رویگردانی از اهل‌بیت(ع) و رفتن به‌دنبال مکاتب کاذب ما را دچار فرقه‌گرایی می‌کند


 رویگردانی از  اهل‌بیت(ع) و رفتن به‌دنبال مکاتب کاذب ما را دچار  فرقه‌گرایی می‌کند

حجت‌الاسلام پورذهبی با بیان‌اینکه اگر با رویگردانی از اهل‌بیت(ع) دنبال عرفان‌ها و مکاتب کاذب برویم دچار فرقه‌گرایی می‌شویم، گفت: امام جواد(ع) فرمودند: در مقابل مصائب و فقر صبور باشید و آن را تکیه‌گاه خود قرار دهید و همواره خدا را ناظر بر خود ببینید.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، مراسم عزاداری و سوگواری شهادت امام جواد(ع) شامگاه پنج‌شنبه، ۱۰ مرداد پس از اقامه نماز مغرب و عشاء با حضور مومنان و عاشقان اهل‌بیت(ع) در مصلی بزرگ آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین پورذهبی طی سخنانی درباره فلسفه و جایگاه ارادت و پیروی شیعیان از اهل بیت‌(ع) به عنوان امام معصوم(ع)، گفت: در صدر اسلام مسلمانان برای دریافت احکام و دستورات دین به پیامبر(ص) و قرآن رجوع می‌کردند. پس از وفات پیامبر(ص) فهم همه احکام و دستورات دین تنها از طریق قرآن ممکن نبود.

این استاد حوزه علمیه افزود: قرآن اضافه بر آیات محکم و متشابهات نیز دارد یا به کلیات اشاره کرده و در برخی مسائل جزئیات دین را تبین نکرده است بنابراین استخراج احکام و دستورات از آیات متشابه یا کلی ممکن نیست مگر اینکه تبیین‌کننده‌ای از سوی خدا برای آن باشد.

وی با اشاره به چند مثال ادامه داد: به عنوان مثال در قرآن به اقامه نماز تاکید شده اما اینکه هر نماز چند رکعت باشد تبیین نشده است یا احکام حج و جزئیات دیگر احکام نیامده است.

حجت‌الاسلام پورذهبی با بیان اینکه امام معصوم(ع) تنها کسی است که ما شیعیان درباره احکام و دستورات دینی، اعتقادات و فروع دین به آنها مراجعه می‌کنیم، ابراز کرد: از نظر عقلانی همه ما برای درمان بیماری خود نزد پزشکی که از همه حاذق‌تر است، می رویم یا برای کسب علم استادی را که از همه اعلم‌تر است، انتخاب می‌کنیم، از بین همه انسان‌ها تنها امام معصوم(ع) جامع شرایط همه کمالات انسانی و الهی نظیر علم، شجاعت، عقلانیت و بسیاری فضایل دیگر است. در حقیقت امام رابط بین زمین و ملکوت الهی است و بر اساس هوای نفس سخن نمی‌گوید بلکه تنها بر مبنای اراده الهی دین و قرآن را برای مردم تبیین می‌کند.

وی افزود: اگر ما با رویگردانی از اهل‌بیت(ع) دنبال عرفان و ادیان‌های کاذب برویم دچار فرقه‌گرایی خواهیم شد، در حالی که خداوند در آیه ۸۲ سوره مبارکه طه فرموده است: «کسانی که از شرک به اسلام روی آورده و توبه کنند ایمان آورند و عمل صالح انجام دهند و دنبال هدایت باشند آنها را خواهیم بخشید اما مراقب باشند هر کس دنبال راه خود نرود و فرقه گرا نشوند»، این قسمت چهارم مربوط به ما شیعیان است مراقب باشیم غیر مسیر اهل‌بیت(ع) دنبال هر کس طی طریق نکنیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شیعه با پیروی از اهل‌بیت(ع) دنبال نور هدایت است، اظهار کرد: تنها ائمه معصومین(ع) ما را به سرمنزل مقصود می‌رسانند.

حجت‌الاسلام پورذهبی درباره امام جواد(ع) و شخصیت استثنایی ایشان، گفت:‌ شیخ مفید از علمای بزرگ جهان اسلام درباره امام جواد(ع) می‌فرماید: امام رضا(ع) تنها یک فرزند داشتند، در روایات است که مولودی به بابرکتی امام جواد(ع) به دنیا نیامده است زیرا با تولد حضرت(ع) شیعیان در مقابل شکاکین بر امامت سرو سامان اعتقادی یافتند. امام موسی کاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) در سخت‌ترین زمان دولت بنی‌عباس زندگی کردند.

وی با بیان یک موعظه از امام جواد(ع) خاطرنشان کرد: حضرت(ع) فرمودند: در مقابل مصائب، سختی‌ها و فقر صبور باشید و آن را تکیه گاه خود قرار دهید از شهوات و حرام‌ها دوری کنید و از نماز استعانت بجویید و همواره خدا را ناظر بر خود ببینید.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انفجار حین مهار آتش در مغازه نقاشی خودرو در رشت