آژیر هشدار درباره تلفات رانندگی شهریورماه به صدا درآمد


آژیر هشدار درباره تلفات رانندگی شهریورماه به صدا درآمد

شهریورماه با میزان بالای تصادفات رانندگی و تلفات ناشی‌از آن شناخته می‌شود. خبر بد این است که میزان مرگ‌ومیر رانندگی در این ماه پس‌از سال‌ها کاهش، در دوسال اخیر افزایش یافته است. 

به گزارش «اخبار خودرو»، با نزدیک شدن به ماه شهریور سازمان پزشکی‌قانونی باردیگر آژیر هشدار درباره میزان تلفات رانندگی در این ماه را به صدا درآورد. به صدا درآمدن این آژیر مسبوق به سابقه است و در سال‌های گذشته علاوه‌بر سازمان پزشکی‌قانونی، پلیس راهنمایی‌و‌رانندگی نیز درباره افزایش تلفات رانندگی در این ماه هشدار داده بود.

در ادامه همین هشدارهای سالانه، سازمان پزشکی قانونی روز گذشته اعلام کرد بیشترین کشته‌های حوادث رانندگی سال 97 مربوط به ماه شهریور با هزار و 863 نفر بوده است و روزهای 15 شهریور با 90 کشته، 16 و 26 شهریور با 79 کشته پرتلفات‌ترین روزهای سال 97 را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس آمارهای پزشکی‌قانونی کشور در شهریور سال گذشته یعنی سال 96 ، هزار و 756 نفر جان خود را در تصادفات رانندگی از دست داده بودند.

سال استثنا

اما برای اینکه بدانید چرا شهریورماه تا این حد به‌واسطه تلفات رانندگی بدنام شده است، باید به آمار سال‌های گذشته رجوع کنیم.

پیش از هر چیز باید گفت از سال 1382 تا امروز تنها در سال‌های 1387 و 1388 میزان تلفات رانندگی طی شهریور در مقایسه با مرداد کمتر است و آن هم به‌دلیل دلیل تقارن شهریور با ماه‌رمضان بود.

ماه استثنا

بررسی‌های خبرنگار «دنیای‌خودرو» نشان می‌دهد طبق داده‌های پزشکی قانونی جمع کشته‌های تصادفات رانندگی در ماه شهریور سال‌های 1382 تا 1391 در مجموع 26هزار و 157 نفر است که این رقم 11درصد کل کشته‌های حوادث رانندگی آن بازه زمانی را شامل می‌شده و از این جهت یک ماه استثنائی به شمار رفته و همچنان هم به شمار می‌رود.

در ماه‌های شهریور ۱۰سال میان ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۷ هم ۱۹هزار و ۹۹۲ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که این رقم ۱۰.۷درصد از کل تلفات رانندگی این سال‌ها را دربرمی‌گرفت. به بیان دیگر شهریورماه همیشه بیش‌از 10‌درصد تلفات رانندگی را به خود اختصاص داده است.

متاسفانه در سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۳، ۹۷‌هزار و ۲۷۲ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۰‌هزار و ۷۰۶ نفر فقط در ماه‌شهریور جان باخته‌اند.

در کل، در بازه زمانی ۱۱ساله ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶، نزدیک به ۲۳ هزار نفر جان خود را در سوانح رانندگی طی شهریور ماه از دست داده‌اند.

خونین‌ترین شهریور این سال‌ها، شهریور ۱۳۸۶ بوده که ۲ هزار و ۴۳۷ نفر در تصادفات کشته‌شده‌اند. شهریوری که کمترین تلفات را داشته، در سال ۹۵ بوده که البته در آن ماه نیز تلفات چندان پایین نبوده و یک‌هزار و ۷۱۱ نفر جان خود را در سوانح رانندگی از دست داده‌اند.

استثنای 1385

طبق آمار‌های موجود، در میان شهریور ماه‌های ۱۰ سال اخیر، بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی در سال ۱۳۸۹ با دو هزار و ۴۴۹ نفر و کمترین آن در سال ۱۳۹۵ با یک هزار و ۷۱۱ نفر گزارش شد. با این وجود شهریورماه سال 1385 با سه هزار و 240 نفر فاجعه‌بارترین شهریورماه 20‌سال گذشته به لحاظ تلفات جاده‌ای بوده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی