تنبلی سیاسی، علت غربت امیرمومنان(ع) بود


تنبلی سیاسی، علت غربت امیرمومنان(ع) بود

یک استاد حوزه علمیه با بیان‌اینکه تنبلی سیاسی مردم مهمترین علت غربت امیرمومنان امام علی(ع) بود، گفت: این تنبلی بزرگترین گناه نیز محسوب می‌شود. هر کس همچون پیامبر(ص) و امیرمومنان امام علی(ع) مدیریت کند، دچار غربت می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» به مناسبت جشن عید غدیر که در مسجد امیرالمومنین(ع) برگزار شد، با اشاره به فضایل امیرمومنان امام علی(ع) اظهار کرد: حضرت امیر(ع) اقیانوس فضایل فراوانی هستند از جمله آنها علم، حکمت، معارف الهی، در اوج سادگی مجاهد فی سبیل‌الله بودن است.

این استاد حوزه علمیه افزود: با وجود این همه فضیلت، مسلمانان امیرمومنان امام علی(ع) را تنها گذاشته و ۲۵ سال خانه نشین شان کردند حتی هنگام حکومت‌داری هم ایشان را یاری نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه علت تنهایی امیرمومنان امام علی(ع) صرفا تبلیغات معاویه علیه ایشان نبود، گفت: بیانات و اقدامات رسانه‌ای حضرت امیر(ع) چنان قوی بود که کسی نمی‌توانست همچون ایشان سخن گوید.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: علت تنهایی امیرمومنان امام علی(ع) دنیاخواهی مسلمانان هم نبود زیرا مولای متقیان(ع) برخلاف معاویه که غارتگر بیت‌المال بود دنیای مردم را هم تامین می‌کرد در روایات آمده زمان حکومت ایشان هیچ جوان ازدواج کرده بدون مسکن وجود نداشت و ایشان در بازار، مغازه رایگان در اختیار مردم قرار می‌داد که به علت اجاره بهاء قیمت اجناس بالا نرود.

وی درباره خیانتی که در حق امیرمومنان امام علی(ع) شد، گفت: این خیانت بزرگ را کسانی همچون اشعث و خوارج نسبت به حضرت(ع) انجام دادند که به عشق ایشان مسلمان شده بودند اما شیوه مدیریت و حکمرانی امیرمومنان امام علی(ع) را که بر مبنای تقوا بود، قبول نداشتند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه هر کس همچون پیامبر(ص) و امیرمومنان امام علی(ع) مدیریت کند، دچار غربت می‌شود، تاکید کرد: علت این غربت هم آن است که اگر دشمن بی‌تقوا همچون معاویه با اندکی زرنگی دروغ بگوید مردم را درباره شیوه حکومت‌داری، مقابل امام قرار می‌دهد.

این استاد حوزه علمیه افزود: امیرمومنان امام علی(ع) درباره شیوه حکومت‌داری فرمودند اگر تقوای الهی نبود کسی از من سیاست‌مدارتر نبود، حضرت(ع) به علت تقوا به ضعف در مدیریت متهم شده و غریب بودند اما دشمنان ایشان به علت بی‌تقوایی و دروغگویی به قوت در مدیریت شهرت داشتند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان اضافه کرد: امیرمومنان امام علی(ع)‌ با رفتار کریمانه درصدد بودند که مردم خود رشد یافته و به فهم برسند در حالی که معاویه به هیچ عنوان متمردان را امان نمی‌داد اما با وجود این مردم حضرت علی(ع) را تنها گذاشتند.

وی ادامه داد: امام راحل در انقلاب و دوران دفاع مقدس دنبال یار نبودند بلکه یاران ایشان را یاری کردند که به پیروزی رسیدند، در داستان بنی‌صدر هم امام راحل اجازه دادند مردم خود به فهم و بصیرت برسند و عزل او را مطالبه کنند.

استاد حوزه علمیه در پایان با بیان اینکه ماموریت ائمه معصومین(ع) به رشد و بصیرت رساندن مردم است آنها صرفا مسئول حل مشکلات مردم نیستند، خاطرنشان کرد: مردمی می‌توانند مشکلات خود را حل کنند که به رشد و بصیرت لازم رسیده باشند بنابراین تنبلی سیاسی مردم مهمترین علت غربت امیرمومنان امام علی(ع) است که بزرگترین گناه نیز محسوب می‌شود.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان