همتی: شرایط اقتصادی کشور تا پایان سال بهبود می یابد/معرفی 7 دانه درشت به مراجع قضایی/ قیمت مسکن پایین می اید


همتی: شرایط اقتصادی کشور تا پایان سال بهبود می یابد/معرفی 7 دانه درشت به مراجع قضایی/  قیمت مسکن پایین می اید

رییس کل بانک مرکزی گفت که با همراهی نهادهای مختلف شاهد بهبود شرایط اقتصادی کشور تا پایان سال جاری خواهیم بود.

آفتاب‌‌نیوز :

«عبدالناصر همتی» دوشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری سیما اظهار داشت: با همراهی بخش های مختلف با بانک مرکزی، رونق اقتصادی اعاده می شود و تا پایان سال شاهد شرایط بهتری هستیم.

وی ادامه داد: تورم و رکود مهم و البته رکود مهم تر است؛ شاخص های این دو مهم با تصور عمومی متفاوت است. اشتغال فعال ما امسال ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار شده که نسبت به سال گذشته شاهد افزایش ۳۲۰ هزار شغل در کشور هستیم.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به شوک بدی که در بخش خودرو سازی ایجاد شد، تصریح کرد: اگر کمک ۴۰ هزار میلیاردی بانک مرکزی و همراهی وزارت صمت به خودروسازی و قطعه سازان نبود شرایط می توانست متفاوت تر باشد.

قیمت مسکن پایین می اید

همتی با اشاره به اینکه تصویب کردیم وام به ساخت مسکن و قابل انتقال باشد، ‌افزود: قیمت مسکن افزایش بسیاری داشت اما قیمت ها در این ماه کاهش یافت و نسبت به ماه پیش معاملات در این بخش ۳۲ درصد کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: افزایش قیمت مسکن ادامه پیدا نخواهد کرد و فروشندگان باید قیمت ها را پایین بیاورند.

رییس بانک مرکزی با بیان اینکه نسبت به نقدینگی حساسم و ۲۴ درصد رشد نقدینگی زیاد است، توضیح داد: دولت در تلاش است وارد ساخت و ساز شده و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی بسازد و زمین های دولتی رایگان را برای این مهم استفاده کند تا از این طریق بخشی از مشکلات حل شود.

وام ازدواج بدون نوبت

همتی با اشاره به عملکرد سیستم بانکی کشور تاکید کرد: سال گذشته یک میلیون وام ازدواج دادیم و از ابتدای سال جاری نیز ۳۸۰ هزار وام ازدواج پرداخت شده و به ۱۲۰ هزار نفر به زودی این وام پرداخت می شود و ۸۰ هزار نفر نیز در نوبت هستند.

وی افزود: متاسفانه می بینم برخی در این زمینه بزرگنمایی می کنند در صورتی که نزدیک به ۵۰۰ هزار نفر در ابتدای امسال وام گرفتند.

رییس کل بانک مرکزی گفت: مشکل در گرفتن وام، ضامن معتبر است که مصوب مجلس بوده و بانک برای این مهم سخت گیری می کند. چهارشنبه در این زمینه دوباره ابلاغیه خواهیم زد که با یک ضامن، وام ازدواج را پرداخت کنند. در این راه مشکلات بروکراسی اداری وجود دارد اما ۱۲ هزار میلیارد تومان تاکنون وام ازدواج پرداخت شده و نباید تمام زحمات سیستم بانکی را زیر سوال ببریم.

همتی در ادامه از مسوولان بانک های سراسر کشور درخواست کرد در اعطای وام ازدواج در مسئله ضامن سخت گیری نکنند.

وی با اشاره به واردات کالاهای اساسی نیز اظهار داشت: ما ۳ میلیون تن کالا در انبارهای بندر امام(ره) داریم که ۹۰ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر است و واردات کالاهای اساسی نیز ۶۲ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته و ۶.۲ میلیارد دلار برای دارو و کالاهای اساسی اختصاص دادیم. بخشی از این ارز با رقم ۴۲۰۰ تومان اختصاص یافته و در این بخش مشکلی نداریم.

بازار ارز

رییس بانک مرکزی درباره کنترل بازار ارز نیز اظهار داشت: از سال قبل و در پی تلاطم بازار ارز به سبب تحریم های ظالمانه، با تمهیداتی که اندیشیده شده توانستیم نرخ ارز را ثابت نگه داریم و روند تسهیلات دهی موفقی داشته باشیم.

وی همچنین یادآور شد: از آغاز امسال تاکنون تسهیلات دهی کل بانک ها به طور میانگین ماهانه ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده که حدود ۳۰ درصد آن به صنعت، ۱۲ درصد به بخش مسکن و ۱۰ درصد به کشاورزی تزریق می شود که روی هم رفته بیش از ۶۰ درصد از منابع به تولید اختصاص می یابد.

همتی از کمک ۸ هزار میلیارد تومان به سیل زدگان خبر داد و عنوان کرد که ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به خرید تضمینی گندم اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: درخواست ما از بانک ها این است که تمرکز اصلی را روی سرمایه در گردش داشته باشند که از این مرحله اقتصادی به خوبی عبور کنیم.

رییس بانک مرکزی تصریح کرد: پس از گذر از آثار تحریم های ظالمانه در دو سال اخیر، به شرایطی رسیده ایم که با ایجاد ثبات در بازار ارز، در مسیری قرار داریم که شاخص های کلان اقتصادی کشور رو به بهبود است، در بازار ارز توانستیم با کاهش ۱۸ درصد نرخ ارز دلار را از ۱۴ هزار و پانصد تومان به ۱۱ هزار هزار و ۶۰۰ تومان برسانیم و ثابت نگه داریم.

همتی اضافه کرد: دخالت بانک مرکزی بر نرخ ها نیست بلکه عرضه و تقاضا بیشتر مورد توجه بانک مرکزی قرار دارد به این منظور سفته بازی ها کنترل شده و در حاشیه بازار کمتر به چشم می خورد. همچنین به دنبال صادرات غیر نفتی هستیم و گام های خوبی هم برداشته شد در ۵ ماهه نخست امسال کار صادرکنندگان غیر نفتی روان شده است.

وی گفت: با مدیریت تورم و بازار در ماه های گذشته، تورم ماهانه و نقطه به نقطه کاهنده شده بدان معنا که رشد و افزایش تورم کاهش یافته و مفهومش آن نیست که تورم نداریم اسفند ۹۷ با نرخ رشد ۵ درصد ماهانه مواجه بودیم که درحال حاضر نرخ تورم به زیر ۲ درصد ماهانه رسیده، تورم نقطه به نقطه هم که در حال صعود بود تیرماه متوقف و مرداد ماه با سقوط همراه است و خوشبختانه توانستیم ترس ونزوئلایی شدن در تورم را کنترل کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی در ادامه در خصوص اموال و مستغلات مازاد بانک ها افزود: طبق مصوبات قانونی هر بانکی که دارای اموال مازاد باشد باید مالیات معین را پرداخت کند و در بخشنامه ای اعلام کردیم هر بانکی که به مصوبات عمل نکند در صلاحیت مدیران آن تجدید نظر خواهیم کرد، به طور جدی به دنبال اصلاح نظام بانکی هستیم.

کاهش بدهی بانک ها

همتی از کاهش ۳۱ هزار میلیارد تومانی بدهی بانک ها به بانک مرکزی خبر داد و تصریح کرد: بابت نرخ سودی که به بدهی دولت به بانک ها وجود دارد، اختلاف نظر وجود دارد که قرار است با برخی دوستان جلسه بگذاریم و بدهی دولت به بانک ها را معین کنیم.

وی درباره بدهی خارجی گفت: کمترین بدهی خارجی را در میان کشورها داریم اواخر سال ۹۶ بدهی کشورمان به خارج از کشور ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که در حال حاضر این رقم به ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

رییس بانک مرکزی درباره اینستکس نیز یادآور شد: حرف ما این است که اگر غربی ها در این خصوص جدی و مصمم هستند باید در حدی که به درآمدهای نفتی ما لطمه وارد شده در این جریان پول جاری کنند یا اینکه نفت ایران را پیش خرید کنند اگر اروپایی ها خواهان حفظ و اجرای برجام هستند باید تعهداتشان را اجرایی و اعتبار خواسته شده ما را تامین کنند در واقع رقم های بیان شده اروپایی ها برای ما اهمیت ندارد اینستکس باید شامل کالاهای تحریمی هم باشد.

معرفی ۷ دانه درشت به مراجع قضایی

رئیس کل بانک مرکزی همچنین خبر داد که برای بدهکاران بانکی هم برنامه هایی در دست است برای هفت دانه درشت نامه ای نوشته شد که جهت رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع شده است، بدهی هر کدام از این هفت نفر حدود هزار، دو هزار و یا سه هزار میلیارد تومان است به طور جدی به دنبال پرونده این بدهکاران هستیم.

همتی در این گفت وگو همچنین با نقدی بر برنامه های صدا و سیما همزمان با عید غدیر اظهار داشت: وظیفه اصلی رسانه ملی ایجاد سرگرمی و نشاط مردم است بهتر است که به این منظور اقدام به پخش موزیک و آهنگ ها و برنامه های شاد کند، آرشیو صدا و سیما از برنامه های مجاز و قابل پخش برای نشاط مردم پر است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید