انبوه سازان در اجرای بخشنامه مجریان ذیصلاح در اهواز همکاری کنند


انبوه سازان در اجرای بخشنامه مجریان ذیصلاح در اهواز همکاری کنند

به گزارش ایرنا کمال دویده روز دوشنبه در نشست خبری با موضوع سازندگان مسکن اظهارداشت: مصوبه اجرایی این بخشنامه در کلانشهر اهواز سه ماه پیش در کارگروه متشکل از نمایندگان استانداری خوزستان، اداره کل راه و شهرسازی، نظام مهندسی استان و شهرداری به تصویب رسید.

وی زمان اجرایی شدن این مصوبه را از ۲۰ مردادماه جاری اعلام کرد و گفت: تا کنون تنها پنج شرکت و ۸۰ فرد حقیقی برای صدور پروانه مجریان ذیصلاح اقدام به ثبت نام کرده اند.

این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یادآور شد: هدف از اجرایی شدن این بخشنامه بر اساس تبصره ۲ ماده ۲۴ قانون نظام مهندسی صدور شناسنامه فنی ملکی برای ساختمان است.

دویده به صدور این شناسنامه در ۲۸ استان کشور اشاره کرد و گفت: در طول سالیان گذشته این قانون در برخی استان های کشور اجرا شده ولی در خوزستان اقدامی صورت نگرفته بود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با تاکید بر ضرورت صدور شناسنامه ساختمانی ، بیان داشت: با پیگیری هایی که صورت گرفت شهرداری اهواز در اقدامی تازه از اجرایی شدن این قانون حمایت کرد و قرار شد از این پس صدور پروانه ساخت منوط به معرفی مجری ذیصلاح توسط مالکان و سازندگان ساختمان های بالای هشت سقف و یا بیش از ۲هزار متر مربع باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا اجرایی شدن این بخشنامه باعث افزایش هزینه ساخت مسکن در اهواز می شود، گفت: اعتقاد داریم که این هزینه به نوعی سرمایه گذاری تبدیل می شود به این خاطر که شاهد افزایش عمر ساختمان در این کلانشهر خواهیم بود.

دویده یادآور شد: اختلاف سازمان نظام مهندسی استان با انبوه سازان نیز در همین خصوص است اما قطعا چنین هزینه ای برای ساخت مسکن می تواند جبران کننده هزینه های بعدی باشد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان یادآور شد: اعتقاد داریم که تشکیلاتی مانند اعضای انجمن انبوه سازان تخصص لازم برای ساخت و ساز را دارند اما هدف این سازمان اجرایی کردن قانون است.

او در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت زمانی برای انجام ثبت نام افراد حقیقی و یا حقوقی برای اخذ پروانه مجریان ذیصلاح ساختمانی وجود دارد، گفت: چنین محدودیتی را قائل نشده ایم اما به نظر می رسد که این فرآیند باید با حضور متخصصان امر انجام شود و به دنبال انجام ثبت نام های متعدد و بیش از اندازه نیستیم.

به گفته دویده، یکی از ویژگی های صدور شناسنامه فنی ملکی تضمین ساخت به مدت ۱۰ سال از سوی مجری ذیصلاح است و به نظر می رسد برخی مقاومت ها برای جلوگیری از اجرایی شدن این بخشنامه منافع برخی افراد را با چالش همراه می کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان همچنین در پاسخ به این سوال که چقدر احتمال دارد شهرداری اهواز از حمایت خود برای اجرایی شدن این بخشنامه عقب نشینی کند، گفت: سازمان مذاکرات زیادی در این رابطه انجام داده است و حتی در برخی از نشست ها ما هم این سوال را طرح کرده ایم اما شهرداری اهواز اعلام کرده که در صورتی که حتی با مشکل درآمدی مواجه شود از اجرایی شدن این بخشنامه کوتاه نیاید.

بر اساس این گزارش سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان دارای ۱۸ هزار عضو در هفت رشته عمران، معماری، شهرسازی، تأسیسات مکانیکی، تأسیسات برقی، نقشه برداری و ترافیک است.

این سازمان در خوزستان ۲۰ دفتر نمایندگی در شهرستان‌ها دارد که بر نحوه کیفیت خدمات مهندسی و حسن اجرای ساخت و سازها در حمایت از مردم به عنوان بهره برداران ساختمان‌ها، فضای شهری و انواع ابنیه ها نظارت دارد.

۹۹۳۱/۶۰۶۸

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی است