راه‌اندازی 12 خوشه جدید صنعتی در اردبیل


راه‌اندازی 12 خوشه جدید صنعتی در اردبیل

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل گفت: در حال حاضر 34 درصد واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان اردبیل راکد و غیرفعال هستند.

به گزارش ایسنا، محمد اهلی در نشست با خبرنگاران در اردبیل به دو رسالت شهرک‌های صنعتی در حمایت از واحدهای کوچک و متوسط اشاره و اظهار کرد: ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای موردنیاز برای سرمایه‌گذاری و حمایت از صنایع کوچک و متوسط به اشکال مختلف از رسالت‌های اساسی شهرک‌های صنعتی است تا اسباب تولید و اشتغال این واحدها فراهم آید.

وی با بیان اینکه در صنایع کوچک با اشتغال زیر 50 هزار نفر و صنایع متوسط بین 50 تا 100 نفر نیروی کار مشغول هستند، خاطرنشان کرد: سهم صنایع استان در تولید ناخالص داخلی 7 درصد و سهم اشتغال نیز در این بخش 25 درصد است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل افزود: در استان اردبیل یک هزار و 70 واحد پروانه بهره‌برداری گرفته‌اند که بیش از 97 درصد آنها را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد که بالغ بر یک هزار و 47 واحد می‌باشد.

اهلی ادامه داد: 525 واحد صنعتی و تولیدی در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعالیت می‌کنند که این میزان واحد صنعتی 49 درصد کل واحدهای تولیدی استان را شامل می‌شود که در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعال هستند.

وی بیان کرد: ما از مرحله واگذاری زمین تا مرحله نصب سوله و ماشین‌آلات در این واحدها نظارت داریم به طوری که در 15 شهرک و ناحیه صنعتی دولتی استان در یک هزار و 200 هکتار بیش از 355 طرح صنعتی در حال احداث است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل از شروع عملیات اجرایی چهار ناحیه صنعتی موران، انگوت، هشجین و کزج خبر داد و تصریح کرد: سهم استان اردبیل از نواحی صنعتی روستایی پیش‌بینی شده در برنامه ششم توسعه 10 ناحیه صنعتی است که برخی از مراحل استعلام از ادارات و صدور مجوزها در حال انجام است.

اهلی در مورد شهرک صنعتی غیردولتی و خصوصی نیز گفت: چهار شهرک پروانه تاسیس گرفتند مه در مراحل مختلف اجرا و عملیاتی شدن هستند که از جمله آنها می‌توان حدیدمبتکران تولید کامیون در مشگین‌شهر، شهرک صنعتی قهرمان در گرمی تولید کننده شیرآلات، آرتاپروتئین در نمین و پتروشیمی اردبیل را نام برد.

وی افزود: یک شهرک غیردولتی نیز با نام آرتاپلاست در نمین پروانه بهره‌برداری گرفته و هم اکنون فعال است ولی همچنان سیاست ما توسعه و راه‌اندازی شهرک‌های خصوصی است که در این زمینه 8 مورد درخواست در حال بررسی است تا با صدور پروانه تاسیس مراحل استعلام، تحویل زمین و سایر مطالعات به انجام برسد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل به برخی از مزایای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی اشاره و خاطرنشان کرد: مستثنی بودن از قانون شهرداری‌ها، واگذاری زمین با اقساط بلندمدت، تامین امکانات زیرساختی به ویژه آب، برق، گاز، شبکه فاضلاب و ... از جمله این مزایاست.

اهلی اظهار کرد: ایثارگران، نخبگان، شرکت‌های دانش بنیان و سرمایه‌گذاران خارجی بین 10 تا 20 درصد از مشوق حمایتی بهره‌مند می‌شوند و سرمایه‌گذاران در صورت استقرار در شهرک‌های صنعتی مناطق محروم از معافیت 7 تا 13 ساله برخوردار شده و پایان کار رایگان به آنها اعطا می‌شود.

وی بیان کرد: هم اکنون 11 واحد مشاوره و یک واحد کلینیک کسب و کار در استان فعال است و در حوزه‌های مختلف حقوقی، بازاریابی و فنی به سرمایه‌گذاران ارائه خدمات می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل تصریح کرد: 36 واحد صنعتی در سال گذشته احیا و به چرخه تولید بازگشتند و امسال درصدد احیای 40 واحد دیگر هستیم.

اهلی در مورد ارائه خدمات عمومی در شهرک‌ها و فعال بودن شرکت‌های خدماتی در این حوزه گفت: در رفت و روب، توسعه فضای سبز و همچنین سایر فعالیت‌های عمومی این شرکت‌ها عهده‌دار مسئولیت هستند و شرک شهرک‌های صنعتی با واگذاری این فعالیت‌ها به خود صاحبان صنایع از هرگونه دخالت خودداری می‌کند.

وی شرط حضور سرمایه‌گذاران خارجی را نیازمند صدور مجوز اقتصاد و دارایی اعلام و اذعان کرد: در مدل حمایتی از این سرمایه‌گذاران در واگذاری زمین تا 10 درصد تخفیف ارائه شده و در اقساط سه تا چهار ساله این اراضی واگذار می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل اضافه کرد: توان ما در تامین برق مورد نیاز واحدها تا دو مگاوات است و بالاتر از این میزان واحدهای صنعتی باید خود اقدام به تامین برق کنند.

اهلی ضرورت صدور مجوز از محیط زیست را در جانمایی و احداث شهرک‌ها و همچنین واحدهای صنعتی یادآور شد و بیان کرد: سه خوشه صنعتی هم اکنون در استان فعال است و قرار شده تا 12 خوشه صنعتی جدید نیز مورد مطالعه قرار گرفته و شاهد راه‌اندازی آن باشیم.

وی رویکرد این خوشه‌ها را شناخت واحدهای مشابه با اهداف مشترک و شبکه‌سازی در پیوستگی ارتباط موثر از تامین مواد اولیه تا صادرات اعلام کرد و گفت: خوشه فرش در استان اردبیل از خوشه های موفق در کشور است و در کنار آن خوشه پلاستیک و لبنیات نیز در این استان فعالیت می‌کند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اردبیل در پایان اظهار کرد: به جای دامن زدن به برخی از مسایل حاشیه‌ای و تفکیک جغرافیایی در شهرک صنعتی شماره دو اردبیل و محدوده نمین که براساس مصوبه هیئت وزیران این شهرک صنعتی با نام شهرک شماره دو اردبیل شناخته شده است بهتر است همه در جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی تلاش کنیم چرا که ما امروز موظف به تقویت رونق تولید و اشتغال هستیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قمر در عقرب در فروردین 1403 چه روزهایی است