آب آلوده 78 نفر در خوزستان را به بیماری روده ای مبتلا کرد


آب آلوده 78 نفر در خوزستان را به بیماری روده ای مبتلا کرد

اهواز - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: در روزهای اخیر در حدود 78 نفر در شهرستان های هویزه و باغملک به دلیل مشکلات آب به بیماری روده ای دچار شدند.

ایرج نظری دوشنبه در حاشیه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، زنان و سلامت خوزستان در سالن جلسات استانداری، در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: ۲۸ نفر در شهر رفیع از توابع شهرستان هویزه و در حدود ۵۰ نفر از اهالی تعدادی از روستاهای باغملک به دلیل بیماری روده ای و اسهال به مراکز درمانی مراجعه داشته اند.

وی همچنین در این نشست علت ابتلای این افراد را بیماری های منتقله از آب عنوان کرد و افزود: در حال حاضر و با فعالیت شبانه روزی این بیماری ها کنترل شده است.

نظری تصریح کرد: با توجه به هشدارهای شورای سلامت انتظار بود که دستگاه ها بر فعالیت زیرمجموعه های خود نظارت بیشتری داشته و به وظایف خود واقف باشند، به عنوان مثال مسئولان باید بدانند که رساندن آب بسته بندی به بیماران مبتلا به اسهال وظیفه علوم پزشکی نیست.

وی اظهار امیدواری کرد با توجه به ادامه فصل گرما، حساسیت ها نسبت به مشکلات بهداشت آب بیشتر شود.

*آسیب پذیری خوزستان در مرگ، امنیت اجتماعی و آب

نظری با اشاره به تدوین سند جامع سلامت استان گفت: بر اساس این سند شاخص های مرگ، امنیت اجتماعی و آب سالم در استان در وضعیت نامطلوب است.

وی افزود: خوزستان در شاخص شادکامی در شرایطی بهتر از متوسط کشوری است اما کشور در این شاخص وضع نامطلوبی دارد.

نظری در ادامه خواستار همکاری دستگاه های اجرایی در تدوین سند سلامت و ارائه برنامه های سالانه سلامت محور آنها برای تکمیل این سند شد.

وی همچنین از اتمام ساخت ۱۰ مرکز فوریت های پرشکی در استان تا یک ماه آینده خبر داد و گفت: این مراکز بر اساس تفاهم نامه استانداری و وزارت بهداشت ساخته می شوند و هزینه آنها نیز تامین شده است.

وی افزود: نخستین مرکز فوریت های پزشکی از این مجموعه در تراز لالی امروز به اتمام رسید و ۹ مرکز دیگر نیز تا یک ماه آینده تحویل داده می شود.

نظری خاطرنشان کرد: ساخت مراکز فوریت های پزشکی در ۲۰ نقطه استان نیز در هفته دولت آغاز می شود.

وی با اشاره به بررسی طرح نظام ارجاع الکترونیکی در استان نیز گفت: این طرح با مشکل عدم پوشش اینترنتی به ویژه در مناطق صعب العبور و کم جمعیت استان مواجه است.

نظری اضافه کرد: به رغم تعهدات وزارت ارتباطات در این طرح ملی، از سال ۹۰ دانشگاه های علوم پزشکی خوزستان به ناچار، خود اقدام به ایجاد شبکه و نگهداری از آن کرده اند که هزینه های بالایی بر آنها تحمیل کرده است.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این نشست، نیمرخ سند جامع سلامت خوزستان بر اساس ۱۳۸ شاخص در ۱۷ حیطه تدوین شده است که شامل مرگ و بیماری، خطر بیماری های غیرواگیردار، سواد، اشتغال، امنیت اجتماعی، مسکن، امنیت عمومی و امنیت غذایی و ... است.

بر اساس این گزارش، خوزستان در ۳۰ شاخص نسبت به میانگین کشوری و یا حد انتظار تعیین شده در جایگاه مناسب قرار دارد، در ۶۳ شاخص پایین تر از میانگین کشوری و یا حد انتظار تعیین شده است و ۴۵ شاخص نیز به دلیل نبود اطلاعات کافی قابلیت احصا نداشته است.

زنگ خطر اوتیسم در خوزستان

معاون اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در این نشست گفت: خوزستان از نظر ابتلای کودکان به بیماری اوتیسم در رده های اول و یا دوم کشوری قرار دارد که این مساله به ویژه در آستانه رفتن کودکان به مدرسه و یا مهدکودک می روند، نیازمند بررسی است.

نوذر درستان با بیان اینکه آمار برخی بیماری ها در خوزستان بالاست، افزود: قرار گرفتن ماهشهر در رتبه دوم مبتلایان به اوتیسم باید ریشه یابی شود.

وی همچنین گفت: خوزستان در سال ۹۰ جزو سه استان نخست هدف در اجرای طرح نظام ارجاع الکترونیک بود که به دلیل تغییر مدیریت ها از این طرح عقب ماند و اکنون جزو ۱۰ استانی است که این طرح را اجرایی می کنند.

درستان با بیان اینکه در حال حاضر نظام ارجاع الکترونیک سطح یک ، بیش از ۸۵ درصد در استان اجرایی شده افزود: بر اساس اعلام اخیر وزارت بهداشت مقرر شده است که تا پایان امسال دفترچه های کاغذی برداشته شود.

وی تاکید کرد: نظام ارجاع الکترونیک باید برای مطب های پزشکان نیز برنامه ریزی شود.

۹۷۵۴/۶۰۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خوزستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رئیس‌جمهور وارد سمنان شد