آیین عمامه گذاری طلاب هرمزگان دربندرعباس برگزار شد


آیین عمامه گذاری طلاب هرمزگان دربندرعباس برگزار شد

بندرعباس - ایرنا - آیین عمامه گذاری 26 نفر از طلاب حوزه علمیه هرمزگان در اجتماع بزرگ غدیریون با حضور آیت الله مرتضی مقتدایی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سه شنبه شب در مسجد جامع بندرعباس برگزار شد.

درآیین عمامه گذاری طلاب جوان استان که همزمان با جشن عید غدیر خم و سالروز ولایت و امامت حضرت علی (ع) برگزارشدهمچنین نمایندهی ولی فقیه در هرمزگانوامام جمعه بندرعباس، استاندار استان و شماری از اقشار مختلف مردم حضور داشتند.

دراین مراسم ضمن گرامیداشت عید غدیر خم ، طلاب پس از عمامه گذاری سوگند یاد کردند تا از مکتب شیعه جعفری در برابر هجمه ها دفاع کرده و برای تقویت آن بکوشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دراین مراسم گفت : صاحب الغدیر در کتاب خود نوشته است ۳۰ نفر از بزرگان اهل سنت ذکر کرده اند آیه تکمیل دین پس از نصب امام علی (ع) به عنوان امام جامعه اسلامی نازل شده است.

آیت الله مرتض مقتدایی یادآور شد: به همین اندازه که امروز را جشن می گیریم باید به وظایف خود عمل کنیم و امام را در عمل یاری رسانیم، اگر امیرالمومنین علی (ع) را به عنوان امام و صاحب اختیار و مولا پذیرفته ایم باید تابع بوده و طبق سیره ایشان عمل کنیم.

وی ادامه داد: ولایت مانند روح برای احکام اسلامی است که بدون آن نماز ، روزه ، زکات و سایر اعمال بی روح‌ و اثر است.

آیت الله مقتدایی افزود: بیان مساله ولایت امیر المومنین علی (ع) به اندازه‌ای مهم است که بدون بیان آن گویی رسالت پیامبر (ص) انجام نشده است.

وی ادامه داد: خداوند این روز را عید نامیده و مسلمانان به این مناسبت آنرا جشن می گیرند و همچنین این روز را که امیرالمومنین علی (ع) و سایر امامان (ع) توسط پیامبر (ص) به عنوان امام جامعه اسلامی معرفی می شوند آنرا عید آل محمد نامگذاری کرده اند.

غدیر، عیدالله‌الاکبر اصیل‌ترین و تاریخی‌ترین سند حقانیت شیعه بهانه‌ای است برای اینکه نیکوتر از هر شادمانی برای آن، اندیشیدن به فضیلت‌های امام علی علیه السلام، لبخند زدن، گذشت و گره‌گشایی از کار مردم را تمریم کنیم.

از روز غدیرخم به عنوان عیدالاکبر یاد شده است؛ بدان جهت که در این روز نه تنها حضرت علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر (ص) تعیین می شود، بلکه حضرت محمد(ص) بنا به امر الهی، اسامی جانشینان پس از خویش که همگی از نسل حضرت زهرا (س) و علی (ع) بودند را معرفی کرده و مژده ظهور حضرت مهدی (عج) را در آخر الزمان می‌دهد.

پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) در ۲۴ یا ۲۵ ذی‌القعده سال ۱۰ هجری همراه با هزاران نفر برای به جای آوردن مناسک حج، از مدینه به طرف مکه حرکت کرد و از آنجا که این حج، آخرین حج پیامبراکرم (ص) بود به حجة‌الوداع مشهور شد.

وقتی اعمال حج پایان یافت و پیامبر(ص) همراه مسلمانان مکه را ترک و به طرف مدینه حرکت کرد، ۱۸ ذی‌الحجه به غدیر خم رسیدند، در این مکان، «جبرئیل» آیه تبلیغ را بر پیامبر (ص) نازل کرد و از جانب خداوند، به رسولش امر شد تا مولی علی(ع) را به عنوان ولی و وصی بعد از خود به مردم معرفی کند.

عید غدیر تنها نه واقعه‌ای تاریخی، بلکه روز اسلام است؛ زیرا در این روز براساس آیه سوم از سوره ماده « اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» از کامل‌شدن دین اسلام و انتخاب این دین از سوی خداوند سخن به میان آورده است لذا بر بزرگداشت و شادمانی در این روز تاکید فراوانی شده است.

در احادیث شیعه نیز تعابیری غدیر به عنوان عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الهی)، عید اهل بیت پیامبراکرم(ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای روز هجدهم ذی‌الحجه به عنوان عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان به کار رفته است.

از دیگر برنامه های این شب برپایی سفره اطعام و جشن ازدواج زوج های جوان دراین روز بود.

۳۲۱۹ /۶۰۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر جذاب خانم بازیگر فیلم آواز تهران بعد 33 سال / هنوز مجرد !! + بیوگرافی و عکس ها