نظام‌های امنیتی خلیج فارس


نظام‌های امنیتی خلیج فارس

بندرعباس- ایرنا- کتاب «نظام‌های امنیتی خلیج‌فارس» حاصل یک دهه فعالیت علمی وپژوهشی حسن فتاحی است که باهدف پرداختن به مسائل امنیتی خلیج‌فارس نوشته شده است.

این کتاب در۲۳۲ صفحه در شمارگان ‌هزار جلد و در قطع وزیری به قیمت ۱۴۰ هزار ریال توسط انتشارات دهسرا درسال ۱۳۹۵ منتشر شده است. این کتاب در۶ فصل نگاشته شده که در فصل نخست کلیات پژوهش را دربر می‌گیرد.
در فصل دوم مبانی تئوریک امنیت به‌عنوان پشتوانه مفهومی پژوهش فراهم شده و به تعریف امنیت، نظام امنیتی، امنیت منطقه‌ای و ابعاد و ویژگی‌های امنیت، مکاتب مختلف در برخورد با مقوله امنیت و نظریه هژمون به‌عنوان اساس پردازش فرضیه این تحقیق به صورت تئوریک پرداخته شده است.
در فصل سوم این اثر به سوابق طرح امنیتی که در آن به نظام امنیت ایرانی که به دوران سیطره ایران بر منطقه خلیج فارس اطلاق می‌شود، اشاره شده و موضوعاتی چون نظام امنیتی ایران، تشکیل پیمان بغداد، سنتو، سیستم امنیتی شورای همکاری خلیج‌فارس، اهداف امنیتی و سیاست خارجی شورا ، نقش وهدف آمریکا در خلیج‌فارس و اقدامات عملی برای استقرار نظم و امنیت مورد توجه قرار گرفته‌است.
تلاش برای ایجاد سیستم منطقه‌ای از طرف دولت‌های منطقه و ایجاد شورای همکاری خلیج‌فارس از دیگر مباحث این فصل است.
فصل چهارم این کتاب به بررسی نقش ساختارها و ظرفیت‌های داخلی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در پیدایش طرح‌های امنیتی در منطقه خلیج فارس وآفات درونی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس می پردازد و بحران‌های درونی این کشورها را توضیح می‌دهد.
در فصل پنجم این اثر پژوهشی نقش عوامل منطقه ای در ظهور و سقوط طرح‌های امنیتی در منطقه خلیج فارس مورد بررسی قرار گرفته است و متغیرهای منطقه‌ای مانند رقابت‌های منطقه‌ای، تعدد منابع تهدید و عملکرد و فروپاشی سیستم‌های امنیتی خرده منطقه خلیج‌فارس در آن تحلیل می‌شود.

در بخش پایانی این اثر نیز به بررسی دلایل موفق نبودن طرح‌های امنیتی در منطقه اشاره کرده و هم‌چنین برای برون رفت از معمای امنیتی منطقه خلیج‌فارس باتوجه به عیوب طرح‌های سابق و نیز واقعیت‌های منطقه پیشنهاداتی ارائه شده است.

مقدمه کتاب

نویسنده درمقدمه این کتاب آورده است: برکسی پوشیده نیست که خاورمیانه مهم‌ترین منطقه دنیاست و این اهمیت از ۲ جهت خواستگاه انرژی و خواستگاه دین اسلام ناشی می‌شود.

خلیج فارس به‌عنوان یکی از خرده سیستم‌های خاورمیانه، مهم‌ترین خرده سیستم حال حاضر خاورمیانه و به طور کلی نظام بین الملل محسوب می‌شود که هم بخش مهم و اثرگذاری از جغرافیای کشورهای اسلامی و مستطیل جهان اسلام (مستطیل به طول ۱۱ و عرض ۶ هزار کیلومتر) است و هم مهد انرژی و ثروت‌های ناشی از آن.

پژوهش حاضر عبارت از مساله امنیت در منطقه خلیج فارس است که دارای مسائل پیچیده و چند لایه ترکیبی از ژئوپولیتیک و ایدئولوژیک مانند تضادهای مذهبی و قومی - تمدنی در مثال بین شیعه و سنی، بین ترک‌ها و کردها و یا به‌طور کلی‌تر بین اسلام و غرب از یک سو و مشکلات مزمن جهان عرب از جمله عدم دموکراسی، رژیم‌های اقتداگر و وابسته، حکمرانی بد و یا درنهایت تداوم منازعات قدیمی مثل مساله فلسطین - اسرائیل از سوی دیگر دارد.

۷۱۹۵/۶۰۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو