غفلت از درک صحیح غدیر، عاشورا را رقم زد/شیوه صحیح شادی کردن از نگاه امام علی (ع)


بسیاری از کارشناشان مذهبی بر این باور هستند که اگر اعیاد بزرگ مانند غدیر به درستی درک می شد،عاشورا اتفاق نمی افتاد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، راهی که سید الشهدا (ع) رفته است، راهی تمام نشدنی است که کمک می‌کند انسان در تمام عمر، حرکت خود را متناسب با آن تعیین کند.

بی تردید عبارت کل یوم عاشورا گویای همین موضوع است، اما نباید نکته‌ای را فراموش کرد. امام صادق (ع) می‌فرمایند: «شِیعَتُنا خُلِقُوا مِنْ فاضِلِ طِینِتِنا وَ عُجِنُوا بِماءِ وَلایَتِنا یَحْزَنُونَ لِحُزْنِنا و یَفْرَحُونَ لِفَرَحِنا شیعیان ما از بقیه خمیرمایه اولیه آفرینش ما آفریده شده اند ولایت ما در سرشت آنان عجین شده است. آنان با خوشی ما خوشحال و با ناراحتی ما ناراحت هستند.»

غفلت از درک صحیح غدیر، عاشورا را رقم زد/شیوه صحیح شادی کردن از نگاه امام علی (ع)

بسیاری عزاداری برای محرم را از همین روزهایی که عید مسلمانان است، آغاز کرده اند. استقبال از محرم آن هم در روزهای عید نکته ای است که کمی عجیب به نظر می رسد البته این اتفاق به دلیل نزدیکی اعیاد قربان، غدیر و مباهله با محرم الحرام است. حالا سوالی که در ذهن شکل می گیرد این است که آیا این موضوع منافاتی با عید دارد یا خیر؟

بسیاری از علما بر این باور هستند که اگر در طول تاریخ، عید غدیر درست درک می شد و به امامت و ولایت امام علی (ع) و فرزندانش بیش از پیش می پرداختند، اختلاف نظرها فجایع تاریخی مانند عاشورا را رقم نمی زد.

غفلت از درک صحیح غدیر، عاشورا را رقم زد/شیوه صحیح شادی کردن از نگاه امام علی (ع)

اگر غدیر درک می‌شد، محرم به وجود نمی‌آمد

حجت الاسلام و المسلمین محمود ریاضت کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: آنچه که متاسفانه به آن پرداخته نمی‌شود، اهمیت غدیر است. به تعبیر علامه امینی (ره) اگر مردم و شیعیان، غدیر را درک می‌کردند و آنطور که حق غدیر است این عید را تعظیم می‌کردند و تعظیم شعائر غدیریه اتفاق می‌افتاد، فجایع بزرگ اسلام اتفاق نمی‌افتاد. یعنی همانند محرم که برای عزای سید الشهدا (ع) دهه می‌گیرند، اگر برای غدیر دهه شادی می‌گرفتند، فاطمیه به وجود نمی‌آمد؛ اگر غدیر درک می‌شد، محرم به وجود نمی‌آمد.

وی با بیان اینکه فهم و درک غدیر مقدمه فهم و درک عاشوراست، تاکید کرد: من اگر غدیر را درک نکنم عاشورا را نمی‌فهمم. اگر در عید غدیر یفرحون لفرحنا با تعریف اهل بیت (ع) نباشد، در محرم یحزنون لهذننا حقیقی نخواهد بود. باید غدیر را تعظیم کنیم. یعنی شعائر غدیریه باید مثل شعائر حسینیه و فاطمیه تعظیم شود. البته در چند سال اخیر در جامعه ما غدیر پر رنگ‌تر شده است.

غفلت از درک صحیح غدیر، عاشورا را رقم زد/شیوه صحیح شادی کردن از نگاه امام علی (ع)

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان:هنوز عید غدیر مظلوم است

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان کارشناس مذهبی در این باره گفت: ما فقط یک مراسم شادِ غریب داریم که باید به آن مراسم بیش از پیش بپردازیم؛ آن مراسم، میلاد هیچ یک از ائمه اطهار (س) نیست بلکه عید غدیر است.

وی افزود:ما باید اوج شادی را در غدیر نشان بدهیم چرا که واقعه بزرگِ غدیر مظلوم واقع شده است و این کمبود را باید جبران کنیم. اگر کسی بخواهد انتقادی درباره هیئت‌ها مبنی بر نبود شادی مطرح کند، باید این انتقاد را نسبت به کمبود‌هایی که در برگزاری عید غدیر وجود دارد، بیان کند. واقعا برای عید غدیر ما کم گذاشتیم؛ وقتی می‌خواهیم شاد شویم، باید چه کنیم؟ یک هدیه به مردم بدهیم.

این کارشناس مذهبی افزود: امیر المومنین علی (ع) فرمودند، در ایام مبارک سال به کودکان هدیه دهید و بهترین غذا‌ها را به مردم بدهید که این کار‌ها شادی آفرین است. باید در ایام شادی مانند عید غدیر به نیازمندان وام داد. امام علی (ع) می‌فرمودند هر کس ضامن وام به فقیران شود، منِ علی قول می‌دهم این وام بازگردد.

غفلت از درک صحیح غدیر، عاشورا را رقم زد/شیوه صحیح شادی کردن از نگاه امام علی (ع)

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان با تاکید بر اینکه شادی کردن و شاد شدن با همین کارها ایجاد می شود، گفت: شادی، تظاهر الکی و سبک نیست. ما برگزاری مراسم عید غدیرمان ضعیف است؛ در مراسم غدیر باید حقیقتا دل‌ها را شاد کرد. شاد شدن دل‌ها با بعضی از رفتار‌های مرسوم به دست نمی‌آید. شادی به معنای درست کلمه در هدیه دادن، تبریک گفتن و کار‌هایی از این قبیل خودش را نشان می‌دهد و باید شادی را درونی‌تر و حقیقی‌تر کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان گفت:حقیقت عمیق و پرمحتوای غدیر که از خطبه غدیر قابل استنباط است، نشان می‌دهد باید به این رویداد توجه ویژه‌ای کرد. اعمال عبادی فراوانی نیز برای روز عید غدیر ذکر شده و گویای آن است که غدیر روزی بسیار مهم از جانب پروردگار متعال است. چگونه برای تغییر فصل زمستان به بهار، عیدی بزرگ در سراسر کشور و حتی خارج از کشور برگزار می‌شود و بزرگتر‌ها به کوچکتر‌ها عیدی می‌دهند، در عید غدیر نیز باید عیدی سرشار از شعف خوشحالی شکل بگیرد و مفهوم این عید بزرگ به نسل‌های بعد منتقل شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام