خوابیدن در هنگام رانندگی از نظر علمی چگونه اتفاق می افتد؟


خوابیدن در هنگام رانندگی یکی از خواب‌ها است. یک خواب کوتاه ، حتی چرت زدن هم نه. فقط چند ثانیه خواب رفتن بدون آن که احساسش کنید. گاهی این زمان آن قدر کوتاه است که حتی فکر هم می‌کنید اصلا خواب نرفته اید. ولی در همین چند ثانیه در مغز اتفاقاتی می‌افتد که امروز در […] نوشته خوابیدن در هنگام رانندگی از نظر علمی چگونه اتفاق می افتد؟ اولین بار در نت...

خوابیدن در هنگام رانندگی از نظر علمی چگونه اتفاق می افتد؟خوابیدن در هنگام رانندگی از نظر علمی چگونه اتفاق می افتد؟
0

خوابیدن در هنگام رانندگی یکی از خواب‌ها است. یک خواب کوتاه ، حتی چرت زدن هم نه. فقط چند ثانیه خواب رفتن بدون آن که احساسش کنید. گاهی این زمان آن قدر کوتاه است که حتی فکر هم می‌کنید اصلا خواب نرفته اید. ولی در همین چند ثانیه در مغز اتفاقاتی می‌افتد که امروز در نت نوشت می‌خوانید.

خوابیدن در هنگام رانندگی ، خواب خیلی کوتاه چند ثانیه ای

خواب کوتاه یا Microsleep زمانی است که برای چند لحظه مغز هوشیاری خود را از دست می‌دهد. همان حالت خواب و بیداری که بسیاری از ما تجربه کرده ایم مثلا خوابیدن در هنگام رانندگی . نمی‌دانیم خوابیم یا بیدار. متوجه چیزی نشده ایم در عین حال فکر می‌کنیم بیدار بوده ایم.

این همان زمانی است که بخش هایی از مغز استراحت می‌کند و خواب است و بخش هایی فعال و هوشیار. نکته بسیار مهم در چنین خوابی این است که بخش گیرنده‌های مغز به خواب می‌رود.

یعنی گیرندگی اعصاب حسی از اتفاقات محیط تقریبا صفر می‌شود چرا که دقیقا همین بخش مغز به خواب رفته است. در این چند ثانیه در صورتی که اتفاقی هم در محیط پیرامونمان بیفتد عکس العمل ما بسیار کند و ضعیف است.

خوابیدن در هنگام رانندگی از نظر علمی چگونه اتفاق می افتد؟خوابیدن در هنگام رانندگی از نظر علمی چگونه اتفاق می افتد؟

فرد احساس می‌کند در محیط ناآشنایی است. خودتان را می‌شناسید ولی انگار نمی‌دانید کجایید. سرگردان هستید. هوشیار هستید ولی نمی‌دانید چه کار باید بکنید.

این همان حالتی است که دکتر چیارا سیرلی Chiara Cirelli از دانشگاه ویسکانزین Wisconsin می‌گوید فقط بخش بسیار کوچکی از مغز به خواب می‌رود و بیشتر قسمت‌های آن بیدار است.

چه اتفاقی می‌افتد؟

خواب بسیار کوتاه یا میکرواسلیپ زمانی است که مغز فقط برای چند ثانیه هوشیاری خود را از دست می‌دهد. خوابیدن در هنگام رانندگی ، گوش دادن به سخنرانی طولانی، تماشای فیلم یا فعالیت‌های مشابه ناگهان سرتان به پایین می‌افتد و تازه متوجه می‌شوید که خوابتان برده است.

با بیدار شدن تان آدرنالین خونتان به سرعت افزایش می‌یابد تا مبادا دوباره خوابتان بگیرد. گاهی این اتفاق آن قدر سریع است که شما حتی متوجه آن نمی‌شوید. چرا که شما باید حداقل یک تا دو دقیقه از خوابتان بگذرد تا مغز بتواند آن را به یاد بیاورد.

در حالی که در خواب بسیار کوتاه شما فقط ۱ تا ۳۰ ثانیه خواب هستید. این را پروفسور جیم هورن Prof. Jim Horne از مرکز تحقیقات خواب دانشگاه می‌گوید.

با بررسی مغز چند شرکت کننده هنگام فعالیت، مغز آن‌ها بوسیله دستگاه‌های مخصوص از طریق صفحه کامپیوتر بررسی شد. میانگین متوسط خواب این افراد ۶ ثانیه بود و بیشتر آن‌ها فکر می‌کردند که در این مدت اصلا نخوابیده اند و بیدار بوده اند.

بررسی‌ها نشان داد در چنین خوابی فقط یک قسمت مغز می‌خوابد که شامل چند عصب محدود است. این میزان خواب را حتی نمی‌توان یک چرت نامید. بیشتر اتفاقات خطرناک مثل تصادف‌های رانندگی یا حوادث حین کار با همین چند ثانیه خوابیدن اتفاق می‌افتد.

نتیجه بررسی‌ها سبب شد تا محققان به سراغ رانندگان بروند. طی سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ به طور میانگین هر ماه ۰۰۰ر۴ حادثه رانندگی در ایالات متحده آمریکا گزارش شده بود که علت آن همین به خوابیدن در هنگام رانندگی و خواب رفتن‌های چند ثانیه‌ای کمتر از نیم دقیقه بود.

بی سبب نیست تاکید می‌شود هنگام خستگی یا در صورتی که شب خوب نخوابیده اید یا احساس خواب آلودگی می‌کنید به هیچ وجه رانندگی نکنید و البته هر یک تا دو ساعت چند دقیقه‌ای به خودتان استراحت بدهید.

بیشتر بخوانید: ‎‏‏درمان ‌بی خوابی: با این روش‌ها برای همیشه از شر بی خوابی خلاص شوید

منبع: +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس