دولت ایتالیا با استعفای نخست‌وزیر سقوط کرد


دولت ایتالیا با استعفای نخست‌وزیر سقوط کرد

همشهری آنلاین: دولت ایتالیا در میانه اوج‌گیری اختلاف میان دو حزب اصلی حاضر در ائتلاف حاکم از جناح راست افراطی به اوج خود رسید، سقوط کرد.

به گزارش یورونیوز، جوزپه کونته نخست وزیر پوپولیست ایتالیا بعد از ظهر سه‌شنبه ۲۹ مرداد در مجلس سنای این کشور در رم حضور یافت و پس از یک سخنرانی طولانی استعفای خود از مقام نخست‌وزیری کشور را این چنین اعلام کرد: «من در اینجا به این تجربه دولتی پایان می‌دهم زیرا میل دارم از این دوره نتیجه‌گیری مناسبی داشته باشم. نزد رئیس جمهوری خواهم رفت تا استعفای خود را به او تقدیم کنم.»

این استعفا به معنی اعلام رسمی جدایی میان دو حزب حاضر در ائتلاف حاکم یعنی لیگا به رهبری ماتئو سالوینی و «جنبش ۵ ستاره» به رهبری لوئیجی دی‌مایو است. جدایی این دو حزب پس از ۱۴ ماه زمامداری مشترک کشور به معنی شکست مهم‌ترین ائتلاف سیاسی کشور و سقوط دولت بود. ماتئو سالوینی علاوه بر رهبری حزب متبوع خود، وزیر کشور و معاون نخست‌وزیر ایتالیا بود.

جوزپه کونته در سخنرانی خود با انتقاد شدید از «بی‌مسئولیتی» معاون خود ماتئو سالوینی، او را «آغازگر بحران» در دولت و «عامل سقوط» آن خواند و گفت: «سالوینی نشان داده است که تنها به فکر منافع شخصی خود و حزب متبوعش است. تصمیم‌های او خطرات زیادی را برای کشور به همراه دارد.»

او در بخش دیگری از سخنرانی خود با یادآوری پرونده کمک مالی روسیه به سالوینی، از وی به دلیل انجام ندادن یا تأخیر در انجام مأموریت‌های مهم دولتی به شدت انتقاد کرد. مخالفان ماتئو سالوینی او را به پول گرفتن از دولت روسیه برای فعالیت کارزار تبلیغاتی حزبی خود در زمان انتخابات گذشته متهم می‌کنند.

آقای کونته همچنین گفت که ماتئو سالوینی بارها در نشست‌های مهم سیاسی با نشانه‌های مذهبی حاضر شده تا از این طریق مخاطبان مذهبی را نیز به خود جلب کند در حالی که به گفته وی، «لائیسیته» جزئی از ارزش‌های دموکراتیک جمهوری ایتالیا محسوب می‌شود. در این هنگام چند تن از سناتورهای مدافع سالوینی از جای خود برخاسته و به نشانه اعترض به سخنان کونته، علامت صلیبی را که به گردن داشتند نشان دادند.

بحران سیاسی در ایتالیا | سالوینی از انتخابات زودهنگام می‌گوید مردی بدون سابقه سیاسی سکاندار چهارمین اقتصاد اروپا
کد خبر 452256

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !