ترخیص دارو در گمرک چقدر طول می کشد؟ / پاسخ معاون گمرک را بخوانید


ترخیص دارو در گمرک چقدر طول می کشد؟ / پاسخ معاون گمرک را بخوانید

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: جمال ارونقی گفت که وزارت صمت برای ترخیص ضایعات از گمرک موظف به صدور ثبت سفارش از محل واردات بدون انتقال ارز شده است و اغلب مواد دارویی و محصولات مربوطه در مسیر سبز انتخاب اظهارنامه تعریف شده اند.

مهرداد جمال ارونقی، معاون امور فنی و گمرکی گمرک ایران در گفت وگویی، در واکنش به ادعای یکی مسئولان مبنی بر اختلال در ترخیص دارو از گمرک اظهار کرد: در بحث دارو و ترخیص مواد دارویی از گمرک، گمرکات اهمیت ویژه‌ای به ترخیص این کالاها قائل هستند به گونه‌ای که اغلب مواد دارویی و محصولات در مسیر سبز انتخاب اظهارنامه تعریف شده اند.

صدور حکم خروج داروها از گمرک در کمترین زمان ممکن

او ادامه داد: مسیر سبز اظهارنامه یعنی کالاهای اعلام شده در این مسیر، بلافاصله پروانه الکترونیکی برای این اقلام صادر و مجوزهای قانونی آن به هنگام خروج این کالاها از گمرک اخذ می‌شود. یکی از مواردی که گمرک همکاری متقابل خوبی داشته است عبارتند از صدور حکم خروج برای محصولات دارویی و دارو علارغم اینکه شاید این کالاها دارای مشکلات ارزی یا مشکلات دیگری باشند.

این مقام مسئول بیان کرد: با اخذ مجوزهای قانونی بلافاصله احکام خروج داروها از گمرک صادر می‌شود و هیچ ایستایی در مورد کالاهای دارویی و تجهیزات دارویی وجود نداشته باشد در نتیجه گمرک هیچ خللی برای ترخیص اقلام دارویی برای شرکت‌های واردکننده ایجاد نمی‌کند.

جمال ارونقی تاکید کرد: در خصوص محصولات دارویی گمرک مسیری با عنوان حداقل اسناد برای ترخیص اقلام را نیز در پیش گرفته است یعنی معمولا از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت نامه الکترونیکی حداقل اسناد مورد نیاز برای ترخیص را به گمرکات ابلاغ کرده و ما نیز مجوز ترخیص آن‌ها را با سرعت صادر می‌کنیم، اما در برخی از کالاهای دارویی این اسناد پس از گذشت ۲ ماه ابلاغ نشد و گمرک با مسئولیت خود نسبت به تمدید این مجوزها اقدام کرد تا کالاهای دیگری که وارد گمرک می‌شوند به علت ایستایی و مشکل قانونی یک کالای دیگر گرفتار نشوند.

حمل یکسره و سریع داروها از گمرکات به داخل کشور

معاون امور فنی گمرکی گمرک ایران گفت: حمل یک سر مواد دارویی و دارو یک دیگر از تسهیلاتی است که گمرک در اختیار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار داده است که این حمل در گمرکاتی نظیر گمرک بندر امام خمینی (ره) به صورت شبانه روزی به وسیله پروازهای هوایی انجام می‌شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: یکی دیگر از تسهیلاتی که گمرک به واردکنندگان دارو ارائه می‌کند ترخیص داروهای که شاید دچار تفاوت تعرفه یا ارزش شده اند، گمرک این اجازه را به این اقلام می‌دهد تا بعد از ترخیص در زمان و موعد مقرر نسبت به پرداخت این تفاوت اقدام کند.

ترخیص برخی داروهای مورد دار با مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

او ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در بحث تبصره ۴ فصل ۳۰ کتاب قانون مقررات صادرات و واردات، که مربوط به تمام محصولات دارویی مورد دار که مدت تاثیر درمانی دارند است هیچ اظهار نظری نکرده بود. این قانون می‌گوید این نوع داروها در صورتی قابل ترخیص از گمرکات هستند که حداقل ۶۵ درصد از مدت قابل مصرف بودن این اقلام باقی مانده باشد؛ که این امر به صورت یک پیشنهاد از طرف وزارت امور اقتصادی و دارایی مطرح شد. عنوان کردیم اگر خود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به صورت موردی کالاهای اینچنینی را به ما معرفی کند و گمرک نیز بنا به تشخیص این وزارتخانه و دستگاه های نظارتی زمینه ترخیص این اقلام را به سرعت فراهم خواهد کرد.

این مقام مسئول در ادامه به شرایط و نحوه خروج ضایعات موجود در گمرکات کشور بیان کرد: برای خروج ضایعات موجود در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی که عمدتا گمرک نیز در این مکان‌ها مستقر است باید ثبت سفارش از طرف وزارت صمت و اخذ مجوزهای خاص از جانب چند دستگاه نظارتی صورت بگیرد. اکثرا این ضایعات منشا خارجی دارند. یعنی بر اثر واردات اقلام و انتقال به گمرک بوجود آمده اند.

جمال ارونقی در پاسخ به این سوال که منظور از مجوزهای خاص برای ترخیص ضایعات از گمرکات چیست؟ بیان کرد: در واقع برای وارد شدن این اقلام به کشور حساسیت ویژه‌ای مطرح است چرا که عنوان ضایعات به روی این کالاها قرار گرفته است و ممکن مشمول خسارات به منابع طبیعی و انسانی باشد در نتیجه برای واردات آن‌ها باید از دستگاه‌هایی نظیر سازمان انرژی اتمی، سازمان محیط زیست و قرنطینه نباتی مجوزهای لازم اخذ شود.

معاون امور فنی و گمرکی گمرک ایران بیان کرد: خلاء موجود در این بین بحث عدم ثبت سفارش ضایعات در وزارت صمت بود که طی برگزاری جلسات مختلف بین وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک جمهوری اسلامی ایران، وزارت صمت موظف به صدور ثبت سفارش از محل واردات بدون انتقال ارز برای ترخیص ضایعات از گمرکات کشور شد.

جمال ارونقی بیان کرد: طبق بند ۹ ماده ۳۸ آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات، پس از ثبت سفارش ضایعات که عمدتا چوب و فلزات هستند صاحبان کالا پس از ثبت سفارش نسبت به اظهار کالا و اخذ مجوزهای خاص مذکور به گمرکات کشور مراجعه و کالای خود را ترخیص می‌کنند.

2323

کد خبر 1291580

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است