاء و در سبک زندگی جامعه نهادینه کند.

یکی از راهکارهای این ستاد برای تحقق این مهم، برگزاری جشنواره فیلم کوتاه «طنین مسجد» است که سومین دوره خود را پشت سر می گذارد و در ایام دهه ولایت و امامت برترین های خود را می شناسد. از این رو، با «سعید سعادتی»، معاون فرهنگی هنری ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور درباره جشنواره فیلم کوتاه «طنین مسجد» گفت وگویی داشته ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور در برگزاری جشنواره فیلم کوتاه «طنین مسجد» چه اهدافی را دنبال می کند؟

اعتلای هنر دینی و فاخر یکی از رسالت های کانون های فرهنگی مساجد کشور است، در این راستا شناسایی استعدادها، سامان بخشی فعالیت های هنری مساجد، توانمندسازی و شبکه سازی هنرمندان مسجدی به ویژه در حوزه های هنری مثل سرود، فیلم، نمایش، هنرهای تجسمی و شعر و ادبیات به عنوان اولویت این کانون ها دنبال می شود.

تولید فیلم های مستند و کوتاه هم در دستور کار ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد قرار دارد که در این راستا سومین جشنواره «طنین مسجد» را برگزار کرده است.

چرا برگزاری این جشنواره به دبیرخانه ستاد هماهنگی کانون های مساجد در استان گلستان واگذار شد؟

با توجه به سیاست ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور مبنی بر تمرکززدایی و برون سپاری طرح ها و برنامه ها، مقرر شد از مرحله طراحی تا اجرا و آسیب شناسی و بازطراحی این جشنواره به همت یک کانون فعال در استان گلستان انجام شود و ستاد در مرکز، امر سیاستگذاری و پشتیبانی را انجام دهد.

سومین جشنواره «طنین مسجد» در چه بخش هایی برگزار شده است؟

این جشنواره که از سوی هنرمندان مسجدی مورد استقبال قرار گرفته، در دو بخش برگزار شد، بخش «کانونی» به منظور شناسایی و آموزش استعدادها و بخش «آزاد» با هدف جریان سازی تفکر مسجدی و دینی در جامعه.

وجوه امتیاز این دوره از جشنواره «طنین مسجد» در مقایسه با ادوار گذشته چیست؟

آموزش و توانمندسازی که هم در استان گلستان و هم در استان های مستعد از طریق برگزاری کارگاه های آموزشی دنبال شد؛ ارتقای کیفی هیئت داوری با توجه به سطح بالای آثار ارسالی و تقویت بخش کانونی که سبب رشد بخش فیلم و فیلمنامه شد، از جمله این امتیازات به شمار می رود.

فراخوان اعلام شده جشنواره مربوط به چه بازه زمانی بود و چه تعداد آثار توسط دبیرخانه دریافت شد؟

بنابر اعلام اولیه، مهلت ارسال آثار با محور «سبک زندگی اسلامی ایرانی» مثل کسب حلال، رفتار با همسایه و ... به دبیرخانه جشنواره تا 30 خرداد ماه بود که بعد تا 15 تیرماه تمدید شد.

در فیلم کوتاه داستانی در بخش آزاد و کانونی 351 اثر (بخش اعظم تولیدات مربوط به بچه های کانون های مساجد است)، در بخش فیلم کوتاه مستند 86 اثر، در پویانمایی 20 اثر، نماهنگ کانون های مساجد 25 اثر، فیلم موبایلی ساخته اعضای کانون ها نیز هشت اثر و فیلمنامه 100 اثر به دبیرخانه ارسال شده است که در مجموع 600 اثر را شامل می شود.

داوری ها چه زمان آغاز و برای شناسایی آثار برتر چه فرآیندی طی شد؟

از 20 تیرماه هیئت انتخاب در استان گلستان بازبینی آثار را آغاز کردند که این فرآیند تا 10 مرداد با حساسیت های لازم، فارغ از نگاه های سلیقه ای و با تاکید بر رعایت چارچوب ها انجام شد.

از دهم مرداد ماه داوری آثار در ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور به صورت متمرکز و با حضور اعضای هیئت داوری متشکل از چهره هایی همچون انسیه شاه حسینی (کارگردان مطرح) و فرهاد قائمیان (بازیگر شناخته شده) و ولی الله نظری و حسن قهرمانی از استان گلستان، در هشت بخش انجام شد.

مرحله داوری آثار 15 مرداد ماه به پایان رسید و اختتامیه 27 و 28 مرداد ماه همراه با برگزاری کارگاه های فیلم، فیلمنامه نویسی و بازیگری در استان گلستان برگزار می شود.

چه تعداد از آثار در اختتامیه معرفی و تقدیر می شوند؟

15 اثر برتر در اختتامیه معرفی و تقدیر می شوند؛ در بخش آزاد سه اثر و در بخش های کانونی هم یک اثر برگزیده و یک اثر شایسته تقدیر. علاوه بر این، از دو اثر شایسته تقدیر در بخش های آزاد و مستندهای کانونی نیز تجلیل به عمل می آید.

چه برنامه هایی برای آئین اختتامیه پیش بینی شده است؟

همزمانی آئین اختتامیه این جشنواره با ایام دهه ولایت و امامت، عید سعید غدیر و همچنین روز جهانی مسجد باب خیری است در جهت اعتلای هنر مسجدی.

علاوه بر قرائت پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که برای نخستین بار خطاب به جشنواره «طنین مسجد» صادر شده است، سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی»، دبیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، اکران فیلم های منتخب جشنواره، مولودی خوانی و اجرای برنامه توسط گروه های سرود و ... نیز برای این آئین که به میزبانی استان گلستان برگزار می شود، پیش بینی شده است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس دختر برای پروفایل | 80 عکس پروفایل دخترونه زیبا و لاکچری