کتاب سلبریتی ها به عرصه ادبیات آسیب می زند/ استقبال مردم از کتاب ضعیف بازیگران یک آسیب فرهنگی است


کتاب سلبریتی ها به عرصه ادبیات آسیب می زند/ استقبال مردم از کتاب ضعیف بازیگران یک آسیب فرهنگی است

اسماعیلی گفت:وقتی سلبریتی ها بدون دانش یا توانمندی کتاب چاپ می کند به ادبیات آسیب می زنند.

رضا اسماعیلی، شاعر درگفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص ورود سلبریتی ها به عرصه ادبیات گفت: اگر سلبریتی هایی که به عرصه ادبیات وارد می شوند دانش و تخصص این کار را دارند مشکلی به وجود نمی آید اما وقتی می بینیم این افراد برای تفنن به این عرصه وارد می شوند کتاب شعر یا داستان منتشر می کنند, زیاد مطلوب و پذیرفته شده نیست.

وی افزود:وقتی بدون دانش یا توانمندی صرفا برای تفنن به عرصه ادبیات وارد می شوند کتاب شعر یا داستان چاپ می کنند این اقدام به ادبیات آسیب می زند.

اسماعیلی گفت : اگر ادیب هم بخواهد به عنوان بازیگر به سینما وارد شود بدون آنکه دانش و توانمندی آن را داشته باشد پذیرفته شده نیست.ممکن است سلبریتی که به عرصه ادبیات وارد می شود از طرف هوادارانش با استقبال مواجه شود اما وقتی با خودشان خلوت کنند پی می برند اثرشان تا چه حد از مولفه های اثر ادبی شاخص برخوردار است و بیشتر به عنوان تفنن سروده شده است و به دلیل دل مشغولی که داشتند, نسرودند.درست تر این است هر هنرمندی در عرصه تخصصی خودش فعالیت کند دانشش را در عرصه خودش افزایش دهد.

این شاعر با بیان اینکه وقتی یک بازیگر کتاب شعر یا داستان منتشر می کند کسانی که از دور به وی نگاه می کنند پیش خودشان فکر می کنند حتما صاحب فضایل و کراماتی بوده که کتاب منتشر کرده است اینگونه کارنامه هنری اش را پربارتر می کند.اما اهل فن و کسانی که در این حوزه تخصص دارند می دانند اثر آن بازیگر ارزش ادبی و هنری ندارد.بیشتر کسانی که با ادبیات ناآشنا هستند ممکن است وی را تشویق و تحسین کنند. اهل فن می دانند این افراد بیشتر برای پز روشنفکری کتاب چاپ می کنند و دغدغه اش ادبیات نیست.

اسماعیلی از اینکه هر فردی سعی کند در حوزه خودش فعالیت و آثار فاخری تولید کند,گفت: معمولا فردی که در جامعه ما چهره می شود از ثروت بسیاری برخوردار می شود برای همین هرکاری می کند تا از وی استقبال شود.مردم ما ناخودآگاه از کتاب های سلبریتی ها استقبال می کنند.سلبریتی بودن، محبوبیت، قدرت و ثروت را دربرمی گیرد ناشران هم از منظر تجاری به آثار این افراد نگاه می کنند و می بینند اگر کتاب فلان بازیگر را که چهره معروفی است منتشر کند از اثرش استقبال می شود و می تواند چندین بار کتاب را چاپ کند

وی ادامه داد: صرف اینکه نام بازیگری روی کتابی بیاید کتاب پرفروش می شود از این طریق ناشر منافع مالی زیادی به دست می آورد. خود ناشر می داند اثر سلبریتی ارزش ادبی چندانی ندارد اما صرف نام بازیگر و منافع مالی ناشی از آن این کار را انجام می دهد. کسی که به ستاره یا سلبریتی تبدیل می شود به خودش اجازه می دهد هرکاری بکند. مردم با هوشمندی بیشتری با اثر سلبریتی ها برخورد کنند. صرف اینکه چهره ای سینمایی اثری منتشر کرده است از کتابش استقبال نکنند. اگر وی شناختی از ادبیات ندارد کتابش را نخرند و بدانند ممکن است وی بازیگر خوبی باشد اما کتابش مولفه های اثر ادبی شاخص را ندارد.

این شاعر با اشاره به اینکه وقتی کتاب یک سلبریتی با استقبال مردم مواجه می شود اکثر چهره های سینمایی به انتشار کتاب علاقه مند می شوند, اظهار کرد: اینکه مردم از آثار ضعیف سلبریتی ها استقبال می کنند یک آسیب فرهنگی است. و باید هوشمندانه تر برخورد کنیم مردم هم این دانش ادبی را داشته باشند از هر اثر ادبی استقبال نکنند.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل