فیلمساز شمالی باید نیما باشد در قالب سینما


فیلمساز شمالی باید نیما باشد در قالب سینما

وی که بعنوان فیلمساز و نویسنده، برای برگزاری کارگاهی با عنوان " چه گونه از داستان‌های بومی ایده‌یابی کنیم" در قالب جشنواره فرهنگی گلدهی لاله های تالابی به انزلی آمده بود ساده و صمیمی به سخن گفتن با خبرنگار ایرنا پرداخت .

این فیلمساز مطرح بوشهری بیان داشت: شعرهای نیما سینما است ؛ آنجا که می گوید" به ره ، نی زن که دایم می نوازد نی، در این دنیای ابر اندود، راه خود را دارد اندر پیش" این سینماست دکوپاژ دارد .حالا سینماگر شمالی باید نیما باشد در قالب سینما .

وی خاطرنشان کرد : در ساحت شعر نگاه کنید نیما یوشیج چه انقلابی در تاریخ شعر ایران بوجود می آورد . تمام ارکان شعر را دگرگون می کند جامه دیگری تن شعر می کند . " خانه ام ابری است اما ابر بارانش گرفته است . خشک آمد کشتگاه من در کنار کشت همسایه . قاصد روزان ابری داروگ کی می رسد باران " همه عناصر را آورده مانیفست دارد با کشتزار و ابر و چوپان . این ها با خودش فرهنگ، زبان، اقلیم و آب و هوا را منتقل می کند و این را تعمیم می دهد به شرایط اجتماعی و سیاسی .

وی در باره استفاده از خاطرات همراه با تخیل، خوب نگریستن به جهان اطراف، ارزش قائل شدن برای آن چه که دور و برمان است برای نوشتن فیلمنامه و ساخت فیلم تاکید کرد.

غریب زاده از جذابیت جغرافیا و آداب و رسوم گیلان سخن گفت و افزود: فضای کلی این شهربه شدت جالب و جذاب است است .من در مورد تالابها شنیده و جسته گریخته چیزهایی هم دیده بودم اما وقتی خودم اینجا حضور پیدا می کنم اهمیت تالابها و شکل تالابها و معماری این شهر برایم خیلی عجیب و جالب است .

وی خاطرنشان کرد: وقتی فیلمی در اقلیم انزلی ساخته می شود در مورد این جغرافیای فیزیکی و طبیعی مرئی مشتمل بر جنگل و تالاب و دریا و جغرافیای انسانی و درونیات این انسانها، رسومشان، ارتباطاتشان، علاقمندی و باورها،آیین ها و بینش شان اطلاعات می دهد.

به گفته وی ممکن است مشاهده اینها برای بیننده انزلی جذاب نباشد مثل خوراکی که از بس بارها خورده اید برای شما طعم خاصی ندارد اما این غذا برای یک غریبه خیلی جالب و تازه و خوش طعم است این مناظر برای کسی مانند من که از اقلیم جنوب و گرما و تشنگی آمده دیدن هوای ابری و بارانی در تابستان خیلی جالب است.

غریب زاده افزود: ما در بوشهر برای این که یک گل را حفظ کنیم چقدر باید مرارت بکشیم اما اینجا تابستان روی آسفالت گل و علف سبز می شود این برای افرادی مثل من خیلی عجیب و شگفت انگیز است .

وی خاطرنشان کرد: این دو وجه یعنی وجه انسانی تعریف کاراکتر انزلی در کالبد انسان ها و تعریف انزلی از نظر مناظر و لوکیشن ها وقتی با هم ادغام می شوند فیلمی می شوند که برای همه مردم دنیا جذاب است .

این فیلمساز و نویسنده جنوبی درباره اهمیت لوکیشن در داستان افزود : هر کسی انسان همشهری خودش را در اقلیم خودش بهتر می تواند معرفی کند .

غریب زاده انتخاب لوکیشن در سینما را بسیار مهم عنوان و تصریح کرد: لوکیشن در دنیا خیلی اهمیت دارد اساسا فیلمسازان بزرگ دنیا برای پیدا کردن لوکیشن ها مرتب در جستجو و سفر هستند.

وی یاداور شد: وقتی به کارهای زنده یاد کیارستمی نگاه می کنید می بینید چقدر به اهمیت لوکیشن معتقد بوده مثلا پوستر فیلم خانه دوست کجاست همیشه در ذهن ما است تپه ای و درختی و یک جاده زیگزاگی که به سوی درخت می رود چون گرافیست و عکاس بوده و گرافیک طبیعت را میدیده و علاقه و ایمان و باور عجیبی داشته به این که انسان درون طبیعت معنا و مفهوم می دهد و خیلی کارهای فوق العاده ای هم دارد .

وی متذکر شد:حالا در چارچوب دنیا نگاه کنیم می بینیم جانفورد را با یک صحرایی از امریکا می شناسند تا می گویی جانفورد صحرای امریکا به ذهن ما می اید با کوههای کلوت مانند و کاکتوسهایش .

وی خاطرنشان کرد: در ادبیات نیز حتی اینگونه است . داستان تولستوی را که می خوانید می روید توی سرما و برف ، داستان یک افریقایی را می خوانید شما را به زیر خورشید سوزنده افریقا می برد.وقتی داستان یک هندی را می خوانید باران های موسمی را می بینید . فیلم نیز چنین است .

غریب زاده با بیان این که تاریخ سینما را که نگاه می کنید پر از لوکیشن است اضافه کرد: برخی فیلمهای بزرگ را می بینیم که بخش اعظم کار روی دوش لوکیشن بوده مثل لورنس عربستان شما وقتی نگاه می کنید لانگ شاتها و مناظر را می بینید، فیلمهای امریکایی نیز همین طور ، کوروساوا لوکیشن و جغرافیای ژاپن را نشان می دهد .

به اعتقاد وی اساسا وقتی از مناظر شهری و طبیعی به ویژه طبیعی نقاشی می کنید یا عکس و فیلم می گیرید به خودی خود چشم اندازی زیبا هستند . مثلا ساحل ،فقط یک ساحل زیبا است اما وقتی شما یک کودک را در ساحل می گذارید حضور انسان به آن یک مفهوم و معنای دیگر می دهد و این را خیلی باشکوه می کند.

این فیلمساز مجرب بوشهری اظهار داشت:شما کنار ساحل دریا یک خانمی را پشت به دوربین بگذار و یک عکس از او بگیر دیگر دریا دریایی معمولی نیست نشان دهنده انتظار این زن است ، به همین ترتیب یک کودک یا سالخورده بر روی این ساحل هر کدام یک معنایی دارد.

غریب زاده با بیان این که حضور انسان معنا و شکوه عجیبی به منظره می بخشد افزود:جنگل و عکسهای آن بسیار زیبا است ولی وقتی انسانی را در این جنگل می آورید، دو نفر که دستشان در دست هم است یا پیرمردی با پشته ای هیزم بر دوش، مفهوم دیگری می یابد.

وی در خصوص چگونگی به کارگیری خاطره برای داستان فیلم گفت : خاطره قائم به ذات دراماتیک و نمایشی نیست یک چیزهایی از خاطره را دور می ریزیم و یک مقدار از تخیل را وارد داستان می کنیم.

به گفته وی گرچه با این کار خاطره جعلی می شود اما حقیقت کاراکترها و اقلیم در آن هست.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما بوشهری ها و شما اهالی بندرانزلی اشتراکات فراوانی داریم هر دو بندرنشین هستیم و دریا داریم، ما قرینه هم هستیم . شما در شمال دروازه ورود تجدد و مدرنیته به ایران بودید موسیقی، ماشین چاپ، سینما تئاتر ، ما نیز دقیقا همین حالت را در بوشهر و جنوب ایران داشتیم.

غریب زاده در خاتمه با اشاره به ابراز علاقمندی برای توسعه ارتباطات فرهنگی با گیلان گفت: برگزاری هفته فرهنگی انزلی شامل پخت غذا موسیقی داستان صنایع دستی را برای زمستان در بوشهر در نظر داریم .

*معرفی فیلمساز

"داریوش غریب زاده" ، هنرمند نامدار و برجسته‌ بوشهری سال 1341 در خانواده ای پرجمعیت زاده شد. زمان تحصیل از محضر استادانی چون علی باباچاهی و زنده یاد شیرزاد آقایی سود برد. وی پس از اتمام تحصیلات، به رغم پذیرش در «مرکز اسلامی آموزش فیلم سازی»، به عنوان لیتوگراف و ماشین چی افست در چاپخانه‌ی "علوی" بوشهر به کار پرداخت .
فیلموگرافی:
1368: مسخ ـ هشت میلیمتری ـ جایزه‌ی بهترین کارگردانی و بهترین تیتراژ از جشنواره‌ی استانی ـ سینمای جوان ـ بوشهر
1369: برگ‌های دفترم ـ هشت میلیمتری
1373: لاک پشت ـ هشت میلیمتری ـ جایزه‌ی بهترین کارگردانی از جشنواره‌ی منطقه‌ای سینمای جوان/ جایزه‌ی ویژه‌ی هیأت داوران جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران/
دریافت لوح تقدیر از شورای آموزش انجمن سینمای جوانان ایران/
حضور در جشنواره‌ی ملل کشور اتریش
1374: درخت ـ ویدئویی ـ مدال طلا از جشنواره‌ی بین المللی فیلم های یک دقیقه ای (تک)
1380: مرد آبی ـ ویدئویی ـ حضور در بخش بین‌الملل جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران/ جایزه‌ی ویژه‌ی شبکه دوم سیما از جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران/ جایزه‌ی اول جشنواره‌ی سراسری فیلم «شهر ما»
1382: تیک تاک ونگ ونگ ـ ویدئویی ـ حضور درجشنواره های بین المللی کودک و نوجوان اصفهان و رشد/ جایزه ی بهترین تدوین از جشنواره‌ی فیلم کوتاه خوزستان
1384: لاک پشت ـ ویدئویی ـ حضور در جشنواره های بین المللی کودک و نوجوان اصفهان و FIFEJ تونس
1385: درخت الفباء ـ ویدئویی
1386: بومرنگ ـ ویدئویی ـ جایزه‌ی بهترین فیلم تجربی از جشنواره‌ی منطقه‌ای سینمای جوان سنندج/ حضور در بخش بین المللی جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران و دریافت جایزه بهترین فیلم تجربی در بخش بین‌الملل
فیلم‌نامه‌ها
1- باور: بهترین فیلم‌نامه به مفهوم مطلق از جشنواره‌ی منطقه‌ای سینمای جوان مشهد/ بهترین فیلم‌نامه از جشنواره‌ی سراسری فیلم کوتاه تهران / تبدیل به فیلم شانزده میلیمتری «باور» به کارگردانی «شمس‌الدین آروند» و حضور درجشنواره‌های پوسان کره جنوبی، آنکارا ترکیه و وینترتور سوییس
2- برگ‌های دفترم: جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه در ارزش‌یابی تولیدات "سروش" وابسته به صدا و سیما
3- جزیره‌ی نقاشی: حضور در بخش مسابقه‌ی فیلم‌نامه جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران
4 – بادسنج: حضور در بخش مسابقه‌ی فیلم‌نامه جشنواره‌ی فیلم کوتاه تهران
5- اتوبوس
6- دفترچه‌ی نوروزی
7- کلید
8- آب: جایزه‌ی بهترین فیلم‌نامه‌ی انیمیشن درجشنواره‌ی تولیدات سیما
9 – تلخ و شیرین: تبدیل به فیلم انیمیشن به کارگردانی "جواد رمضانی" و دریافت جایزه‌ی برگزیده‌ی دوم از جشنواره‌ی فیلم 100/ جایزه ی بهترین انیمیشن از جشنواره‌ی فیلم رویش
10- گردنبندهای یاس
11- سیاره‌ی غمگین

6030

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استایل عاشقانه گوگوش با جذابترین شوهرش + عکس ها ، بیوگرافی گوگوش و 4 شوهر رسمی اش