AMD پردازنده‌های گرافیکی رادئون سری 500 را با نام سری 600 عرضه می‌کند


AMD پردازنده‌های گرافیکی رادئون سری 500 را با نام سری 600 عرضه می‌کند

AMD اخیرا چندین کارت گرافیک جدید را به‌عنوان رادئون سری 600 به شرکت‌های تولیدکننده تجهیزات اصلی عرضه کرده است که از معماری و سخت‌افزارهای قدیمی بهره می‌برند.

AMD در چند روز اخیر، بی‌سروصدا فروش پنج پردازنده‌ی گرافیکی جدید به‌عنوان رادئون سری ۶۰۰ را به تولیدکنندگان تجهیزات اصلی (OEM) آغاز کرده است. این محصولات تقریبا ارزان‌ترین پردازنده‌های گرافیکی غول دنیای نیمه‌هادی هستند. بیشترین تعداد هسته‌های این سری را RX 640 با ۶۴۰ هسته و درمقابل، کمترین تعداد هسته‌ها را RX 610 با ۳۲۰ هسته دراختیار دارد. RX 610 برپایه‌ی معماری 1 Graphics Core Next ساخته شده است که پنج سال پیش عرضه شد.

با این اوصاف، می‌توان گفت AMD در حال عرضه‌ی محصولات قدیمی با نام جدید است. این شرکت در ژوئن ۲۰۱۶، بخشی از کارت‌های گرافیک رادئون سری ۴۰۰ را برپایه‌ی معماری ۲۸ نانومتری عرضه کرد. سپس، همین سری از محصولات را در آوریل ۲۰۱۷ با نام سری ۵۰۰ به بازار ارائه داد. پردازنده‌های گرافیکی رادئون سری ۶۰۰ کنونی دقیقا از همان سخت‌افزار رادئون سری ۵۰۰ بهره می‌برند؛ بنابراین، نصف محصولات سری ۶۰۰ از سری ۴۰۰ نشئت می‌گیرند.

تولیدکنندگان تجهیزات اصلی برای اینکه به مشتریان خود نشان دهند این سری از کارت‌های گرافیک از سخت‌افزار نسل جدید بهره می‌برند، AMD را زیرفشار قرار داده‌اند و گویا شرکت نیز به این خواسته‌ی آن‌ها تن داده است.

کارت‌های گرافیک رادئون سری ۶۰۰ به‌صورت مستقل به بازار عرضه نخواهند شد و قیمتشان هنوز مشخص نیست. کارت‌های گرافیک مذکور ممکن است هر زمان در محصولات دسکتاپ و لپ‌تاپ‌ شرکت‌هایی همچون ایسوس و اچ‌پی و ایسر به بازار عرضه شوند. در جدول زیر، مشخصات کارت‌های گرافیک رادئون سری ۶۰۰ شرکت AMD را مشاهده می‌کنید:

مشخصاتRadedon RX 640Radeon 630Radeon 625Radeon 620Radeon 610
تعداد هسته۶۴۰/۵۱۲۵۱۲۳۸۴۳۸۴/۳۲۰۳۲۰
کلاک بوست۱۲۸۷ مگاهرتز۱۲۱۹ مگاهرتز۱۰۲۴ مگاهرتز۱۰۲۴ مگاهرتز۱۰۳۰ مگاهرتز
حافظه۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 با سرعت ۷ گیگابیت‌برثانیه۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 با سرعت ۶ گیگابیت‌برثانیه۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 با سرعت ۴.۵ گیگابیت‌برثانیه۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5/GDDR3 با سرعت ۴.۵ گیگابیت‌برثانیه۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR5 با سرعت ۴.۵ گیگابیت‌برثانیه
بازار هدفدسکتاپ و لپ‌تاپدسکتاپ و لپ‌تاپلپ‌تاپلپ‌تاپلپ‌تاپ
معماری(Polaris (GCN 4(Polaris (GCN 4(Topaz (GCN 3(Topaz (GCN 3(Orland (GCN 1
نام قبلیRadeon RX 550XRadeon RX 540Radeon 530Radeon 530Radeon 520
نام قدیمی--Radeon R7 430Radeon R7 430Radeon R5 435
این مسئله که AMD چنین معماری و طراحی قدیمی را دوباره به بازار عرضه کند، کمی آزاردهنده است؛ اما بد‌تر از آن، این است که بازار زمینه‌ی عرضه آن را فراهم کرده است. با وجود اینکه AMD سهم کوچکی از بازار کارت‌های گرافیک رده‌پایین را دراختیار دارد، بررسی‌های TechSpot ثابت کرده است که این کارت‌های گرافیک ارزان و قدیمی هنوز در بازار تقاضا دارد. خوشبختانه سری Navi در حال حرکت به‌سمت محصولات اقتصادی است و انویدیا و اینتل نیز سال بعد با معماری جدید خود ارزش بیشتری به بازار کارت‌های گرافیک رده‌پایین و اقتصادی خواهند بخشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پنتاگون: اقدامی که ایران انجام داد یک حمله بی‌سابقه بود