250 میلیون دلار هزینه برای صندوق 206 کذب است


250 میلیون دلار هزینه برای صندوق 206 کذب است

عصر خودرو- منوچهر منطقی گفته‌ی سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس مبنی بر پرداخت 250 میلیون دلار برای طراحی صندوق پژو 206 را تکذیب کرد.

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از گسترش نیوز ، مدیرعامل سابق ایران خودرو گفت: هرگز چنین پولی برای طراحی صندوق پژو 206 پرداخت نشده است.

منوچهر منطقی با بیان اینکه اعداد مطرح شده در این زمینه غلوآمیز بوده و ناشی از عدم شناخت وی به ابعاد کار است، افزود: وقتی شما می‌خواهید یک خودرو مثل پژو 206 را صندوق دار کنید به این معنی است که شما به جای دو محفظه یک محفظه دیگر نیز به خودرو اضافه می‌کنید یعنی علاوه بر محفظه موتور و محفظه سرنشین محفظه سومی هم به عنوان صندوق عقب به خودرو اضافه می‌شود و وقتی چنین اتفاقی می‌افتد قاعدتاً باید تمام پارامتر‌های خودرو بر این اساس تغییر کند. وی گفت: برای اعمال این تغییرات باید دو اصل را مدنظر قرار دهید اول اینکه خودرویی با قیافه‌ای جذاب و مشتری پسند طراحی کنیم و دوم اینکه این خودرو تست‌های مختلف از جمله تست تصادف را تحمل کند.

مدیرعامل سابق ایران خودرو افزود: به همین منظور وقتی محفظه سومی به خودرو اضافه می‌شود تمامی سیستم‌های خودرو شامل سیستم ترمز، تعلیق و سیستم‌های پایداری یا باید دوباره طراحی شود و یا ارتقاء یابد.

منطقی با بیان اینکه بعد از طراحی، خودروی شما باید آزمایش‌های مختلف را بگذراند، گفت: به همین منظور شما باید 12 نمونه بسازید که آزمون‌های فنی متعدد را انجام دهد و از آنجا که پژو 206 صندوق دار برای صادرات به اروپا طراحی شده بود باید 26 آزمون مختلف را می‌گذراند تا استاندارد سه ستاره اروپا را دریافت کند.

وی با بیان اینکه برخی از این آزمون‌ها در داخل کشور و برخی دیگر در خارج انجام شد، افزود: پس از گرفتن استاندارد‌های لازم تازه باید کار ساخت تجهیزات جدید خودرو و همچنین طراحی قالب‌ها و در نهایت طراحی خط تولید و راه‌اندازی آن را انجام می‌دادیم که سرجمع هزینه تمامی این کار‌ها با محاسبات ما آن زمان 147 میلیون دلار و با نرخ تبدیل آن زمان 147 میلیارد تومان می‌شد.

مدیرعامل سابق ایران خودرو در توضیح جزییات بیشتر این هزینه‌ها گفت: 12 میلیون دلار برای طراحی این خودرو، 8 میلیون دلار برای آزمون ها، 40 میلیون دلار برای طراحی خطوط تولید و 83 میلیون دلار نیز برای راه‌اندازی و تولید محصول هزینه شد مضاف بر اینکه در این پروژه 800 هزار نفر ساعت فعالیت کردند. آقای منطقی با بیان اینکه هزینه 147 میلیارد تومانی برای طراحی، ساخت نمونه، آزمون‌ها و دریافت استانداردها، ساخت تجهیزات و راه‌اندازی خط تولید بوده افزود: بنابر این، این گفته که بگویند 250 میلیون دلار فقط برای طراحی هزینه شده است کاملاً اشتباه است.

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دوبله خنده دار رضا شفیعی‌جم به زبان کُردی!/ ویدئو