وزیر خارجه ایران در سوئد


محمد جواد ظریف پس از دیدار و گفتگو با مقامات فنلاندی در ادامه رایزنی های اروپایی وارداستکهلم، پایتخت سوئد شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما ؛ محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی های اروپایی به منظور دیدار و گفتگو با مقامات سوئدی وارد استکهلم شد.آقای محمد جواد ظریف در ادامه سفر به کشورهای نوردیک پس از سفر یک روزه به فنلاند وارد سوئد شد و تا ساعاتی دیگر و در شب عید سعید غدیر خم در جمع تعدادی از ایرانیان مقیم سوئد سخنرانی خواهد کرد. وی سه شنبه با وزیر امور خارجه، وزیر تجارت خارجی و جمعی از شخصیت های سیاسی و اقتصادی این کشور نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد. وزیر امور خارجه کشورمان سپس برای گفتگو با مقامات نروژ، به اسلو سفر می کند.
آقای ظریف بستر مناسب را لازمه میانجیگری بین تهران و واشنگتن خواند و گفت: موضوع میانجیگری باید چگونگی بازگشت آمریکا به میز مذاکره و اجرای تعهداتش در چارچوب برجام باشد؛ ایران علاقه‌ای به تقابل ندارد.
وزیر امور خارجه کشورمان در نشست مطبوعاتی با وزیر خارجه فنلاند توقیف نفتکش گریس یک را فاقد مبنای قانونی خواند و گفت: هیچ نهاد بین المللی فروش نفت ایران را تحریم نکرده است لذا ایران متعهد به تصمیمات اتحادیه اروپا نیست و اروپا هم امکان تحمیل تصمیماتش به کشورهای غیر عضو این اتحادیه را ندارد.
به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای محمد جواد ظریف در ادامه نشست خبری با همتای فنلاندی خود در هلسینکی و در پاسخ به سوالی درباره توقیف نفتکش حامل نفت ایران توسط انگلیس تصریح کرد: توقیف نفتکش آدریان دریا غیرقانونی بوده و هیچ پایه حقوقی ندارد، ضمن اینکه هیچ نهاد بین المللی فروش نفت ایران را تحریم نکرده است.
وی با تاکید بر اینکه « ایران متعهد به تصمیمات اتحادیه اروپا نیست » ، افزود: اروپا امکان تحمیل تصمیماتش به هیچ کشوری غیر از اعضای اتحادیه اروپا را ندارد‌ لذا هیچ مبنایی برای توقیف این نفتکش توسط جبل الطارق و انگلستان وجود ندارد.
وی با ابراز خوشنودی از رفع توقیف نفتکش حامل نفت ایران، گفت: این توقیف پایان یافته است و امیدواریم این امر منجر به کاهش تنش ها شود، گرچه امریکا به دنبال افزایش تنش هاست و حکم اخیر این کشور ( توقیف نفتکش آدریان دریا ) کاملا سیاسی، غیر عادلانه و غیر قانونی است.
آقای ظریف خاطر نشان کرد: به دلیل تحریم های امریکا جمهوری اسلامی ایران نمی تواند مقاصد فروش نفت خود را شفاف اعلام کند چرا که امریکا به صورت غیر قانونی در صدد آزار خریداران نفت ایران است.
آقای ظریف در ادامه نشست مطبوعاتی با وزیر خارجه فنلاند در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا هلسینکی ظرفیت میانجیگری بین ایران و آمریکا را دارد؟، تصریح کرد: باید بستر و زمینه‌ای وجود داشته باشد تا میانجیگری موثر باشد؛ ایران علاقه‌ای به تقابل ندارد.
وی افزود: ما مذاکرات مفصلی با طرف آمریکایی در گفتگوی‌های برجامی داشته ایم و ایران میز مذاکره را ترک نکرد؛ یک توافق خوب مورد رضایت همه وجود ندارد.
وزیر خارجه گفت: موضوع میانجیگری باید چگونگی بازگشت آمریکا به میز مذاکره و اجرای تعهداتش باشد، اینکه آمریکا چگونه می‌تواند به تعهدات خود در قالب قطع نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که خود حامی آن بوده است، عمل کند.
وی افزود: در آمریکا تنها یک تغییر سیاسی به دنبال انتخابات روی داده است.
فنلاند: از حامیان سرسخت توافق هسته ای هستیم
پکا هاویستو وزیر خارجه فنلاند در کنفرانس مشترک خبری با همتای ایرانی خود نیز گفت: ما از حامیان سرسخت توافق هسته‌ای هستیم.
­
دیدار وزیر امور خارجه ایران با وزیر امور توسعه و تجارت خارجی فنلاند
وزیر امور خارجه ایران با وزیر امور توسعه و تجارت خارجی فنلاند در خصوص همکاری های دوجانبه و اروپایی دیدار و گفتگو کرد.
آقای محمدجواد ظریف در آخرین دیدار خود با مقامات هلسینکی با «ویل اسکیناری» وزیر امور توسعه و تجارت خارجی فنلاند دیدار کرد.
وی پیش از این نیز با رئیس جمهور و وزیر خارجه فنلاند دیدار کرده بود.
وزیر امور توسعه و تجارت خارجی فنلاند در این دیدار با اشاره به ریاست دوره ای کشورش بر اتحادیه اروپایی، این موضوع را فرصتی برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی دو کشور دانست. ویله اسکیلاری افزود: فنلاند امیدوار است همکاریهای اقتصادی بین دو کشور افزایش یابد و از اینکه امریکا از برجام خارج شده و تبعاتی بر زندگی مردم ایران گذاشته بسیار متاسف هستیم و نگران هستیم تنش ها افزایش یابد؛ البته نقش فنلاند به عنوان رئیس اتحادیه اروپایی در کاهش تنش ها سازنده خواهد بود. ویله اسکیلاری تاکید کرد: فرصتها و زمینه های همکاری مشترک بین دو کشور از جمله در حوزه ICT و همکاری های دانشگاهی وجود دارد و چشم انداز افزایش روابط دوجانبه از طریق همکاریهای پلی تکنیک بین ایران و فنلاندروشن است.
وزیر امور خارجه کشورمان نیز در این دیدار اظهار داشت: فنلاند به عنوان رئیس دوره ای اتحادیه می تواند به اجرای توافق هسته ای و عادی سازی روابط تجاری ایران کمک کننده باشد. در چارچوب برجام نیز تجار و فعالان اقتصادی انتظار و توقع بیشتری از اروپا داشته و دارند. اقدامات یکجانبه امریکا محدود به ایران‌ نخواهد ماند و دیگر شرکای اروپا را نیز هدف قرار گرفته است. برای مقابله با اقدامات یکجانبه و کاهش تاثیرات جنگ اقتصادی امریکا علیه ایران، که مستقیما تبعات آن بر مردم وارد می شود، راهکارهایی مانند افزایش تجارت دوجانبه و استفاده از تعاملات چند جانبه در قالب ابتکاراتی مثل اینستکس، وجود دارد.
ظریف در ادامه این سفر به سوئد و از آنجا به نروژ می رود.
دیدار وزیران امور خارجه ایران و فنلاند
وزیر امور خارجه کشورمان با پکا هاویستو وزیر امور خارجه فنلاند دیدار و در خصوص روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی تبادل نظر کرد. در این دیدار علاوه بر گفتگو در خصوص موضوع کشتی نفتکش گریس ۱ و بررسی آخرین تحولات برجام بویژه ضرورت تسریع در راه اندازی و عملیاتی شدن کامل اینستکس، در خصوص امنیت منطقه خلیج فارس و ایده ها و ابتکارات جمهوری اسلامی ایران برای گفتگوهای منطقه ای تبادل نظر شد.
وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با تاکید بر ضرورت تحول شناختی در منطقه، با اشاره به اینکه ایران دارای بیشترین مرز در خلیج فارس است، بر آمادگی و ظرفیت بالای کشورمان برای تامین امنیت این منطقه تاکید کرد.
وزیر خارجه فنلاند نیز در این دیدار اظهار داشت: علی رغم فشارهای آمریکا بر شرکت های اروپایی، فنلاند و اتحادیه اروپایی از ایجاد سازوکار مالی اینستکس حمایت می کند.
وزیر خارجه ایران در سوئد
دیدار با رئیس جمهور فنلاند
وزیر امور خارجه کشورمان با رییس جمهور فنلاند دیدار و گفتگو کرد.
آقای محمدجواد ظریف در نخستین برنامه کاری خود در هلسینکی با «سائولی نینیستو» رئیس‌جمهور فنلاند دیدار و در خصوص موضوعات بین المللی و منطقه‌ای گفتگو کرد.
پلاتوی موبایلی از محل نشست خبری آقای ظریف در فنلاند
وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته در راس هیاتی سیاسی وارد هلسینکی، پایتخت فنلاند شد.
قرار است امروز، دوشنبه آقای ظریف با وزیر امور خارجه و وزیر توسعه همکاری و تجارت خارجی فنلاند نیز دیدار کند.
بررسی روابط دوجانبه، همکاری‌های اروپایی، مسائل بین المللی و منطقه ای، حفظ برجام و ساز وکار اینستکس از مهمترین محور‌های گفتگو وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات هلسینکی است که اخیرا ریاست بر شورای اتحادیه اروپا را در دست گرفته است.
ظریف پس از فنلاند عازم سوئد و نروژ خواهد شد
وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته و در بدو ورود به هلسینکی در جمع خبرنگاران ارتباطات کشورمان با اتحادیه اروپا را ارتباطاتی مهمی خواند و طرح فنلاندی‌ها در خصوص خلیج فارس را مشابه طرحی دانست که از سوی ایران مطرح شده است.
ظریف همچنین با تاکید بر لزوم اجرای تعهدات اروپا در چارچوب برجام، گفتگو در این باره را لازم دانست.

وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته در راس هیاتی سیاسی وارد هلسینکی، پایتخت فنلاند شد.
قرار است امروز، دوشنبه آقای ظریف با وزیر امور خارجه و وزیر توسعه همکاری و تجارت خارجی فنلاند نیز دیدار کند.
بررسی روابط دوجانبه، همکاری‌های اروپایی، مسائل بین المللی و منطقه ای، حفظ برجام و سازوکار اینستکس از مهمترین محور‌های گفتگو وزیر امور خارجه کشورمان با مقامات هلسینکی است که اخیرا ریاست بر شورای اتحادیه اروپا را در دست گرفته است.
ظریف پس از فنلاند عازم سوئد و نروژ خواهد شد
وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته و در بدو ورود به هلسینکی در جمع خبرنگاران ارتباطات کشورمان با اتحادیه اروپا را ارتباطاتی مهمی خواند و طرح فنلاندی‌ها در خصوص خلیج فارس را مشابه طرحی دانست که از سوی ایران مطرح شده است.
ظریف همچنین با تاکید بر لزوم اجرای تعهدات اروپا در چارچوب برجام، گفتگو در این باره را لازم دانست.

در همین حال دفتر نمایندگی ایران در اتحادیه اروپا در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران همزمان با ورود به هلسینکی اعلام کرد فنلاند، سوئد و نروژ در مسائل خاورمیانه فعال هستند. ظریف ضمن اشاره به شرایط ویژه کنونی در منطقه، رایزنی‌های فشرده را خواستار شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بدر و ببر