به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری برنا و به نقل از روابط عمومی کمیته ملی المپیک، جلسه معارفه حسن رنگرز با حضور صالحی امیری، سعیدی سرپرست دبیرکلی و برخی از مدیران و اعضای هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک برگزار شد.

در ابتدای جلسه صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک با اشاره به اهمیت مدیریت موزه ملی ورزش گفت: موزه ملی ورزش باید فرد صاحب صلاحیت داشته باشد که در توسعه آن نیز موثر باشد ما در موزه سه حوزه داریم 1.پژوهش و شناخت نیازهای پژوهشی 2.توسعه موزه براساس پژوهش های انجام شده است، باید هدفمند باشد در حقیقت علمی کردن فضای موزهاست، موزه نباید سلیقه ای، شخصی و غیر علمی باشد این نکته بسیار مهمی است که باید به آن توجه کرد و به آن پرداخت موزه باید مبتنی باشد بر مطالعات، شناخت، ضرورت و نیاز 3. مدیریت موزه.

وی ادامه داد: مدیریت موزه کارش هماهنگ سازی، هدایت و نظارت کلی بر فرآیندهای عملکرد کل موزه است همچنین کار دیگر مدیریت موزه تحقق کلان طرح اصلی موزه است ما این موزه فعلی (فاز یک) را برای یک پروسه نهایت 5 ساله طراحی کردیم و قصد داریم در ادامه راه فاز دوم و سوم موزه را با مدیریت جدید طراحی و بسازیم که هم طراز موزه های جهانی باشد به طوری که بگویند یک موزه در آمریکاست، یکی در لوزان و یکی در تهران چراکه ما شیء و آثار تاریخی بسیار و تمدن غنی داریم و ساختن موزه ای که جزو سه رنک جهان باشد، شدنی است.

صالحی امیری تاکید کرد: اجتماعی کردن موزه یکی دیگر از کارهای مدیریت موزه است، دو نوع موزه داریم، موزه ای که ایستا است و مرده و فقط شیء است و موزه دیگر موزه زنده، سیال، پویا و فعال است که برای اجتماعی کردن باید موزه از نوع دوم و زنده باشد به طوری که مردم در بازدید از موزه حس حیات، غیرت، هویت و غرور بگیرد. اینها برای اجتماعی کردن موزه است به هر میزان جامعه درگیر موزه باشد مشکلات کمتر خواهد بود. در واقع هر میزان اقشار جامعه را به موزه جذب و جلب کنیم همان مقدار نشاط و شادی به جامعه خواهیم داد.جذابیت موزه برای بازدیدکنندگان باید به گونه ای باشد که ما هر روز حداقل یک بازدید را داشته باشیم و به جز یکروز تعطیلی در هفته نباید موزه بازدید کننده نداشته باشد، برای جذب مخاطب با ارگان های مختلف هماهنگی لازم انجام شود.

بهتر است مدیریت جدید هماهنگی لازم را انجام دهد تا در روزهای بازدید از موزه یک قهرمان المپیک و پارالمپیک در موزه حضور داشته باشد تا باعث جذابیت هرچه بیشتر موزه برای بازدیدکنندگان باشد و مخاطبین بتوانند از نزدیک با قهرمانان برخورد داشته باشند و قهرمانان با جوانان گپ وگفتگو داشته باشند و خودشان را معرفی و عنوان کنند که چگونه مقام های جهانی و المپیکی کسب کردند.

برای اجتماعی کردن موزه باید هم کمیته ملی المپیک هم پارالمپیک هم وزارت ورزش و فدراسیون ها دخیل هستند خوشبختانه هفته گذشته با استان ها نیز هماهنگ کردیم و به زودی آثار، نشان ها و اشیاء با ارزش ورزشی از استان ها نیز به موزه اضافه می شود.

رئیس کمیته ملی المپیک افزود: در اساسنامه موزه بعنوان یک ساختار مستقل و حقوقی تعریف شده است به گونه ای که ما، پارالمپیک، وزیر ورزش و تعدادی از شخصیت های حقوقی و حقیقی عضو آن هستند تا با تغییر مدیریت موزه کسی نتواند به ساختار آن دست بزند و درواقع ما و وزارت ورزش و سایر اعضاء به آن کمک می کنیم مدیر موزه باید در ساختارمند کردن موزه براساس اساسنامه کمک کند.

رئیس کمیته ملی المپیک در پایان با اشاره به شرایط و اهمیت موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک ضمن آرزوی موفقیت برای رنگرز به عنوان مدیر این موزه تاکید کرد: لازم است انرژی مان را برای ساخت فازهای دیگر موزه ملی ورزش به کار بگیریم تا بتوانیم با برنامه ریزی دقیق، موزه ای هم طراز نمونه های اول و دوم جهان بسازیم، برای این مهم بهتر است که جلسات موزه را بصورت هفتگی برگزار کنیم تا پایان سال آن بحث حیات اصلی موزه شکل بگیرد خواهش من این است که کاری نکنیم مرزی برای موزه بوجود بیاید موزه متعلق به ملت است و ایجاد مرز خطرناک است چراکه در 40 سال گذشته همین مرزها باعث شد تا موزه احداث نشود.

رنگرز ضمن تشکر از صالحی امیری برای انتخاب وی به عنوان مدیر موزه گفت: بعنوان عضو کوچکی از جامعه ورزش این کار بزرگ (احداث موزه) یکی از مطالبات به حق کشور است که بعد از 4 دهه محقق شد و قطعا اراده بزرگی پشت این مهم بوده است، قطعا تمام فرمایشات ریاست محترم کمیته ملی المپیک با تامل و جدیت توسط مجموعه موزه دنبال خواهد شد از شما برای احداث موزه بسیار سپاسگزارم چراکه همانطور که خود به عنوان یک ورزشکار نمی دانم مدال جهانی ام در حال حاضر کجاست مطمئنم که با راه اندازی موزه ملی ورزش بسیاری از سوابق، افتخارات، یادبودها در سایه این مهم حفظ، جمع آوری و ثبت می شود و باید کارکردهای فرهنگی، پژوهشی، آموزشی موزه به موازات کارکرد که ان شاءالله با کمک شما و مساعدت کل مجموعه کمیته ملی المپیک این مهم انجام می شود.