گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ برنامه «عصر جدید» بی‌تردید یکی از موفق‌ترین تولیدات سیما در یکی دو سال اخیر تلویزیون است که به‌رغم شرایط اقتصادی نامساعد توانست با سر و شکلی مطلوب به اتفاقی مبارک در جذب مخاطبان تبدیل شود. این برنامه هم مثل نمونه‌های موفق خود در دیگر کشورهای دنیا برنامه‌ای از پیش برنده بود چراکه الفبای ساختار و سناریو تولید از A تا Z از پیش نوشته و امتحان پس داده در دست تولید قرار گرفت. پرواضح بود این برنامه هم با توجه به انعکاس مردمی‌اش و حضور مردم در بطن برنامه به‌عنوان شرکت کننده، قطعا به نتجه مطلوب خواهد رسید.

استعدادیابی و دیده شدن افرادی که فرصت نمایش استعدادشان را ندارند در پرطرفدارترین شبکه تلویزیونی قطعا سیاستی مطلوب است؛ برای برنامه‌ای که مصمم است آیینه‌ای از تمام مردم یک کشور باشد و در حقیقت مکان و موقعیتی باشد برای استعدادهای هنری، ورزشی، علمی و... که در سالیان سال در کشور ما بارها تباه شدند و به دلیل عدم فرصت لازم برای دیده شدن و شناخته شدن نادیده گرفته شده و کنار رفتند.

تعداد قسمت‌های برنامه «عصر جدید» که در این مدت روی آنتن رفته فرصتی بوده که استعدادهایی عجیب و غریب شنماخته شود و پی به این مسئله ببریم که این برنامه چه در حوزه سرگرمی سازی و چه در حوزه آموزشی انگیزشی و ... موفق عمل کرده است.

اما نکته‌ای که متاسفانه گریبان خیلی از برنامه‌های تلویزیون ما را گرفته به این مسئله برمی‌گردد که گاهی ماموریت یک برنامه تلویزیونی تحت‌الشعاع حواشی بی‌ربط و باربطی قرار می‌گیرد که گاهی حتی ماموریت اصلی برنامه گم می‌شود و حتی تحت‌الشعاع حواشی محور قرار گرفته و موضوع اصلی برنامه دچار افت می‌شود.

برنامه «عصر جدید» با ماموریتی که پیش رو دارد محفلی است برای نمایش استعدادها، داوری، دیده شدن، نظرسنجی از مخاطب و در حقیقت ماموریت برنامه روی آنتن بردن برنامه‌ای فان و پر از ریتم و چالش در حوزه‌ای است که مستقیما با توانمندی مخاطب ارتباط دارد و در حقیقت به شکل نامحسوس این برنامه می‌تواند محفلی باشد برای معرفی افراد مستعد به بازار کار مرتبط با توانمندی شان. چراکه قطعا یک برنامه تلویزیونی در بهترین شکل ممکن نمایانگر داشته های فردی است که در برنامه برای رقابت هر چه داشته گذاشته است.

اما نکته ای که در چند قسمت از برنامه «عصر جدید» به شدت توی ذوق می زند برمی گردد به زیاده گویی های مجری که نه تنها کمکی به ماهیت برنامه نمی کند که سم مهلکی است که در پتانسیلش ریتم و تمپو دیده می‌شود. به هر حال برنامه قرار است فرصتی باشد برای دیده شدن، پس چرا باید با ارائه توضیحِ واضحات ریتم و تمپوی موجود در کار را با دست خودمان بکُشیم و لحظات هیجان برانگیز برنامه را با پرداختن به حواشی نامتجانب با برنامه حیف و میل نماییم؟!

فراموش نکنیم برنامه مخاطب خودش را دارد و مخاطب براساس قول و قراری که با او گذاشته اند پای رسانه می نشیند و توقع دارد همان چیزی را ببیند که قولش را گرفته است. چرا باید یک برنامه تلویزیونی تنها با این فرضیه که مخاطب خودش را دارد به هر کویی سرک بکشد؟ شاید بیان برخی از مسائل مهم و حتی حیاتی جامعه در دل این برنامه جایی نداشته باشد این تصمیم که در ساختار این چنینی مطالب محتویات و موضوعاتی خارج از چارچوب را مدام مطرح بکنیم به نظر خارج از عرف برنامه سازی استاندارد است.

شواهد نشان می‌دهد نه برنامه نیازمند زیاده گویی است و نه مجری نیاز دارد خودش را لانسه کند. اینجا «عصر جدید» است نه «ماه عسل» است و نه هیچ برنامه دیگر... ساختارش مشخص است، مخاطبش معلوم است، توقع مخاطب از برنامه مشخص‌تر و ماموریت برنامه بر همگان معین، چرا باید برنامه ای را که با خود بُرد به همراه داشته به سمت و سویی ببریم که دارایی ها و داشته هایش تحت تاثیر قرار بگیرد؟!

احسان علیخانی مراقب باشد برنامه ای را که در شرایط سخت روی آنتن برده است و با اقبال مخاطب مواجه شده است با ندانم کاری ها و خارج شدن از چارچوب تعریف شده برنامه از دست ندهد!

پیروز قهرمانی