واقعه غدیر در زاهدان بازسازی شد


واقعه غدیر در زاهدان بازسازی شد

شناساندن سیره امامان معصوم(ع) با استفاده از آیات و روایات و بهره گیری از سبک، ذوق و سلیقه هنری، ایجاد پیوند ارزشی بین ولایت اهل بیت(ع) و نسل‌های انقلاب اسلامی، کمک به درک بیشتر معارف الهی و ارزش‌های معنوی و الهی از اهداف بازسازی این واقعه مهم تاریخی به شمار می ‌رود.
قشرهای مختلف مردم شیعه و سنی زاهدان با حضور باشکوه در جبل‌الشهدا زاهدان از نزدیک صحنه‌های بازسازی شده واقعه حجه‌الوداع و غدیرخم را به تماشا نشسته و هنگام حضور کاروان‌های فرضی حجاج با ذکر تکبیر و صلوات شور و حال خاصی به مراسم بخشیدند.
فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان گفت: از آنجایی که احیا وقایع مهم تاریخی در طول تاریخ دین مبین اسلام رهگشا و عامل تعالی و وحدت است سپاه سلمان از چند سال پیش به بازسازی این واقعه مهم اهتمام ورزیده است.
سردار امان‌الله گشتاسبی ادامه داد: غدیرخم اگر با زبان هنری انتقال پیدا کند در ذهن مردم ماندگار خواهد بود و به نهادینه‌تر شدن فرهنگ غدیر کمک می‌کند.
وی معرفی غدیر، شناسایی سیره نبوی و معصومان با استفاده از هنر و کمک به گسترش معارف الهی را از جمله اهداف برگزاری این برنامه ذکر کرد.
فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان بیان کرد: بازسازی غدیرخم برای نخستین بار در کشور از سال ۹۰ در قم اجرایی شد و با توجه به استقبال خوب مردم از سال ۹۱ به سایر استان‌ها گسترش پیدا کرد.
وی ادامه داد: بازسازی این واقعه مهم از سال ۹۱ در زابل آغاز که با استقبال خوب مردم روبرو شد.
گشتاسبی افزود: از سال ۹۲ بازسازی این واقعه مهم در برخی شهرستان‌های دیگر سیستان و بلوچستان اجرایی شد.

وی افزود: امسال نیز در ۱۱ شهرستان سیستان و بلوچستان صحنه‌هایی فرضی از حجه‌الوداع و غدیرخم بازسازی و اجرا شد.
فرمانده سپاه سلمان سیستان و بلوچستان بیان کرد: سال گذشته ۶۰ هزار نفر از مردم استان از این مراسم دیدن کردند.

به گزارش ایرنا غدیرخم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام(ص) پس از انجام مناسک حج در حجه‌الوداع هنگام رسیدن به این محل دستور توقف کاروان‌ها را دادند و در سخنرانی مهمی حضرت علی‌بن ابیطالب(ع) را به عنوان وصی و برادر و جانشین خودشان از جانب پروردگار عالم معرفی کردند. این واقعه که در تاریخ ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری رخ داد، از سوی شیعیان به عیدغدیرخم شهرت یافته است.
پیامبر گرامی اسلامحضرت محمد(ص) در این اجتماع فرمودند هر آن کس که من مولای او هستم، پس علی مولای اوست.
واقعه تاریخی غدیرخم از بزرگترین اعیاد در تاریخ اسلام محسوب می‌شود و برهمین اساس از اهمیت خاصی در بین شیعیان برخوردار است.

نماینده ولی فقیه در سبستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان در این مراسم اظهار داشت; غدیر جریانی است که آیات متعددی بر آن نازل شده و محور وحدت و نقطه مشترک بین شیعه وسنی در زمینه امامت و ولایت است.
حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی محامی افزود: حضرت علی(ع) در همه زمینه‌ها برای مردم الگوی واقعی هستند.
نماینده مقام معظم رهبری در امور اهل سنت سیستان و بلوچستان و کرمان ادامه داد; مهمترین درسی که باید از آن حضرت بگیریم پرهیز از تعصبات قومی و وسعت دید و ارتقا سطح معرفت و آشنایی با سیره ائمه اطهار(ع) است.
۷۳۱۶ **۶۰۸۱

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق