خطر لاستیک‌های تاریخ‌ گذشته بیخ گوش لوکس‌ سوارها!


خطر لاستیک‌های تاریخ‌ گذشته بیخ گوش لوکس‌ سوارها!

غفلت چندماهه برای تامین تایرهای موردنیاز خودروهای لوکس و حتی شاسی‌بلندهای اقتصادی باعث شده است بازار این لاستیک‌ها به جولانگاهی برای کالاهای قاچاق و بی‌کیفیت تبدیل شود.

به گزارش «اخبار خودرو»، پس از دور جدید تحریم‌ها بخش عمده‌ای از برندهای اسم‌و‌رسم‌دار تایرهای خارجی به حضور رسمی خود در بازار ایران خاتمه دادند و با تعطیل کردن نمایندگی‌ها حضورشان را در ایران به شدت کمرنگ کردند. با این اتفاق اما نیاز بازار به این دسته از تایرها کاهش نیافت و لوکس‌سوارها و مالکان خودروهای شاسی‌بلند همچنان به تایرهایی با سایزهای خاص نیاز دارند.

در این بین به‌دلیل کم بودن تعداد این خودروها و سهم اندک بازار که تایرهای رینگ 17به بالا در سبد فروش این صنف دارد،‌ دولت کمترین تمرکز را بر تامین این دسته از تایرها کرده است. تا جایی‌که بر اساس گزارش‌های خبرنگار «دنیای‌خودرو» از بازار،‌مالکان خودروهای لوکس مانند انواع مرسدس‌بنز، ‌ب‌ام‌و، ‌پورشه و به‌طور شاسی‌بلندها برای تهیه تایرهای مورد‌نیاز خود با مشکلات بسیاری مواجه هستند که ازجمله ‌آن‌ها ‌ورود بی‌سابقه تایرهای قاچاق در سایزهای بزرگ است که بدون پشت سرگذاشتن نظارت های استاندارد وارد کشور می‌شوند و از قضا اغلب آنها از بین تایرهای تاریخ گذشته و حتی زیر‌صفری موجود در بازارهای منطقه ازجمله عراق و دوبی خریداری و به ایران واردمی‌شوند.

بررسی های صورت‌گرفته از بازار تایر خودروهای لوکس حکایت از جولان تایرهایی دارد که تاریخ تولیدشان به 10 سال قبل و حتی بیشتر برمی‌گردد و برخی خرده‌فروشان بازار و قاچاقچی‌ها با تغییر تاریخ تولید اقدام به فروش آنها در بازار می‌کنند. اگرچه این نوع تایر توسط کاربران عادی قابل‌تشخیص نیست اما کارشناسان خبره به‌راحتی می‌توانند به قدیمی بودن آنها پی ببرند.

بخش دیگری از تایرهایی که به صورت قاچاق و غیررسمی وارد کشور می‌شود، آن‌هایی هستند که در قالب لاستیک‌های زیر‌صفری توسط برخی افراد مستقر در کشورهای عربی خریداری می‌شوند.

زیرصفری‌هایی که مالک خودرو به‌دلیل سختگیری‌های پلیس امارات مجبور به تعویض آن‌ها با تایرهایی با تاریخ تولید جدید شد‌ه است و به‌رغم داشتن کارکرد بسیار کم به‌عنوان زیرصفری به افرادی که قصد قاچاق آن را به ایران دارند، فروخته می‌شود.

بررسی‌های خبرنگار «دنیای‌خودرو» از سود بالای قاچاقچیان تایر خودروهای لوکس حکایت دارد. این افراد، تایرهای قدیمی و حتی زیرصفری‌ها با تاریخ تولید طولانی را به نصف قیمت تایر استاندارد خریداری می‌کنند و بدون پرداخت تعرفه 40درصدی واردات، به کشور می‌آورند.

در چنین حالتی است که بازار به جولانگاهی برای این نوع تایرها تبدیل می‌شود و واردکنندگان رسمی تمایلی به کار کردن در این حوزه نشان نمی‌دهند. اتفاقی که درنهایت به زیان مصرف‌کنندگان نهایی یعنی همان مالکان خودروهای لوکس تمام می‌شود و سرمایه‌‌های میلیاردی به‌دلیل سوءاستفاده افراد سودجو به جای خودروهایی ایمن به ارابه مرگ تبدیل می‌شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...