شمخانی: فشار حداکثری آمریکا، ایران را به زانو در نمی‌آورد


«علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه‌ای با شبکه «ان. بی. سی...

شمخانی: فشار حداکثری آمریکا، ایران را به زانو در نمی‌آورد

«علی شمخانی» نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی در مصاحبه‌ای با شبکه «ان. بی. سی نیوز» تاکید کرد سیاست‌های آمریکا، ایران را به زانو در نخواهد آورد.

به گزارش ایرنا شمخانی در این گفت‌وگو آمریکا را متجاوز و عامل اصلی تنش در منطقه خواند و هشدار داد که" آمریکا باید «عاقلانه عمل کند. "

وی همچنین اظهار داشت که کارزار «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، ایران را به زانو درنخواهد آورد و به میز مذاکره هسته‌ای بر نمی‌گرداند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: هدف تحریم‌ها، مذاکره نیست بلکه وادار کردن ما به تسلیم است. تا زمانی که آمریکا این رویکرد را در پیش بگیرد ایران هرگز به دنبال مذاکره نخواهد بود.

شمخانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: ما در مساله برجام مذاکرات موفقی داشتیم. چرا آمریکا از آن خارج شد؟
به نوشته تارنمای ان. بی. سی نیوز، شمخانی گفت کسانی بودند که فکر می‌کردند امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اقدام اشتباهی است.

او در پاسخ به «لستر هولت» خبرنگار ان. بی. سی نیوز درباره اینکه آیا خود وی نیز یکی از این افراد بود، گفت: بله... من فقط از دیدگاه‌های ملتم یعنی مردم ایران تبعیت می‌کنم.

شمخانی همچنین اظهار داشت که مردم ایران مدت های زیادی است که با تحریم‌های بین‌المللی مواجه هستند و حال و هوای کوچه و بازار سند آشکاری بر شکست سیاست‌های دولت ترامپ است.

وی افزود: در خیابان‌های تهران قدم بزنید. خواهید دید که مردم ما چقدر بانشاط هستند و متوجه خواهید شد [آمریکا] به آنچه که می‌خواسته، نرسیده است.

شمخانی گفت ایران منبع ترور در منطقه نیست بلکه عامل ثبات است و شهدای آن جان خود را فدا کرده و گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش را شکست دادند. وی همچنین بر نقش ایران به عنوان ضامن ثبات در منطقه تاکید کرد.

شمخانی تاکید کرد که ایران به دنبال سلاح‌های هسته‌ای نیست زیرا این سلاح‌ها در اسلام حرام است و برای کسانی مانند اسرائیل که آن را در اختیار دارند، امنیت ایجاد نکرده است.

وی همچنین گفت که «تمایلی نظامی» برای نابودی اسرائیل ندارد و مردم فلسطین درباره سرنوشت اسرائیل تصمیم‌گیری خواهند کرد.

شمخانی با انتقاد از سیاست‌های دولت ترامپ در قبال اسرائیل گفت: من معتقدم کسی که به دنبال نابودی اسرائیل است همان کشوری است که واقعیت‌های میدانی را نمی‌بیند. آنها قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسند. آنها به دنبال پروژه «معامله قرن» هستند.
وی افزود، از نظر ایرانی‌ها، ترامپ همان چیزی را می‌خواهد که همه روسای جمهوری پیشین آمریکا می‌خواستند یعنی کاهش نفوذ ایران.

شمخانی تاکید کرد که ایران تصمیم‌های خود را بر اساس سیاست آمریکا و اینکه چه کسی رئیس جمهوری آن کشور است و یا اینکه ترامپ برای دور دوم رئیس جمهوری نخواهد بود، اتخاذ نمی‌کند.

وی گفت که فکر می‌کند که کارزار «فشار حداکثری» ترامپ شکست خورده زیرا مردم آمریکا و متحدان غربی آن رهبری وی را «زیر سوال برده‌اند.»
به گفته شمخانی، تصمیم اخیر ترامپ برای حمله نکردن به ایران ناشی از «ارزیابی هزینه و فایده» بوده است.
شمخانی به ان. بی. سی نیوز گفت که اگر آمریکا و ایران وارد درگیری نظامی شوند ایران «ابزارهای متعددی در اختیار دارد، از جمله جنگ نیابتی».

وی تاکید کرد، در صورت وقوع جنگ، آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن در «وضعیت بدی» قرار خواهند گرفت.
شمخانی گفت: تردیدی نیست که وجهه مخدوش آمریکا بیش از پیش در منطقه و دنیا از بین خواهد رفت. اساسا چرا آنها تهدید به آغاز جنگ علیه ما می‌کنند؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ویدیو اولین اجرای معین در ایران !