تحلیل اندیشکده کارنگی از فلج آمریکا و اروپا در مدیریت امور استراتژیک و ژئوپلتیک جهان


تحلیل اندیشکده کارنگی از فلج آمریکا و اروپا در مدیریت امور استراتژیک و ژئوپلتیک جهان

شفقنا- اندیشکده کارنگی در یادداشتی با اشاره به تنشی که میان ایران و انگلیس در مساله نفتکش ها ایجاد شده،‌ نوشت: اروپا فاقد توان مدیریت امور ژئوپلتیک و استراتژیک است. به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این اندیشکده آمریکایی در ادامه یادداشت تحلیلی خود آورده است:‌ رویدادهای این تابستان تائیدکننده این مساله است که اتحادیه اروپا از نظر سیاسی قادر به […]

تحلیل اندیشکده کارنگی از فلج آمریکا و اروپا در مدیریت امور استراتژیک و ژئوپلتیک جهان

شفقنا- اندیشکده کارنگی در یادداشتی با اشاره به تنشی که میان ایران و انگلیس در مساله نفتکش ها ایجاد شده،‌ نوشت: اروپا فاقد توان مدیریت امور ژئوپلتیک و استراتژیک است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا، این اندیشکده آمریکایی در ادامه یادداشت تحلیلی خود آورده است:‌ رویدادهای این تابستان تائیدکننده این مساله است که اتحادیه اروپا از نظر سیاسی قادر به مقابله با تغییرات اساسی ژئوپلیتیکی و استراتژیک نیست، آنهم در زمانی که که ایالات متحده فاقد یک رهبری دیپلماتیک است.

این تابستان،‌ تابستان عجیبی بود. انگلستان یک نفتکش ایرانی را که ظاهرا به مقصد سوریه حرکت می کرد، توقیف نمود. دونالد ترامپ در آمریکا نیز از این مساله هیجان زده شد و تصور کرد که اکنون انگلیس نیز در اتخاذ سیاست علیه ایران در کنار واشنگتن قرار می گیرد. در واقع، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز موضع حمایتی خود را از اقدام ایالات متحده در حمایت از ناوبری در تنگه هرمز اعلام نمود.

اما انگلیس همزمان از توافق هسته ای ایران (برجام)، نیز حمایت می کند؛ توافقی که قدرت های جهانی در سال ۲۰۱۵ با ایران منعقد کردند. دادگاه جبل الطارق در ۱۵ اوت این تانکر ایرانی را آزاد کرد و پس از آن نیز درخواست ایالات متحده برای توقیف مجدد آن را رد نمود.

روابط ویژه آنگلوـ‌آمریکایی تنها محدود به امور ناوبری نمی شود. توافق هسته ای ایران نیز کاملا از بین نرفته اما اروپا قدرت ترمیم آن را ندارد مگر آنکه تهران و واشنگتن به جای اقدامات خرابکارانه و خطرناک به استفاده از دیپلماسی بازگردند. تاکنون تلاش های دیپلماتیک خود اروپایی ها تاثیر اندکی داشته چرا که این تلاش ها فاقد ارزش سیاسی و اقتصادی می باشد.

اروپا همچنین فاقد یک استراتژی برای این مساله هستند که چگونگی تنگه هرمز را برای ترافیک تجاری جهانی ایمن کنند. واکنش اروپایی ها به تظاهرات های بی سابقه و گسترده در هنگ کنگ نیز نمونه دیگری از این درماندگی است…

خبر اصلی را در وبگاه اندیشکده کارنگی ببینید

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...