دانشنامه نهج‌البلاغه تدوین می‌شود


دانشنامه نهج‌البلاغه تدوین می‌شود

حجت‌الاسلام دین‌پرور با اشاره‌به تدوین دانشنامه «نهج البلاغه» در بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه گفت: تدوین سرفصل‌های علمی دروس مقطع فوق‌لیسانس و دکتری در دانشگاه و ارائه آن به وزارت علوم هم از دیگر فعالیت‌های این بنیاد است.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: برنامه «صبح و گفتگو» با موضوع کارکرد فعالیت های بنیاد نهج البلاغه در ارتباط تلفنی با حجت الاسلام «محسن دین پرور»، معاون پژوهشی بنیاد بین المللی نهج البلاغه از شبکه رادیویی گفت و گو پخش شد.

حجت الاسلام «محسن دین پرور» در برنامه «صبح و گفتگو» با اشاره به فعالیت های بنیاد نهج البلاغه در طول سال، بیان کرد: فعالیت های این بنیاد شامل انتشار کتاب، برگزاری مسابقات کتابخوانی، وجود کتابخوانه تخصصی نهج البلاغه و گروه های پژوهشی مانند پژوهشکده نهج البلاغه می شود و هم اکنون نیز در حال تدوین دانشنامه نهج البلاغه با همکاری اساتید هستیم.

معاون پژوهشی بنیاد بین المللی نهج البلاغه با اشاره به تأسیس بنیاد نهج البلاغه قبل از انقلاب تصریح کرد: بنیاد در سال ۱۳۵۳ شمسی قبل از انقلاب و با الهام از افکار مرحوم علامه امینی تاسیس شد و البته شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید باهنر در شکل گیری و تاسیس آن نقش موثری داشتند.

وی با اشاره به اینکه هر کار دینی و پژوهشی و به ویژه نگهداری کتاب نهج البلاغه در منزل قبل از انقلاب یک نوع جرم محسوب می شد، افزود: این بنیاد بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با تأسیس کنگره های هزاره نهج البلاغه در سال ۱۳۶۰ رشد بیشتری کرد و با پیام امام، موج بازگشت به نهج البلاغه در ایران اسلامی و خارج از کشور ایجاد شد.

حجت الاسلام دین پرور اضافه کرد: اولین کنگره نهج البلاغه سال ۱۳۶۰ و در مدرسه عالی شهید مطهری به همت آیت الله امامی کاشانی برگزار و موجب بازگشت افکار مردم به نهج البلاغه شد.

وی با بیان بخشی از پیام امام خمینی(ره) به «کنگره نهج البلاغه»، گفت: امام در بخشی از این کنگره فرمودند: «شما دانشمندان که در کنگره ارجمند هزاره نهج البلاغه گرد هم آمده اید ابعاد عرفانی، اخلاقی و سیاسی این کتاب شریف را به صورت مکتوب منتشر کنید.»

معاون پژوهشی بنیاد نهج البلاغه، این کنگره و پیام امام (ره) را منشأ انجام قدامات گسترده خواند و افزود: خوشبختانه این کنگره تا ۱۶ دوره دیگر نیز ادامه یافت اما به دلیل مشکلات مالی و عدم همکاری برخی ارگان ها این کار کمرنگ تر شده و امیدواریم عید غدیر امسال با همکاری دستگاه ها این کار صورت گیرد.

حجت الاسلام دین پرور با اشاره به دیگر اقدامات و برنامه های این بنیاد یادآور شد: تدوین سرفصل های علمی دروس مقطع فوق لیسانس و دکتری نهج البلاغه در دانشگاه و ارائه آن به وزارت علوم، کتاب شناسی جامع امام علی (ع) در سطح سه حوزه علمیه و انتشار ۲۵۰ عنوان کتاب از دیگر فعالیت های بنیاد نهج البلاغه به شمار می روند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس