آموزش سگ: تربیت سگ و مهمترین فرمان‌هایی که باید بیاموزد!


سگ‌ها همان قدر به بازی کردن و جست و خیز احتیاج دارند به همان میزان نیز به آموزش دیدن و یاد گیری نیازمند هستند. اهمیت آموزش سگ غیر قابل انکار است و بدون شک برای زندگی مسالمت آمیز باید یم زبان مشترک میان صاحب و سگ وجود داشته باشد. در این متن نت نوشت روش‌هایی […] نوشته آموزش سگ: تربیت سگ و مهمترین فرمان‌هایی که باید بیاموزد! اولین بار در نت نوشت....

آموزش سگ: تربیت سگ و مهمترین فرمان‌هایی که باید بیاموزد!آموزش سگ: تربیت سگ و مهمترین فرمان‌هایی که باید بیاموزد!
1+

سگ‌ها همان قدر به بازی کردن و جست و خیز احتیاج دارند به همان میزان نیز به آموزش دیدن و یاد گیری نیازمند هستند. اهمیت آموزش سگ غیر قابل انکار است و بدون شک برای زندگی مسالمت آمیز باید یم زبان مشترک میان صاحب و سگ وجود داشته باشد. در این متن نت نوشت روش‌هایی مفید و کارآمد برای آموزش سگ به شما پیشنهاد می‌کند.

آموزش سگ

اگر سگ خانگی دارید لازم است که به او آموزش‌های لازم برای بسیاری از کارها را بدهید. سگ‌ها تحت هر شرایطی می‌توانند شاگردان خوبی باشند. هر نژاد از سگ می‌تواند به خوبی تحت تربیت و آموزش‌های لازم قرار گرفته و برای صاحب خود به راحتی تحت کنترل باشد.

در صورتی که بتوانید به درستی سگ را آموزش دهید می‌توانید بسیاری از رفتارهای نا مناسب سگ را نیز از بین برده و او را به خوبی تربیت کنید. تحقیقات علمی نشان داده است سگ‌هایی که آموزش می‌بینند نسبت به دیگر سگ‌ها از روحیه شاد تری بر خوردار هستند.

بیشتر بخوانید: پارس کردن سگ: چگونه از واغ واغ کردن بی موقع سگ جلوگیری کنیم؟

آموزش سگ: تربیت سگ و مهمترین فرمان‌هایی که باید بیاموزد!آموزش سگ: تربیت سگ و مهمترین فرمان‌هایی که باید بیاموزد!

چرا آموزش سگ واجب است؟

قبل از این که یک سگ خانگی داشته باشید می‌بایست تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید سگ را آموزش بدهید یا خیر؟ یک تربیت مقدماتی می‌تواند تا حد بالایی پیشرفت داشته باشد و اهداف خاصی را دنبال کند. بیشتر افرادی که آموزش سگ را در برنامه دارند، به دنبال هدف خاصی می‌باشند. تربیت سگ از مراحل ابتدایی شروع شده و تا مراحل فوق پیشرفته می‌تواند پیش رود. سگ‌هایی که به طور پیشرفته آموزش‌های خاص می‌بینند در مواردی از این قبیل کارایی دارند :

شکارسگ‌های پلیسسورتمه کشیمراقبت از گلهنگهبانی از ملکمراقبت از بیمارمراقبت از کودکیابنده جسد یا مواد مخدرکمک یار افراد نابینا

ترفند‌ها و نکات در آموزش سگ

از مواردی که در هنگام آموزش سگ می‌بایست حتما در نظر بگیرید این است که تمامی تمرکز حیوان را به سمت خودتان معطوف کنید. سگ‌ها می‌بایست در حین آموزش تنها به صاحب و در واقع مربی خود توجه کنند. سگ گرسنه یا سگی که احساس خطر می‌کند هرگز نخواهد توانست موضوع یا کاری را یاد بگیرد.

سعی کنید قبل از آموزش سگ او را کاملا سیر کرده باشید و در محلی که کنار شما آرامش دارد و احساس خطر نمی‌کند آموزش را انجام دهید. حتی اگر سگ با حضور شخص خاصی مشکل دارد، سعی کنید در هنگام آموزش آن شخص در محیط آموزشی شما حضور نداشته باشد. فراموش نکنید در حین گذراندن یک دوره آموزش سگ می‌بایست به این نکات توجه کافی داشته باشید:

اعتماد به نفس خود را به سگ منتقل کنیددستورات طولانی و دشوار به سگ ندهیداز جملات کوتاه یا کلمات استفاده کنیدصبور باشیدتشویق را بیشتر از تنبیه به کار گیریدسگ را عضوی از خانواده خود بدانید

بیشتر بخوانید: بوی سگ: چگونه بوی بد سگ را در خانه از بین ببریم؟

آموزش سگ: تربیت سگ و مهمترین فرمان‌هایی که باید بیاموزد!آموزش سگ: تربیت سگ و مهمترین فرمان‌هایی که باید بیاموزد!

برخی از نژاد‌های سگ که تمرکز بالایی ندارند و زیاد جست و خیز می‌کنند را نیز می‌بایست در مدت زمان کوتاه تری آموزش داد

جلسات آموزش سگ

جلساتی که برای آموزش سگ اختصاص می‌دهید می‌بایست زمان کوتاهی داشته باشد. اگر مدت زمان آموزش به طول بیانجامد نتیجه مطلوبی عاید شما و سگتان نخواهد شد.

به طور معمول هر جلسه آموزش و یا آموزش سگ نباید بیشتر از ۱۵ دقیقه طول بکشد.

توله سگ‌ها و یا سگ‌های جوان تر در مدت زمان کوتاه تر از ۱۵ دقیقه نیز می‌توانند یک جلسه آموزشی داشته باشند. برخی از نژاد‌های سگ که تمرکز بالایی ندارند و زیاد جست و خیز می‌کنند را نیز می‌بایست در مدت زمان کوتاه تری آموزش داد.

سعی کنید در هر جلسه آموزش سگ تنها یک فرمان را به او بیاموزید. پس از آموزش یک فرمان اصرار به انجام آن نداشته باشید. در طی مدت زمان سگ تمامی ترفندهایی را که آموخته است به مرحله عمل می‌رساند.

البته می‌توانید بیش از یک فرمان را در طول روز به سگ بیاموزید ولی می‌بایست بین آموزش‌های مختلف، زمان و فاصله بگذارید. برای جذب تمرکز سگ هنگام آموزش این کار را از منزل و محل نگهداری سگ شروع کنید پس از مدتی این محل را به مکان‌های بزرگ تر و شلوغ تر مانند مانند پارک منتقل کنید.

به جادوی کلمات در آموزش سگ توجه کنید

در زمانی که آموزش سگ را پیش می‌گیرید می‌بایست بر روی لغاتی که به سگتان می‌گویید بسیار دقت کنید. استفاده از کلمات توهین آمیز و سنگین کار نادرستی است. سعی کنید بین شما و سگتان یک رابطه عاطفی برقرار باشد که سگ به راحتی این حس را درک کند.

از کلماتی مانند ” نه ” و یا ” این کار را نکن ” و سایر کلمات و جملاتی که بار منفی دارند استفاده نکنید. سعی داشته باشید زمانی که می‌خواهید سگ را از کاری منع کنید مجدد کار درست را برایش تکرار کنید.

می‌توانید به جای ” نه ” از ” توقف ” استفاده کنید. سگ به راحتی حس شما را درک می‌کند. حتما برای سگ خود نام بگذارید. صدا کردن سگ با نامش برای شما بسیار راحت تر خواهد بود و در طول دوره آموزش سگ بسیار کارآمد است.

بیشتر بخوانید: غذای سگ: مغذی‌ترین و مضرترین مواد غذایی برای سگ کدامند؟

چه ابزار هایی برای آموزش سگ نیاز است؟

ابزار و وسایل بازی بسیار متنوع و گوناگونی برای تربیت و آموزش سگ می‌توان استفاده کرد. نخستین آموزش‌ها با حداقل ابزار به نتیجه می‌رسد. اگر با سگ خانگی کار می‌کنید فراموش نکنید که تنها قلاده سگ به شما در این امر کمک خواهد کرد. در صورتی که تا مراحل تکمیلی و پیشرفته، جلو رفتید به ابزارهای بیشتر و گسترده تری نیاز پیدا خواهید کرد.

قلاده

قلاده‌های آموزشی با قلاده‌های معمولی متفاوت است. پر مصرف ترین ابزار آموزش سگ قلاده‌های آموزشی هستند. همین قلاده آموزشی نیز در مدل‌های بسیار متنوعی وجود دارد. در ادامه چند نوع قلاده که برای آموزش سگ کاربرد دارد آمده است تا با آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

قلاده‌های شوک دهنده

این قلاده بیشتر به یک زنجیر شباهت دارد. در صورتی که قلاده شوک دهنده را بکشید تسمه آن تنگ می‌شود و فشاری به سگ آورده می‌شود. فشار قلاده شوک دهنده در واقع یک نوع گفتن ” نه ” به سگ است. هر زمان که خواستید سگ را از کاری منع کنید کمی قلاده را بکشید تا با ضربه‌ای که به بدن آن وارد می‌شود متوجه نفی آن عمل شود.

قلاده خاردار

قلاده‌های خار دار نیز یکی دیگر از وسایل آموزش سگ هستند. این قلاده نیز از خانواده قلاده‌های شوک دهنده می‌باشند با این تفاوت که چند خار در داخل قلاده به گردن سگ فرو می‌رود. این قلاده برای برخی از نژاد‌ها کاربرد دارد و می‌بایست حتما زیر نظر یک مربی مجرب استفاده شود. در صورتی که تجربه کافی برای استفاده از قلاده خاردار نداشته باشید می‌تواند به سگ آسیب‌های جدی برساند.

قلاده الکتریکی

قلاده الکتریکی معمولا از راه دور تحت کنترل صاحب سگ قرار می‌گیرند. این قلاده می‌تواند طبق ولتاژ خاص به سگ شوک وارد کند. این قلاده گران قیمت است و در موارد بسیار خاص و حاد استفاده می‌شود.

لباس‌های مخصوص برای صاحبان سگ

زمانی که تصمیم می‌گیرید تربیت و آموزش سگ را آغاز کنید می‌بایست از لباس مخصوص این کار استفاده کنید. زمانی که با سگ کار می‌کنید ممکن است پنجه‌ها و گاهی دندان‌های این حیوان به بدن مربی آسیب برساند.

بنابراین استفاده از یک دست لباس محافظ که تاگ نامیده می‌شود بسیار مهم و ضروری است. البته معمولا برای آموزش سگ‌های پلیس بیشتر از سایر سگ‌ها از تاگ استفاده می‌شود. این لباس‌های جنسی تقریبا ضخیم دارند که می‌توانند چرم یا کتان‌های بسیار محکم و ضخیم باشد.

سگ در حین آموزش با این لباس‌ها یاد می‌گیرد که چگونه از تیزی دندان‌هایش استفاده کند و با دندان‌هایش به کسی آسیب نرساند. علاوه بر این مربی نیز تا زمان یادگیری سگ در امان است و آسیب نمی‌بیند.

توپ آموزشی

سگ‌ها علاقه زیادی به توپ دارند. در برنامه آموزش سگ توپ یکی از پرکاربرد ترین وسایل است. به کمک توپ می‌توان تمرکز سگ را جمع کرد و یادگیری را آسان تر و بهتر کرد. در محیط‌های شلوغ می‌توان به کمک توپ آموزش و یادگیری را بهتر انجام داد.

بیشتر بخوانید: ناخن سگ: چگونه ناخن سگ را کوتاه و مرتب کنیم؟

فهماندن دستورات به سگ

درس‌ها و مفاهیم بسیاری برای آموزش سگ وجود دارد که می‌بایست یکی یکی و با حوصله به سگ آموزش داد. نشستن، قدم برداشتن هم زمان، رها کردن، دراز کشیدن، منتظر ماندن و…

هر کدام یک نوع درس است که می‌توان به سگ آموزش داد. یکی از مهم ترین نکات در هنگام آموزش سگ صبر و حوصله و خلق و خوی خوش است که می‌بایست در تمامی مراحل آموزش سگ به کار برده شود.

در تمامی آموزش ها، سگ در سمت چپ صاحب خود قرار می‌گیرد و مربی با دست راست قلاده سگ را می‌گیرد. همیشه دست راست برای گرفتن وسایل آموزشی مانند قلاده و یا اسلحه آزاد است.

همیشه سگ‌های نگهبان را با دست چپ هدایت می‌کنند. قلاده سگ را هیچ وقت برای تنبیه استفاده نکنید. فراموش نکنید در حین آموزش سگ هرگز نباید کشیدن قلاده را با کلمات تنبیهی باهم به کار گرفت.

آموزش نخست: بنشین

این فرمان یکی از مهم ترین و در عین حال ساده ترین فرامینی است که می‌توان به سگ داد. تعلیم نشستن در سگ می‌بایست به قدری تکرار شود که هر زمان این دستور از طرف صاحب آن اعلام شد سگ به سرعت به آن گوش فرا دهد.

به طور معمول آموزش نشستن برای حفظ جان سگ در معابر عمومی، خیابان‌ها و سایر مکان‌ها به کار گرفته می‌شود. تعلیم این فرمان به سگ به این گونه است که ابتدا سگ را در طرف چپ خود قرار دهید.

قلاده سگ را با دست راست بگیرید. کمی قلاده را به آرامی به سمت زمین بکشید. در همین حین با صدایی واضح فرمان نشستن را ادا کنید. فراموش نکنید لحن شما نباید تأکیدی و همراه با داد باشد. صدا آشکارا ولی در عین حال همراه با ملایمت است.

چند مرتبه که این کار را انجام دادید سگ متوجه می‌شود که هنگام به زبان آوردن کلمه مثلا ” بنشین ” می‌بایست روی زمین بنشیند. بعد از چند مرتبه که سگ به درستی فرمان را اجرا کرد او را با خوراکی‌های دوست داشتنی‌اش یا با نوازش، مورد تشویق قرار دهید. در صورتی که سگ به جای نشستن روی پاها تمام بدن را روی زمین قرار داد تمرین را ادامه دهید تا متوجه نوع نشستن صحیح شود.

آموزش سگ: تربیت سگ و مهمترین فرمان‌هایی که باید بیاموزد!آموزش سگ: تربیت سگ و مهمترین فرمان‌هایی که باید بیاموزد!

در صورتی که قدم‌های سگ با قدم‌های شما همگام نبود کمی با قلاده کار کنید و به آرامی آن را بکشید تا سگ متوجه ضرب آهنگ گام‌ها شود

آموزش دوم: با من قدم بزن

یکی دیگر از آموزش‌هایی که می‌توان به سگ یاد داد، قدم برداشتن هم زمان با صاحب خودش است. این آموزش کمک می‌کند که حیوان در یک گردش طولانی مدت کنار صاحب خود راه برود و از جست و خیز بی مورد در پشت سر و یا جلوتر از صاحبش خودداری کند.

این کار در آرام و رام شدن سگ بسیار موثر است و شیطنت بی موقع و خراب کاری‌های دور از صاحب را از بین خواهد برد. برای آموزش هم گام شدن می‌بایست در طرف چپ سگ بایستید. در سمت راست سگ یک دیوار یا نرده قرار داشته باشد.

به طوری که فاصله کمی بین حیوان و مربی و همچنین دیوار باشد. در واقع دیوار مانع از انحراف سگ به سمت‌های دیگر می‌شود. سگ تنها یک سر و گردن از مربی جلوتر قرار می‌گیرد. اگر سگ خیلی جلوتر یا عقب از مربی بود با کمی کشیدن قلاده میزان فاصله درست را به سگ یادآوری کنید.

زمانی که در فاصله مناسب قرار گرفت به آرامی راه بروید. قدم بر داشتن شما الگویی برای سگ می‌شود. بهتر است که با کلمات تأکیدی به سگ یاد آوری کنید که قدم برداشتن را با پای چپ شروع کند. در صورتی که قدم‌های سگ با قدم‌های شما همگام نبود کمی با قلاده کار کنید و به آرامی آن را بکشید تا سگ متوجه ضرب آهنگ گام‌ها شود.

هر زمان که نیاز بود می‌توانید با کلماتی مانند ” بایست”، ” بنشین” و . . . فرمان لازم را به سگ بدهید. این تمرین صبوری زیادی نیاز دارد و با ممارست زیاد می‌توان موفقیت در آن را کسب کرد.

بیشتر بخوانید: بارداری سگ: سگ باردار چه نشانه‌هایی دارد؟

آموزش سوم: بیا اینجا

یکی از بهترین آموزش‌ها این است که سگ را با صدا زدن به نزد خود بکشانید. این کار کمک می‌کند تا سگ از دوران شیرخوارگی تا پایان بزرگسالی فرمانبرداری دقیق و کاملی از مربی یا صاحب خود داشته باشد. برای این کار نیاز است که یک قلاده با بند طولانی داشته باشید.

می‌توانید برای این کار به قلاده یک زنجیر ببندید. بلندی بند یا زنجیر می‌بایست در حدود ۱۵ تا ۲۰ متر باشد. اجازه دهید سگ از شما فاصله بگیرد. در حدود زنجیری که به قلاده‌اش متصل است می‌تواند از شما دور شود.

شما نامش را صدا می‌زنید و به او دستور ” بیا ” می‌دهید. اگر متوجه فرمان شما شد که هیچ اگر نشد کمی قلاده را می‌کشید تا به سگ یادآوری شود. می‌توانید با با دست راست سگ را برای آمدن به سمت خود ترغیب کنید و به او اشاره کنید که به سمت شما بیاید.

فراموش نکنید که هرگز نباید قلاده را به زور بکشید و به سگ برای آمدن اجبار کنید. در صورتی که سگ فرمان را به خوبی اجرا کرد زمانی که به شما نزدیک شد حتما او را نوازش کنید. بعد از مدتی که این تمرین در ذهن سگ جای گرفت می‌بایست همین فرمان را بدون قلاده نیز انجام دهید.

آموزش چهارم: ممانعت از پریدن‌های بی مورد

به طور عادی بیشتر سگ‌ها برای ابراز عشق و علاقه به روی بدن صاحب خود می‌پرند و از سر و کول آن بالا می‌روند. این اتفاق زمانی که سگ مدتی از صاحبش دور باشد بیشتر رخ می‌دهد. در همین حین ممکن است پنجه‌های کثیف سگ، لباس و سر و صورت صاحبش را آلوده کند و برای آن شخص خوشایند نباشد.

برای این که این اتفاق رخ ندهد می‌توانید آموزش‌های لازم برای ممانعت از این کار را انجام داد. برای این که سگ این فن را بیاموزد هرگز نباید مورد تمسخر و یا انزجار صاحبش در هنگام پرش شود. از کلمات ابراز انزجار دوری کنید.

بهترین کار این است که همان زمان که سگ قصد دارد روی صاحب خود بپرد به جای عصبانیت و استفاده از کلمات ناجور او را تشویق به نشستن کنید و به آرامی دست او را در دستان خود بگیرید و یا این که او را در آغوش خود بفشارید. اجازه ندهید احساسات سگ سرکوب شود و با احساسات خود آن را تشویق کنید.

آموزش پنجم: دراز بکش

این آموزش سگ یک درس تکمیلی از نشستن است. عمل خوابیدن یا دراز کشیدن را می‌توان به راحتی به سگ آموزش داد. این عمل کاربرد زیادی در منزل دارد. در همان مکانی که سگ زندگی می‌کند نیز می‌توان آموزش دراز کشیدن را به سگ آموخت.

سگی که بتواند از این فرمان به خوبی اطاعت کند برای مدت‌ها می‌تواند در محلی دراز کشیده و یا بخوابد. برای انجام این آموزش می‌بایست قلاده را به آرامی زیر پای خود بگذارید. با کف هر دو دست حیوان را به سمت حالت دراز کشیدن هدایت کنید.

با کلامی نافذ و در عین حال لطیف به سگ بگویید ” بخواب ” یا ” دراز بکش ” زمانی که سگ خوابید او را نوازش کنید و اگر به سختی خوابید کمی قلاده را با پای خود بکشید تا متوجه شود که می‌بایست دراز بکشد. این تمرین یک عمل ترکیبی و تکمیلی از تمرین نشستن است.

آموزش ششم: منتظر بمان

منتظر ماندن تمرینی ترکیبی از وفاداری و نشستن است. زمانی که به محلی مراجعه می‌کنید و نیاز است که سگ برای مدتی در محلی بنشیند و منتظر برگشت شما شود می‌بایست از این فرمان استفاده کنید.

معمولا برای انجام این تمرین می‌بایست یک وسیله که بوی صاحب سگ را بدهد به سمت او بگیرید و فرمان نشستن را بر روی سگ اجرا کنید. مثلا یک دستکش، یا دستمال از صاحب سگ را به سمت او گرفته و سگ را به حالت نشستن و یا دراز کشیدن تشویق کنید.

تا زمانی که این وسیله در نزدیکی سگ باشد، می‌نشیند و در همان نقطه باقی می‌ماند و صاحب سگ می‌تواند آرام آرام از او دور شود. در این تمرین نیز قلاده به کار گرفته می‌شود ولی هیچ وقت پس از منتظر شدن سگ او را رها نکنید و تنها نگذارید. حتما به سگ مراجعت کرده و مجدد او را در آغوش بکشید.

بیشتر بخوانید: چگونه سگ مسموم را وادار به استفراغ کنیم؟!

آموزش هفتم: بده به من

سگ‌ها می‌توانند به راحتی هر شی و یا هر گونه خوراکی را حمل کنند. این کار می‌تواند درست از مقابل صاحبشان انجام شود. با آموزش سگ در دادن و یا رها کردن شی یا خوراکی می‌توان به راحتی این فرمان را بر روی سگ اجرا کرد. این فرمان زمانی که به یک طعمه یا شی یا حتی یک خوراکی مشکوک هستید گزینه بسیار مناسبی خواهد بود و می‌توان آن را به راحتی از دندان‌های سگ جدا کرد.

برای انجام این آموزش سگ می‌بایست اجازه دهید سگ یک شی یا خوراکی را به سمت شما بیاورد و شما باید با دست راست آن را از سگ بگیرید. در مرحله نخست ممکن است به کار برد کلماتی مانند ” بده” نیز برای این آموزش کارایی نداشته باشد و سگ در برابر رها کردن آن لجبازی کند.

ولی پس از مدتی می‌توان این کار را به راحتی انجام داد. اگر در این تمرین از قلاده استفاده می‌کنید با دست چپ قلاده را بگیرید و با دست راست سعی کنید پوزه سگ را باز کنید. این تمرین را به قدری انجام دهید که سگ با کلام شما شی را به شما بدهد.

آموزش هشتم: داخل جعبه بمان

این آموزش مانند آموزش منتظر بمان می‌باشد. زمانی که می‌خواهید سگ را در محیطی مخصوص و محدود نگه دارید می‌توانید محلی مانند یک جعبه مشخص کنید و از سگ بخواهید که مدتی آن جا بماند. این مدت زمان می‌تواند برای صرف غذا، برای انتظار، برای خواب، برای مراقبت از کودک یا هر مورد دیگر باشد.

یک محدوده مشخص مانند یک جعبه در ابعاد سگ خود تهیه کنید. همان طور که قلاده را به سگ بسته‌اید سگ را داخل جعبه بگذارید و قلاده را کمی به سمت زمین بکشید و از او بخواهید که آنجا بماند. می‌توانید تعدادی اسباب بازی دوست داشتنی برایش در همان محل قرار دهید.

یا این که غذایش را در آن جعبه بگذارید. هر هفته یک الی دو مرتبه این آموزش را تکرار کنید. سگ به محیط انس می‌گیرد و هر بار که از او بخواهید وارد جعبه بشود به راحتی می‌پذیرد. سعی کنید سگ را برای دوره‌های طولانی در جعبه محبوس نکنید. پس از پایان آموزش سگ را به طریقی تشویق کنید و اجازه دهید که شما متوجه انتظارش شده اید.

منابع: + + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر