عوارض بی خوابی: کم خوابی و دیر خوابیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟


عوارض بی خوابی همانطور که بر سلامتی تاثیر می گذارد می تواند سبک و روش زندگی را نیز به کلی تغییر دهد. افراد شب بیدار افرادی هستند که در طی روز استراحت می کنند و شب ها به صورت تمام وقت بیدار و با انرژی هستند. عوارض بی خوابی افراد شب بیدار صبح روز بعد […] نوشته عوارض بی خوابی: کم خوابی و دیر خوابیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟ اولین بار در نت نوشت....

عوارض بی خوابی: کم خوابی و دیر خوابیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟عوارض بی خوابی: کم خوابی و دیر خوابیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟
1+

عوارض بی خوابی همانطور که بر سلامتی تاثیر می گذارد می تواند سبک و روش زندگی را نیز به کلی تغییر دهد. افراد شب بیدار افرادی هستند که در طی روز استراحت می کنند و شب ها به صورت تمام وقت بیدار و با انرژی هستند.

عوارض بی خوابی

عوارض بی خوابی: کم خوابی و دیر خوابیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟عوارض بی خوابی: کم خوابی و دیر خوابیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

خطر مرگ افراد شب بیدار تا ۱۰% افزایش پیدا می کند

افراد شب بیدار صبح روز بعد به راحتی بیدار نمی شوند. خطر مرگ در این گونه افراد تا میزان ۱۰% افزایش پیدا می کند.

این افراد معمولا روز خواب بوده و روش زندگی شان با سایرین متفاوت است.

هر چند که ممکن است افراد بسیاری که از این وضعیت رنج می برند برای ترک و یا درمان بی خوابی تلاش های بسیاری انجام داده باشند.

عوارض بی خوابی: کم خوابی و دیر خوابیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟عوارض بی خوابی: کم خوابی و دیر خوابیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

بر اساس تحقیقات انجام شده بر روی بیش از ۴۳۳۰۰۰ فرد، انسان ها در الگوی خواب و بیداری به چهار دسته تقسیم می شوند.

افراد سحر بیدارافراد صبح بیدارافراد میان روافراد شب بیدار

بدن برخی از افراد به نحوی تنظیم است که صبح بسیار زود یا بهتر است بگوییم سحر بیدار می شوند. همه اتفاقات مهم زندگی این افراد در صبح رخ می دهد و شب به راحتی می خوابند.

این حالت دقیقا برعکس افراد شب بیدار است. افراد شب بیدار که به دیر خوابیدن عادت دارند درست مانند جغدها زندگی شبانه دارند و روزها کمتر بیدار می مانند.

یک چهارم افراد صبح بیدار هستند و در حدود ۹% از انسان ها شب بیدار هستند.

این الگوی خواب و زندگی تاثیرات بسیاری بر روی خطر مرگ این افراد دارد.

این افراد دو برابر دیگران در معرض خطر اختلالات روانی قرار می گیرند و ۳۰% بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به دیابت، ۲۵ % بیشتر از دیگران در معرض خطر بیماری های عصبی و ۲۳ % بیشتر از همه در معرض اختلالات گوارشی و ۲۲ % بیشتر از دیگران در معرض بیماری های تنفسی قرار می گیرند.

در افراد شب بیدار رفتارهایی مانند نوشیدن الکل و مصرف مواد مخدر و همچنین استفاده از سیگار بیشتر از سایر افراد مشاهده می شود.

به صورت کلی افراد شب بیدار اختلاف بزرگی در ساعات داخلی بدن شان با ساعت جهانی وجود دارد. افراد شب بیدار در زمان شب دنیای شاد و سرحال داشته و روزها که بیشتر انسان ها در حال تلاش و زندگی هستند تمایل به استراحت دارند.

بسیاری از افراد به دلیل شغلشان الگوی خواب خود را برای مدتی تغییر می دهند مانند کارگردان ها یا شب کارها. این افراد به صورت ناخواسته به سمت الگوی خواب افراد شب بیدار می روند و بیماری هایی را که ممکن است بدن‌شان را تهدید کند به سمت خود جذب می کنند.

عمدتا افراد شب بیدار که عادت به دیر خوابیدن دارند در طول تاریکی بیدار و در طی روز که نور خورشید وجود دارد در استراحت هستند.

زمانی که ساعات خوردن و خوابیدن بدن تغییر اساسی پیدا کند احتمال ابتلا به دیابت افزایش می یابد. علاوه بر این افراد شب بیدار وعده صبحانه را از دست می دهند. همان طور که می دانید صبحانه مهم ترین و مغذی ترین وعده غذایی به شمار می رود که می تواند تاثیرات مهمی بر روی سلامتی داشته باشد.

بهترین راه کار این است که افراد شب بیدار به صورت تدریجی و نه یکباره ساعت خواب خود را کمی تغییر دهند.

عدم انرژی کافی برای فعالیت های روزانه

خواب ناکافی به معنای سستی و کج­ خلقی در صبح روز بعد است. بعضی افراد حتی نشانه ­های جسمی بیشتری مانند میگرن را بعد از کم خوابی دارند.

بدیهی است که کمبود انرژی نتیجه مستقیم کم خوابی است و هر چه شخص بیشتر محروم از خواب باشد، احساس بی­ حالی بیشتری می ­کند.

این بدان معنا ست که عدم توانایی در خوابیدن به اندازه کافی، شما را از انجام همه چیزهایی که باید در طول یک روز انجام دهید، از جمله ورزش، منع می­ کند.

خواب و ورزش دست در دست هم عمل می­ کنند. جیم وایت، متخصص فیتنس توضیح می­‌دهد که یک استراحت خوب شبانه اثرات ورزش را به حداکثر می­ رساند و به شما کمک می ­کند تا تمرینات ورزشی را روزانه با انرژی بیشتری انجام دهید.

اختلال هورمونی از عوارض بی خوابی

خواب کمتر از ۷ ساعت همچنین باعث افزایش سطح هورمون گرسنگی (گرلین)، و کاهش سطح هورمون سیری (لپتین) می‌­­شود.

بر اساس مطالعات انجام­ شده توسط دانشگاه استنفورد، این بدان معنی است که خواب ناکافی می ­تواند منجر به پرخوری و اضافه وزن شود.

محرومیت از خواب می ­تواند علاوه بر این دو هورمون، سطح اندوکانابینوئید را در بدن افزایش دهد.

این هورمون مسئول احساس لذت و خوشی هنگام خوردن غذا هستند، و افراد مبتلا به کمبود خواب به احتمال زیاد نه تنها بیشتر می­ خورند، بلکه غذاهای ناسالم را هم بیشتر مصرف می کنند.

اشتباه در تصمیم گیری

اثبات شده است که محرومیت از خواب باعث کاهش عملکرد شناختی می­ شود. فقدان خواب موجب فعالیت­ های بسیار کمتر در قسمت های جلو و کنار مغز می ­شود که برای حل مسائل، حافظه و تصمیم­ گیری حیاتی هستند.

در مطالعات دیگر، این گرایش بیشتر در مورد خواب و افزایش وزن نشان داده شده ­است که می­ گوید افرادی که محروم از خواب هستند، بیشتر به غذاهایمضر ناخواسته پاسخ مثبت می­ دهند.

خواب کمتر از ۷ ساعت متابولیسم شما را پایین می­ آورد

عوارض بی خوابی: کم خوابی و دیر خوابیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟عوارض بی خوابی: کم خوابی و دیر خوابیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

کم خوابی سبب کاهش سوخت و ساز بدن می شود

کم خوابی سبب کاهش سوخت و ساز بدن می شود زیرا بدن تلاش می­ کند تا منابع انرژی خود را حفظ کند. این باعث می­ شود که چربی بیشتری ذخیره کند، و افزایش وزن بسیار راحت­ صورت می گیرد.

کم خوابی موجب بالا رفتن میل به کربوهیدرات می شود

بدن هر انسان بسته به سن و میزان فعالیتی که دارد نیاز به چند ساعت خواب شبانه دارد.

زمانی که به اندازه کافی نخوابید، کمبود خواب به اشکال مختلف به بدن آسیب می رساند.

یکی از بزرگترین و مهمترین عوارض بی خوابی مصرف بیش از اندازه کربوهیدرات بعد از محرومیت خواب است و این مورد از مهمترین عوامل چاقی به شمار می رود!

هنگامی که احساس خستگی و کم خوابی دارید بدن ولع مصرف کربوهیدرات بیشتری خواهد داشت.

این علت باعث می شود شما پشت سر هم غذاهای سرشار از انرژی مصرف کنید. کربوهیدراتهای موجود در این غذاها فقط حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه در بدن شروع به توسعه انرژی می کنند.

بعد از این مدت انرژی شما به شدت افت خواهد داشت و شما بیشتر از گذشته احساس خستگی و خواب آلودگی پیدا می کنید.

کاهش سروتونین از عوارض بی خوابی است

عوارض بی خوابی: کم خوابی و دیر خوابیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟عوارض بی خوابی: کم خوابی و دیر خوابیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

کمبود خواب می تواند میزان استرس را نیز افزایش دهد

محرومیت و کمبود خواب می تواند میزان استرس را نیز افزایش دهد. به این ترتیب که شما به علت کمبود خواب تمرکز و شادابی لازم را نخواهید داشت و این سبب می شود استرس به وجود آید.

مغز در این حالت سروتونین بیشتری تولید می کند تا انسان آرام شود.

مادامی که میزان سروتونین بالا رود انسان تمایل بیشتری به مصرف غذاهای چرب و کربوهیدرات بالا پیدا می کند.

این فرآیند نه تنها سبب چاقی می شود بلکه باز مصرف زیاد کربوهیدراتها که گفته شد مشکل ساز می شود.

افزایش وزن از عوارض بی خوابی

کم خوابی می تواند منجر به افزایش وزن شود حتی اگر شما در حال پیروی از یک رژیم سنگین باشید.

وقتی بدن انسان به میزان کافی نخوابد تعادل هورمون ها به خصوص هورمون گرلین و لپتین به هم می خورد.

گرلین و لپتین از دو هورمون بسیار مهم و اساسی در تحریک اشتها می باشند.

با به هم خوردن هورمون های گرلین و لپتین سوخت و ساز روند آهسته تری را طی می کند و شما بیشتر اشتها خواهید داشت. این باعث می شود در کنار کم خوابی شما اضافه وزن پیدا کنید.

هنگامی که شما خواب شبانه کافی و سالمی نداشته باشید تمامی تنظیمات بدن بهم می خورد.

به این ترتیب که سطح هورمون ها به هم می خورد و استرس بالا می رود شما میل بیشتری به خوردن غذاهای چرب و ناسالم پیدا می کنید.

شما تلاش می کنید برای تمرکز بیشتر قهوه مصرف کنید یا اینکه نوشیدنی های انرژی زا می نوشید.

کم خوابی موجب بروز آلزایمر می شود

طی تحقیقات صورت گرفته راجع به ارتباط خواب با آلزایمر ، الگوهای ضعیف خواب می تواند سبب پیشرفت بیماری آلزایمر شود. تغییرات بیولوژیکی که تحت تاثیر خواب است در آلزایمر به طور کاملا مشهود، مشخص است.

دانشمندان در این زمینه در حال تحقیق و بررسی هستند که آیا آلزایمر سبب کم خوابی می شود و یا کم خوابی منجر به آلزایمر خواهد شد؟ این مسئله در حقیقت همان مشکل ” ابتدا مرغ بوده یا تخم مرغ ” است.

تیم ۲۸۳ نفری محققین بین سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۶ مطالعات بسیاری را در این زمینه انجام دادند. از بین ۲۰۴ نفر مرد و ۷۹ نفر زن که همگی به آلزایمر مبتلا بودند تنها ۶۳ نفر می توانستند خواب خوبی داشته باشند. باقی افراد از انواع اختلالات خواب رنج می بردند.

از این افراد که مشکل خواب داشتند اسکن مغزی دقیقی انجام شد که نشان داد میزان غلظت پروتئین در مغز آن ها به شدت افزایش یافته است.

یک خواب معمولی می تواند پروتئین های آمیلوئید را از مغز انسان پاک کند. در صورتی که خواب مختل شود این پروتئین ها جمع شده و پاک شدن آن ها با سختی همراه خواهد شد.

همچنین محققان دریافتند که اختلال خواب نیز می تواند فعالیت سیناپسی را در مغز انسان افزایش دهد. این فرآیند منجر به انباشت پروتئین ها می شود.

افزایش چین و چروک های پوست

عوارض بی خوابی: کم خوابی و دیر خوابیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟عوارض بی خوابی: کم خوابی و دیر خوابیدن چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

بروز مشکلات پوستی می‌تواند از عوارض کم خوابی باشد

خواب کافی می تواند یکی از دلایل پوست های شاداب و سالم باشد.

زمانی که خوب نمی خوابید و یا اینکه مدت زمان کافی استراحت نمی کنید، پوست دچار آسیب هایی می شود.

از جمله این آسیب ها می توان به چین و چروک یا خطوط ریز در اطراف چشم اشاره کرد.

به طور کلی خطوط ریز در گوشه دهان و یا دیگر اجزای صورت بیشتر به دلیل کم خوابی پیدا می شوند.

عوارض بی خوابی در صورت انسان

چهره هر انسان حاوی مقادیر قابل توجهی از اطلاعات روحی و روانی می باشد.

هر شخص می تواند از طریق خطوط و علائم صورت و چشمهایش با دیگران ارتباط برقرار کند.

به این ترتیب اگر شما دچار یک کم خوابی شدید هستید، در چهره تان بی شک این حالت پیدا خواهد بود.

حالات اعضای صورت و شادابی آنها نمایانگر میزان خواب شما می باشد.

هر میزان که شما بکوشید کم خوابی خود را پنهان کنید، خطوط و خستگی اعضای صورتتان این کمبود را افشا می کنند.

شبکه عصبی صورت بعد از یک خواب کافی و راحت، دقیقتر و فعال تر کار می کند.

به غیر از حالات فیزیکی صورت، حالات روانی مانند پرخاشگری و عصبانیت بعد از کم خوابی پدیدار می شوند.

چشم ها و پوست انسان دو عضو فعال در صورت انسان هستند.

این دو عضو قبل از همه حالات دیگر علائم کم خوابی یا بی خوابی را درصورت شما هویدا می کند.

بیشتر بخوانید:خواب خوب: همه راه‌های علمی موثر برای داشتن یک خواب راحت و آسوده

منبع + + +

برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذارید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وب‌سایت

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فرزند حمید نوری در سوئد بازداشت شد