نوجوانان، قربانیان اصلی اختلال اضطراب اجتماعی / عارضه‌ای روانی که با مشکلات گوارشی ظاهر می‌شود


نوجوانان، قربانیان اصلی اختلال اضطراب اجتماعی / عارضه‌ای روانی که با مشکلات گوارشی ظاهر می‌شود

یک روانپزشک گفت: اختلال اضطراب اجتماعی می‌تواند در هر رده سنی دیده شود، ولی شیوع این عارضه در بین نوجوانان بیشتر است.

محمدرضا خدایی روانپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه توانبخشی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اختلال اضطراب اجتماعی اظهار کرد: اختلال اضطراب اجتماعی یکی از انواع اختلالات اضطرابی است، این عارضه به ۲ شکل با ترس از بیرون رفتن یا بدون ترس از بیرون رفتن بروز پیدا می‌کند.

شیوع اخلال اضطراب اجتماعی

او بیان کرد: به طور تقریبی یک درصد از افراد جامعه به اختلال اضطراب اجتماعی دچار هستند، ولی این آمار چندان دقیق نیست، شیوع این اختلال در بین زنان و مردان برابر است، ولی گاهی اوقات زنان بیشتر از مردان به این عارضه مبتلا می‌شوند، اختلال اضطراب اجتماعی در سنین نوجوانی بیشتر دیده می‌شود، ولی می‌تواند در کودکی یا بزرگسالی هم بروز پیدا کند.

بیشتر بخوانید: شایعترین علائم "اختلال اضطراب اجتماعی" را بشناسید

این عضو هیئت علمی دانشگاه توانبخشی افزود: مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی هنگامی که وارد اجتماع افراد غریبه می‌شوند علائمی مانند دلهره، دلشوره، بی قراری، تپش قلب، احساس تنگی نفس و مشکلات گوارشی در آنها بروز پیدا می‌کند، بنابراین این افراد تمایل دارند که از اجتماع دوری کنند، گاهی اوقات اختلال اضطراب اجتماعی با گذر هراسی (ترس از بیرون رفتن) همراه می‌شود، به مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی در جامعه به اشتباه افراد خجالتی گفته می‌شود در حالی که این عارضه با خجالت کشیدن متفاوت است.

نوجوانان، قربانیان اصلی اختلال اضطراب اجتماعی / عارضه‌ای روانی که با مشکلات گوارشی ظاهر می‌شود

اختلال اضطراب عملکردی

خدایی تأکید کرد: مبتلایان به اختلال اضطراب عملکردی از حضور در اجتماع ترسی ندارند، ولی هنگامی که قصد دارند فعالیت‌هایی مانند ارائه کنفرانس شفاهی، خواندن انشاء سر کلاس یا شرکت در مصاحبه شغلی یا تحصیلی را انجام دهند، در ابتدای انجام این فعالیت‌ها به علائمی مانند ترس شدید، تپش قلب، لکنت زبان، احساس گرگرفتگی، تعریق و یا حتی اختلال در تمرکز دچار می‌شوند، ولی پس از گذشت چهار تا پنج دقیقه علائم آنها برطرف شده و می‌تواند ادامه فعالیت را بدون هیچ مشکل انجام دهند.

او درباره چگونگی تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی تصریح کرد: هنگامی تشخیص اختلال اضطراب اجتماعی قطعی می‌شود که اطمینان حاصل کنیم، فرد به اختلالات تیروئیدی یا کم‌خونی ناشی از فقر آهن دچار نیست.

نوجوانان، قربانیان اصلی اختلال اضطراب اجتماعی / عارضه‌ای روانی که با مشکلات گوارشی ظاهر می‌شود

انواع روش‌های درمان اختلال اضطراب اجتماعی

این عضو هیأت علمی دانشگاه توانبخشی گفت: افرادی که به اختلال اضطراب اجتماعی مبتلا هستند باید توانمندی‌ها و ظرفیت‌هایشان را به دیگران نشان بدهند، این اشخاص نباید از ترس اضطراب موقعیت‌ها را از دست بدهند و از حضور در اجتماع فرار کنند.

خدایی اظهار کرد: برای درمان اختلال اضطراب اجتماعی در مورادی نیاز به مداخله دارویی وجود دارد، مبتلایان به این عارضه در برخی موارد به اشتباه اقدام به استعمال سیگار یا مصرف برخی مواد روان‌گردان می‌کنند، بنابراین نه تنها مشکل آنها رفع نمی‌شود بلکه اختلال آنها هم شدت پیدا می‌کند.

وی یادآوری کرد: اختلال اضطراب جدایی که در کودکی و همراه با علائمی مانند ترس از جدا شدن از خانواده، دل‌درد، حالت تهوع و استفراغ بروز پیدا می‌کند هم نوعی از اختلال اضطراب اجتماعی است.

انتهای پیام /

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس