پپ، آقای خاص، کارلتو و دیگران؛ نگاهی به ولخرج ترین سرمربیان تاریخ فوتبال


پپ، آقای خاص، کارلتو و دیگران؛ نگاهی به ولخرج ترین سرمربیان تاریخ فوتبال

کدام مربی بیش از سایرین در بازار نقل و انتقالات دست به جیب شده است؟

کدام مربی بیش از سایرین در بازار نقل و انتقالات دست به جیب شده است؟

به گزارش وبسایت نود و به نقل از میرر، قطعا در اطراف خود شاهد افرادی بوده اید که مواضع منفی نسبت به پول های جابه جا شده در بازار نقل و انتقالات سال های اخیر داشته اند.

احتمالا این افراد، از جمله کسانی هستند که اولین فوتبالیست یک میلیون پوندی تاریخ را به خاطر می‌آورند و یا متعلق به دورانی هستند که بازیکنان در آن هفته ای 50 پوند حقوق می‌گرفتند. بنابراین طبیعی است که برای این طیف، جابه جایی یک بازیکن با 200 میلیون پوند اتفاق غریبی به نظر برسد.

فوتبال مدرن نیاز به خرج های زیادی دارد. پاریسن‌ژرمن در سال 2017 با انتقال 199 میلیون پوندی نیمار از بارسلونا حد نصاب جدیدی در انتقال بازیکنان فوتبال ثبت کرد و شاید تا سال ها شاهد شکسته شدن این رکورد نباشیم، اما این حرکت موجب افزایش چندین درصدی قیمت تمامی بازیکنان شد.

در چنین شرایطی طبیعی است که برخی مربیان دنیای فوتبال برای خرید بازیکنان مورد علاقه شان، به هزینه مجموع یک میلیارد پوند نیز رسیده باشند.

به همین بهانه در ادامه نگاهی خواهیم داشت به 10 سرمربی پرخرج تاریخ فوتبال براساس مجموع ارقامی که تیم های آن ها برای خرید بازیکنان جدید پرداخته است:

10-اونای امری: 634.23 میلیون پوند (63 بازیکن برای 6 باشگاه مختلف)

پپ، آقای خاص، کارلتو و دیگران؛ نگاهی به ولخرج ترین سرمربیان تاریخ فوتبال

بیایید دوباره به گران ترین بازیکن تاریخ فوتبال اشاره کنیم. اونای امری سرمربی همان پاریسن‌ژرمنی بود که در سال 2017 نیمار را از بارسلونا به خدمت گرفت. 199 میلیون پوندی که برای نیمار هزینه شد، بیش از 31 درصد از مجموع پولی است که امری در دوران مربیگری خود برای جذب بازیکنان جدید پرداخته است.

آرسنال در این تابستان برای تکمیل فهرست امری کیران تیرنی و داوید لوئیز را جذب کرد و رکورد نقل و انتقالات خود را با خرید نیکولاس په‌په شکست. اما در کنار این ها نباید از یاد برد که امری در دوران حضور خود در والنسیا و سویا، به خریدهای هوشمندانه اش مشهور شده بود.

9-رافائل بنیتس: 677.42 میلیون پوند (92 بازیکن برای 7 باشگاه مختلف)

پپ، آقای خاص، کارلتو و دیگران؛ نگاهی به ولخرج ترین سرمربیان تاریخ فوتبال

نام رافائل بنیتس مترادف با یکی از تاریخی ترین شب های باشگاه لیورپول است. اما مرد اسپانیایی برای جمع آوری آن تیمی که در استانبول 2005 تاریخ ساز شد، هزینه قابل ملاحظه ای هم پرداخت.

در حقیقت از مجموع 14 بازیکن گران قیمت دوران مربیگری بنیتس، 10 بازیکن نفراتی هستند که او برای لیورپول به خدمت گرفت. گران ترین آن ها نیز فرناندو تورس است که در سال 2007 با قراردادی به ارزش 34 میلیون پوند به آنفیلد آمد.

اما گران ترین بازیکن دوران مربیگری بنیتس، گونزالو هیگواین است که در سال 2013 با 35 میلیون پوند از رئال مادرید به ناپولی تحت هدایت بنیتس پیوست. شاید اگر بنیتس در 3 سال اخیر در تیمی به جز نیوکاسل حضور داشت، اکنون رتبه بالاتری در این جدول می‌یافت.

8-کلودیو رانیری: 720.93 میلیون پوند (95 بازیکن برای 11 باشگاه مختلف)

پپ، آقای خاص، کارلتو و دیگران؛ نگاهی به ولخرج ترین سرمربیان تاریخ فوتبال

رانیری که دوران بدون افتخارش همیشه دست مایه طعنه شخصی نظیر ژوزه مورینیو بود، رهبر جادویی ترین داستان تاریخ لیگ برتر لقب گرفت؛ زمانی که در فصل 16-2015 لسترسیتی را به قهرمانی لیگ برتر انگلیس رساند. با این حال "تینکرمن" نشان داده که توانایی انجام معاملات بزرگ در بازار را هم دارد.

رانیری گران قیمت ترین خریدهای دوران مربیگری خود را در تابستان 2013 و به همراه موناکو انجام داد؛ زمانی که برای خرید رادامل فالکائو (اتلتیکومادرید) و خامس رودریگز (پورتو) مجموعا 80 میلیون پوند هزینه کرد. در دوران حضور در یوونتوس و چلسی، رانیری معروف به انجام خریدهای معقول بود.

7-روبرتو مانچینی: 721.41 میلیون پوند (79 بازیکن برای 6 باشگاه مختلف)

پپ، آقای خاص، کارلتو و دیگران؛ نگاهی به ولخرج ترین سرمربیان تاریخ فوتبال

7 خرید از مجموع 10 خرید گران قیمت دوران مربیگری مانچو در منچسترسیتی به وقوع پیوسته اند، خریدهایی که تیم تحت هدایت مانچینی را برای کسب نخستین قهرمانی لیگ برتری این تیم در سال 2012 تکمیل کردند. در حقیقت گران ترین آن ها، سرخیو آگوئرو (36 میلیون پوند، اتلتیکو مادرید) و ادین ژکو (33 میلیون پوند، وولفسبورگ) همان دو بازیکنی بودند که با گلزنی در دقایق اضافه دیدار پایانی فصل مقابل کوئینز پارک رنجرز، قهرمانی را به سمت دیگر شهر منچستر آوردند.

انتقال 32.4 میلیون پوندی جفری کوندوگبیا در تابستان 2015 از موناکو به اینتر، گران ترین خریدی است که مانچو در دوران مربیگری خود در تیم هایی به جز منچسترسیتی انجام داده است.

6-آرسن ونگر: 867.38 میلیون پوند (103 بازیکن برای 4 باشگاه مختلف)

پپ، آقای خاص، کارلتو و دیگران؛ نگاهی به ولخرج ترین سرمربیان تاریخ فوتبال

مردی که خیلی ها او را دگرگون کننده چهره لیگ برتر می‌دانند، یکی از ولخرج ترین مربیان تاریخ فوتبال است. 4 خرید گران قیمت او برای آرسنال هنوز هم در امارات حضور دارند: پیر امریک اوبامیانگ، آلکساندر لاکازت، مسوت اوزیل و گرانیت ژاکا. تمامی این بازیکنان با هزینه هایی در حدود 40 میلیون پوند (یا بیشتر) به آرسنال پیوسته اند که این برای باشگاهی که پیش از این در مقابل خرج کردن مقاومت می‌کرد، جالب توجه است.

5-ماسیمیلیانو آلگری: 914 میلیون پوند (87 بازیکن برای 3 باشگاه مختلف)

پپ، آقای خاص، کارلتو و دیگران؛ نگاهی به ولخرج ترین سرمربیان تاریخ فوتبال

مکس آلگری در کنار زمین یک برنده سریالی است و او در تابستان 2018 برای تقویت یوونتوس، یک برنده سریالی درون زمین را هم جذب کرد. کریستیانو رونالدو (105 میلیون پوند، رئال مادرید) گران ترین خرید دوران مربیگری آلگری تا به امروز محسوب می‌شود.

دو سال پیش از آن نیز یوونتوس تحت هدایت آلگری برای خرید گونزالو هیگواین از ناپولی 81 میلیون پوند هزینه کرد و رکورد نقل و انتقالات سری آ تا آن زمان را شکست. جذب پائولو دیبالا، فدریکو برناردسکی و ژائو کانسلو نیز نقش زیادی در افزایش مخارج آلگری در بازار داشته اند.

4-مانوئل پیگرینی: 949.14 میلیون پوند (82 بازیکن برای 9 باشگاه مختلف)

پپ، آقای خاص، کارلتو و دیگران؛ نگاهی به ولخرج ترین سرمربیان تاریخ فوتبال

شاید در نگاه اول حضور مانوئل پیگرینی در این جایگاه و رسیدن خرج های او به مرز یک میلیارد پوند عجیب باشد، اما نباید فراموش کرد او در تابستان 2009 و در دوران کلید خوردن پروژه کهکشانی 2 توسط فلورنتینو پرز، سرمربی رئال مادرید بود.

همانند آلگری، گران ترین خرید دوران مربیگری پیگرینی هم کریس رونالدو است؛ بازیکنی که در تابستان 2009 با قراردادی 84 میلیون پوندی از منچستریونایتد به رئال مادرید آمد و گران ترین خرید تاریخ فوتبال لقب گرفت.

او در سال های 2013 تا 2016 سرمربی منچسترسیتی بود و بازیکنانی نظیر کوین دی‌بروینه (76 میلیون یورو، وولفسبورگ، تابستان 2015)، رحیم استرلینگ (63.7 میلیون یورو، لیورپول، تابستان 2015) و نیکولاس اوتامندی (44.6 میلیون یورو، والنسیا، تابستان 2015) در این دوران به اتحاد آمدند. کاکا نیز در همان تابستان 2009 با انتقالی 67 میلیون یورویی از میلان به رئال پیوست و با شکستن رکورد 8 ساله زین الدین زیدان، برای چند روز گران ترین بازیکن تاریخ فوتبال لقب گرفت.

3-پپ گواردیولا: 1.03 میلیارد پوند (52 بازیکن برای 4 باشگاه مختلف)

پپ، آقای خاص، کارلتو و دیگران؛ نگاهی به ولخرج ترین سرمربیان تاریخ فوتبال

پپ نخستین سرمربی است که توانسته بیش از یک میلیارد پوند برای جذب بازیکن هزینه کند. تعجبی ندارد که 7 بازیکن از مجموع 8 بازیکن گران قیمت دوران مربیگری پپ در زمان حضور در منچسترسیتی (2016 تاکنون) جذب شده اند.

اما علیرغم این آمار، گران ترین خرید دوران مربیگری پپ زلاتان ابراهیموویچ است که خرید او از اینتر برای بارسلونا در سال 2009، برای آبی اناری ها 62.5 میلیون پوند هزینه در بر داشت.

جالب آن است که در فهرست 10 خرید گران قیمت پپ، هیچ بازیکنی از بایرن مونیخ (سال های 2013 تا 2016) به چشم نمی‌خورد و آرتورو ویدال، گران ترین خرید او برای بایرن (37.5 میلیون یورو، یوونتوس، تابستان 2015) در این فهرست نتوانسته جایگاهی بهتر از یازدهمی پیدا کند.

2-کارلو آنچلوتی: 1.11 میلیارد پوند (85 بازیکن برای 8 باشگاه مختلف)

پپ، آقای خاص، کارلتو و دیگران؛ نگاهی به ولخرج ترین سرمربیان تاریخ فوتبال

در کنار باب پیسلی و زین الدین زیدان، کارلو آنچلوتی یکی از سه نفری است که توانسته به عنوان مربی 3 بار فاتح لیگ قهرمانان/جام باشگاه های اروپا شود. او نسخه جادویی خود را تیم به تیم و کشور به کشور منتقل کرده و در هر تیمی بوده، میزانی از موفقیت را چشیده است.

دو خرید گران قیمت دوران مربیگری او در زمان حضور در رئال مادرید (2013 تا 2015) رقم خوردند؛ گرت بیل در تابستان 2013 با 90 میلیون پوند از تاتنهام به برنابئو آمد و با شکستن رکورد 4 ساله کریس رونالدو، به گران ترین بازیکن تاریخ فوتبال تبدیل شد. یک سال بعد نیز خامس رودریگز بعد از آقای گلی در جام جهانی 2014، با 67.5 میلیون پوند از موناکو به رئال مادرید پیوست.

سومین خرید گران قیمت کارلو آنچلوتی، فرناندو تورس است که در ژانویه 2011 از لیورپول به چلسی پیوست اما این خرید نتوانست انتظارات را برآورده کند.

1-ژوزه مورینیو: 1.40 میلیارد پوند (97 بازیکن برای 7 باشگاه مختلف)

پپ، آقای خاص، کارلتو و دیگران؛ نگاهی به ولخرج ترین سرمربیان تاریخ فوتبال

ژوزه مورینیو راه بردن را بلد است و می‌داند در این مسیر، جذب بهترین بازیکنان دنیا کلیدی است.

اما در کمال تعجب، 5 بازیکن از 6 بازیکن گران قیمت دوران مربیگری پرافتخار مورینیو، در دوران حضور او در منچستریونایتد (2016 تا 2018) جذب شدند. و البته همه می‌دانیم که دوران او در اولدترافورد چگونه به پایان رسید.

پل پوگبا (105 میلیون یورو، یوونتوس، تابستان 2016)، روملو لوکاکو (84.7 میلیون یورو، اورتون، تابستان 2017)، فرد (59 میلیون یورو، شاختار دونتسک، تابستان 2018)، نمانیا ماتیچ (44.7 میلیون یورو، چلسی، تابسنان 2017) و هنریک مخیتاریان (42 میلیون یورو، بوروسیا دورتموند، تابستان 2016) گران ترین خریدهای او برای منچستریونایتد بودند؛ بازیکنانی که مورینیو به همراه آن ها یک قهرمانی در لیگ اروپا (2017) و یک نایب قهرمانی در لیگ برتر (18-2017، بهترین فصل یونایتد پسا فرگوسن) را به ارمغان آورد.

آقای خاص در دو مقطع جداگانه چلسی را هدایت کرد (2004 تا 2007 و سپس 2013 تا 2015) و نکته جالب آن است که او گرانترین خریدهای خود را برای این باشگاه در مقطع اول انجام داد؛ آندری شوچنکو (43.9 میلیون یورو، میلان، تابستان 2006)، دیدیه دروگبا (38.5 میلیون یورو، مارسی، تابستان 2004) و مایکل اسین (38 میلیون یورو، لیون، تابستان 2005).

7712

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرورت نظارت بیشتر بر واردات آیفون