ضرورت هرس درختان کونوکارپوس در خوزستان پیش از باران پائیزی


ضرورت هرس درختان کونوکارپوس در خوزستان پیش از باران پائیزی

به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی دوشنبه در کارگروه تخصصی امور اجتماعی، فرهنگی، سلامت و زنان خوزستان در سالن جلسات استانداری، اظهار داشت: شهرداری ها و فرمانداری های استان باید از هم اکنون اقدامات خود را برای هرس درختان کونوکارپوس، پیش از بارندگی های پاییز انجام دهند.

وی با اشاره به پیک دوم بیماری التور از شهریور تا آبان در استان تصریح کرد: شهرداری ها و فرمانداری ها همچنین نسبت به آهک‌پاشی جوها نیز تسریع کنند تا از تکرار بیماری‌های روده‌ای در این زمان پیشگیری شود.

شریعتی وقوع بیماری روده‌ای در تعدادی از روستاهای باغملک را یادآور شد و افزود: به گفته مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که منشاء این بیماری آب آلوده نبوده است.

وی در ادامه با تاکید بر تدوین سند جامع سلامت استان، گفت: تدوین این طرح باعث می شود که برای رسیدن به اهداف حوزه سلامت با برنامه‌ریزی و تفکر حرکت کنیم، همانگونه که تدوین اطلس آسیب‌های اجتماعی توانسته به کاهش نرخ خودکشی و طلاق در استان بیانجامد و مداخلات در این حوزه را متناسب با آسیب ها به پیش ببرد.

به گفته وی در سند جامع سلامت بیش از ۱۳۰ شاخص سلامت استان بررسی و آسیب شناسی و اولویت بندی می‌شود.

اجرای سایت نگهداری سگ های بدون صاحب در ۳ شهر

مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری خوزستان در این نشست گفت: هرس درختان کونوکارپوس در هشت شهر استان ۴۶ درصد پیشرفت داشته است.

شهاب صدیقی افزود: در شهرهای اهواز، خرمشهر، آبادان، ماهشهر، سوسنگرد، بستان، حمیدیه و هویزه، ۶۱۰ هزار اصله درخت کونوکارپوس وجود دارد که ۷۰ درصد آنها نیاز به هرس دارد.

وی همچنین با اشاره به طرح زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب در استان اظهار داشت: سایت نگهداری سگ های بدون صاحب در آبادان پارسال و در اهواز، هفته گذشته به بهره برداری رسیده است.

به گفته وی سایت نگهداری سگ‌های بدون صاحب در بهبهان در حال تکمیل است و در شهرهای دزفول و ماهشهر نیز عملیات ساخت در حال پیگیری است.

۵۰ هزار کونوکارپوس در انتظار هرس

معاون خدمات شهری شهردار اهواز در ادامه این نشست گفت: تا کنون بیش از ۷۳ هزار اصله درخت کونوکارپوس در شهر اهواز هرس شده است.

علیرضا عالی پور افزود: ۱۲۰ هزار اصله درخت کونوکارپوس در اهواز به صورت انبوه‌کاری، کلونی و یا در مرحله گلدهی هستند که از این تعداد هرس حدود ۵۰ هزار اصله باقی مانده است.

وی اضافه کرد: همه درختان کونوکارپوس نیاز به هرس ندارند و این گیاهان اغلب برای فرم دهی هرس می شوند.

عالیپور اظهار داشت: هرس درختان کونوکارپوس پیرو مصوبه شورای سلامت استان، زودتر انجام شده زیرا اعلام شده بود که احتمال دارد با باران های پائیزی زودهنگام مواجه شویم.

تنگی نفس شهروندان خوزستانی همزمان با نخستین باران های پائیزی از سال ۱۳۹۲ آغاز شد و هزاران نفر را راهی مراکز درمانی کرد.

۱۸ گزینه به عنوان عامل این تنگی نفس ها بررسی و چهار احتمال، مشعل های چاه های نفت، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن زباله و گرده های گیاهی به عنوان عامل تنگی نفس معرفی شد، اما دانشگاه علوم پزشکی اهواز در آخرین اعلام نظر، گرده های گیاه کونوکارپوس را به عنوان عامل اصلی این نفس تنگی ها معرفی کرد. برهمین اساس مقرر شد که این درختان پیش از پائیز هرس شود.

ایدنی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سال ۹۵ اعلام کرده بود: آمار مراجعه بیماران تنفسی به دنبال نخستین بارندگی های پائیزی، با هرس درختان ۷۰ تا ۸۰ درصد کاهش یافته است.

۹۷۵۴/۶۰۰۲

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا