نبود تناسب بین پذیرش دانشجو و جذب افراد در رشته بهداشت/ استخدام شرکتی انگیزه کاری و امنیت شغلی را کاهش داده است


نبود تناسب بین پذیرش دانشجو و جذب افراد در رشته بهداشت/ استخدام شرکتی انگیزه کاری و امنیت شغلی را کاهش داده است

مهری گفت: تناسبی بین پذیرش دانشجو و جذب افراد در رشته بهداشت در کشور وجود ندارد.

نبود تناسب بین پذیرش دانشجو و جذب افراد در رشته بهداشت/ استخدام شرکتی انگیزه کاری و امنیت شغلی را کاهش داده استاحمد مهری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اهمیت نیروهای بهداشت اظهار کرد: یکی از مسائلی مورد توجه همه افراد و حتی نمایندگان مجلس، موضوع افزایش ظرفیت پزشکان است و امروزه ۳ هزار و ۶۰۰ دانشجو در حوزه بهداشت و درمان پذیرش می‌شوند که این افراد در مراکز جامع خدمات سلامت، پایگاه بهداشت و خانه‌های بهداشت می‌توانند مشغول به خدمت شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: رشته بهداشت در حوزه‌های مختلف صنعتی و شهری کاربرد دارند و فارغ‌التحصیلان این حوزه می‌توانند نظارت جدی روی سلامت محیط انجام دهند و نیرو‌های بهداشت در شناسایی عوامل خطر محیطی نقش پررنگی در کشور و در حوزه سلامت ایفا می‌کنند.

مهری بیان کرد: متأسفانه شرایط نظام سلامت کشور طوری است که به موضوع درمان بیشتر از بهداشت و پیشگیری اهمیت داده می‌شود و با توجه به اینکه درمان بر دیگر مسائل فوریت پیدا می‌کند این مسائل سلامت مردم را به شدت به خطر می‌اندازد.

اهمیت کم‌پیشگیری و بهداشت نسبت به مقوله درمان

وی افزود: به دلیل سبک زندگی ناسالم و مناسب نبودن سواد سلامت مردم و عدم‌تشخیص اختلالات سلامت، بیماری‌های مختلف واگیر و غیرواگیر تهدیدی جدی برای حوزه بهداشت و درمان کشور و افراد جامعه محسوب می‌شوند و متأسفانه همه موارد به دلیل جدی گرفته نشدن موضوع پیشگیری و بهداشت در کشور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: امروزه کشور نیاز مبرم به پایگاه‌های بهداشت و مراکز جامعه سلامت دارند که فارغ‌التحصیلان بهداشت در اینگونه مراکز توانایی ارائه خدمات بهداشتی و پیشگیری به مراجعه‌کنندگان دارند، اما متأسفانه به تازگی استخدام نیرو‌های بهداشت از طریق شرکت‌های خصوصی انجام می‌شود و این افراد امنیت شغلی و حقوقی ندارند.

مهری گفت: تا وقتی که نیاز‌های اولیه نیرو‌های بهداشت از سوی مسئولان تأمین نشود خلاقیت و انگیزه کاری و همچنین بازدهی کاهش پیدا می‌کند.

وی گفت: ۴ هزار نفر در رشته بهداشت تربیت می‌شوند که متأسفانه کمتر از ۳۰۰ نفر جذب بازار کار می‌شوند.

بیشتر بخوانید: کنترل برنامه تحول آموزش پزشکی با ۲۵ شاخص

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: تناسبی بین تربیت نیروهای بهداشت و جذب افراد فارغ‌التحصیل وجود ندارد و به همین دلیل شغل فارغ‌التحصیلان رشته بهداشت همانند پرستاران و ماماها دچار بحران جدی شده است.

وی افزود: بعد از طرح تحول نظام سلامت نیروهای بهداشت در قالب نیروهای شرکتی برای تأمین سلامت و بهداشت مردم جامعه استخدام می‌شوند که این مسئله باعث بروز مشکلات جدی در حوزه سلامت می‌شود.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!