بیرجند تا چهار سال آینده به شبکه سراسری راه آهن متصل می‌شود


بیرجند تا چهار سال آینده به شبکه سراسری راه آهن متصل می‌شود

محمد صادق معتمدیان روز دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: روز گذشته هیات دولت مصوبه بسیار خوبی برای خراسان جنوبی داشت که احداث راه آهن و اتصال مرکز استان به شبکه ریلی بود.

وی با بیان اینکه راه آهن یکی از مطالبات به حق و اصلی مردم خراسان جنوبی است افزود: برای توسعه محور شرق و اتصال چابهار و سرخس لازم بود که عملیات اجرایی راه آهن در استان آغاز شود اما بنا به دلایلی خراسان جنوبی تنها استانی است که هیچگونه عملیات اجرایی در بحث راه آهن سراسری انجام نشده است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: در خراسان رضوی مراحل نهایی این پروژه در حال انجام است و در سیستان و بلوچستان نیز قطعات مختلف از سال قبل آغاز و به صورت پروژه هم اتصال چابهار به زاهدان و زاهدان به زابل پیگیری شده است.

وی با اشاره به هدف‌گذاری استان در این خصوص از سال‌ها قبل گفت: هدف این بود که به صورت میان مدت شهرستان بیرجند به عنوان مرکز استان را بتوانیم در زمان بندی مشخص به نزدیک‌ترین ایستگاه راه آهن منطقه متصل کنیم که این نقطه ایستگاه یونسی در گناباد است.

معتمدیان با بیان اینکه در هدف‌گذاری ۲ پروژه دنبال شده است افزود: پروژه اول از طریق وزیر راه و شهرسازی، جلسات متعدد از سال گذشته مشترک با حضور مجمع نمایندگان و مسئولان مربوطه برگزار کردیم که یکی از مطالبات جدی و اصلی بحث راه آهن و اتصال بیرجند به یونسی بود و مراحل مطالعه و مناقصه انجام شده است.

وی بیان کرد: در مرحله اول قطعه ۳۲ کیلومتری از شهرستان بیرجند شروع می‌شود و مدیرعامل شرکت زیرساخت در آخرین مذاکره هفته آینده را برای مرحله نهایی تعیین پیمانکار مشخص کرده است.

استاندار خراسان جنوبی با ابراز امیدواری از اینکه در چند هفته آینده تجهیز کارگاه و آغاز عملیات اجرایی را شاهد باشیم گفت: بیش از ۹۰ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع دولتی برای این پروژه تعیین شده است که انتظار می‌رود کمتر از ۲ سال به بهره‌برداری برسد.

وی همچنین اتصال بیرجند به ایستگاه یونسی را یکی دیگر از اهداف دنبال شده در بحث راه آهن مطرح کرد و افزود: این مهم در قالب پروژه بزرگتر به شکل مدل جدید اجرایی می‌شود.

معتمدیان با اشاره به تشکیل کنسرسیومی از پنج شرکت بزرگ فعال در کشور اضافه کرد: بر اساس مصوبه روز گذشته دولت وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی از دولت اجازه دارد قرارداد مشارکتی با این کنسرسیوم منعقد کنند که در برنامه زمان بندی شده چهار ساله مسیر بیرجند به یونسی به طول ۲۷۱ کیلومتر مطالعه، طراحی ، تامین مالی و اجرا شود.

وی گفت: بعد از اتمام هشت سال دوره بازپرداخت وام شرکت‌های کنسرسیوم به اضافه چهار سال زمان اجرای پروژه در مجموع بعد از ۱۲ سال مالکیت کامل راه آهن به دولت باز می‌گردد.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در مرحله بعدی رایزنی‌ها و پیگیری‌ها با بانک‌های عامل انجام می‌شود تا با این کنسرسیوم تشکیل شده تحت عنوان شرکت احداث راه آهن بیرجند به ایستگاه یونسی لیدرها مشخص شود.

وی با ابرازامیدواری از اینکه بعد پرداخت وام به زودی شاهد آغاز فعالیت این شرکت باشیم اضافه کرد:قطعا اجرای این پروژه تاثیر بسیار مهمی در توسعه استان به لحاظ حمل و نقل کالا و مسافر خواهد داشت.

معتمدیان برآورد اجرای کل پروژه را چهار هزار میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: امید است که بعد از چهار سال با کمک منابع مالی دولت و تلاش شرکت‌های کنسرسیومی سوت قطار در استان شنیده شود.

وی با بیان اینکه پیش از این قرار بود از طریق فاینانس پروژه دنبال شود که انجام نشده عنوان کرد: برای برخی پروژه‌های استان از جمله راه آهن مسیرهایی مشخص شده که نتیجه نداده لذا مطالبات بایکوت مانده بود که با تعریف مدل‌های جدید مالی دوباره به جریان افتاده است.

تعریف مدل جدید برای آبرسانی به روستاها

استاندار خراسان جنوبی افزود: همین الگو برای تامین آب استان هم دنبال می‌شود که با تعریف مدل مالی جدید توافق اولیه انجام گرفته است.

وی اضافه کرد: برای تامین آب شرب مناطق روستایی استان که حدود ۵۰۰ روستا نیازمند تامین آب است ۳۷ مجتمع آبرسانی در سطح استان شروع شده که میانگین ۶۵ درصد پیشرفت داشته است.

معتمدیان گفت: برای تکمیل این پروژه‌ها نیازمند حداکثر ۴۰۰ میلیارد تومان هستیم که علاوه بر تکمیل مجتمع‌های آبرسانی انتقال آب به ۳۰ روستا را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: با توجه به تخصیص سالانه بودجه‌های استانی شاید بیش از ۱۰ سال زمان لازم باشد که این میزان آب مورد نیاز ۵۰۰ روستا تامین شود اما مدلی که تعریف کردیم تا با استفاده از ظرفیت‌های قانونی برنامه ششم توسعه از طریق اسناد خزانه مسیر جدید برای آن مشخص شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در ماده ۵۶ برنامه ششم توسعه اجازه به سازمان برنامه و بودجه داده شده که بخش خصوصی مجوز دهند تا از ظرفیت بانک‌ها استفاده و پروژه‌های عمرانی را دنبال کنند.

وی بیان کرد: بر اساس این طرح دنبال آن هستیم که مذاکراتی با بانک‌ها انجام دهیم و طرح مشارکتی متشکل از دولت با تامین یک سوم میزان اعتبار و یک سوم بانک‌ها و بخشی هم از طریق سایر منابع تامین می‌شود.

معتمدیان با بیان اینکه دستگاه‌های دیگری از جمله امور عشایری، بنیادهای علوی ، مستضعفان و برکت نیز در بحث تامین آب روستایی ماموریت دارند افزود: دنبال رایزنی هستیم که به عنوان ضلع سوم از این ظرفیت‌ها نیز استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: بر اساس پیش‌بینی انجام شده امیدواریم اگر موفق به عقد قرارداد و تفاهم نامه سه جانبه شویم در مدت ۲ سال یا حداکثر پایان دولت دوازدهم آبرسانی به ۵۰۰ روستای استان و تکمیل مجتمع های آبرسانی انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به حضور وزیر نیرو و معاونان وی در استان گفت: در این سفر بازدیدهایی مختلفی از پروژه‌ها انجام شده و امیدوار هستیم بتوانیم در پیگیری‌ها این مدل مالی را با استفاده از ظرفیت‌های قانونی برنامه ششم توسعه عملیاتی کنیم.

۴۱۱ مصوبه دستاورد سفرهای شهرستانی

وی به برنامه استان در بحث پرورش دام سبک و سنگین اشاره کرد و افزود: تفاهم نامه‌هایی امضا شده و تعداد زیادی دام از خارج کشور به قیمت مناسب وارد شده که در حال واگذاری به افراد واجد شرایط هستیم.

معتمدیان اضافه کرد: دولت نمی‌خواهد که در امور تصدی‌گری کند بلکه به دنبال مدل‌هایی هستیم که با مشارکت مردم پیش رفته و اجرایی شود.

وی با اشاره به سفرهای شهرستانی و مصوبات این سفرها عنوان کرد: ۴۱۱ مصوبه مجموع سفرهای شهرستانی است که به صورت مستمر پیگیری و رصد می‌شود که تاکنون پیشرفت آن قابل توجهی بوده است.

استاندار خراسان جنوبی به سفر اخیر خود به شهرستان خوسف اشاره کرد و افزود: در این سفر دو روزه در شهرستان مستعد و پهناور خوسف که ۱۱ درصد مساحت استان را دارد حضور داشیم که قابلیت و توانمندی‌های خوبی را مشاهده کردیم.

وی بازدید از پروژه‌های نیمه تمام را از اولویت‌های این سفرها عنوان کرد و گفت: تلاش می‌شود با اختصاص اعتبار مناسب شاهد افتتاح این پروژه‌ها باشیم.

معتمدیان افزود: در شهرستان خوسف نیز یکی از این پروژه‌های نیمه تمام فولاد و چدن است که ۹۸ درصد پروژه پیشرفت داشته اما مشکل زیرساختی داشت که امیدواریم با تخصیص اعتباری که در نظر گرفته شده حداکثر تا دهه فجر امسال فاز یک چدن به بهره برداری برسد.

وی با اشاره به ظرفیت اشتغال‌زایی فاز یک چدن در خوسف گفت: البته شهرستان خوسف از نظر بیکاری کمترین آمار را ندارد اما با توجه به پروژه‌های آغاز شده و اتمام آن شاهد تحول خوبی در حوزه اشتغال شهرستان خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی افزود:بر اساس پیش بینی‌های انجام شده امید است با حل مشکلات زیرساختی سرمایه گذار چینی تا پایان سال اینده شاهد افتتاح این فاز باشیم که حدود هزار نفر اشتغال را ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در بحث تکمیل بیمارستان ۳۲ تخت خوابی شهرستان خوسف نیز کمک اعتبارات ملی و استانی تکلیف شده که تا پایان سال آینده این پروژه تکمیل شود.

معتمدیان گفت: پروژه‌هایی همچون سالن ورزشی، ایجاد چمن مصنوعی اعتباری مصوب شده که از منابع استانی و ملی شاهد احداث زیرساخت های ورزشی در این منطقه باشیم.

وی ادامه داد: استخر شهرستان خوسف نیز با اعتبارات که در نظر گرفته شده امسال تا پایان سال شاهد تکمیل آن خواهیم بود.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مجتمع فرهنگی مذهبی نیز از مطالبات مردمی خوسف است که بیش از ۱۰ سال بلاتکلیف مانده است گفت: عملیات اجرای آن آغاز شده و امید است با اعتبار امسال و سال آینده شاهد تکمیل و راه اندازی آن تا هفته دولت سال بعد باشیم.

وی اضافه کرد: بحث راه‌های اصلی و روستایی، آبرسانی و گازرسانی، مخابرات و فرستنده‌های دیجیتال نیز مصوباتی داشتیم که با امید است با همت دستگاه‌های اجرایی شاهد سرعت بخشی بیشتر آن باشیم.

معتمدیان در پاسخ به یکی از سوالات خبرنگاران در خصوص زمان بهره برداری بیمارستان بشرویه نیز عنوان کرد: این پروژه به خاطر برخی کم توجهی‌ها از ردیف بودجه‌های ملی حذف شده اما ۱۲ تا ۱۳ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل نیاز دارد که علیرغم محدودیت اعتبارات استانی با توجه به ضرورت آن تا ۱۴۰۰ امیدواریم از ردیف‌های ممکن به بهره برداری برسد.

وزیر ورزش و جوانان وزیر معین استان

وی با بیان اینکه سفر معاون اول رئیس جمهوری به استان نیز در برنامه است اضافه کرد: وزیر معین استان نیز وزیر ورزش و جوانان به عنوان جانشین ستاد اقتصاد مقاومتی مشخص شده که پیگیری می‌کنیم اولین سفر ایشان به استان برای پیگیری مسایل انجام شود.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: پیش از این وزیر نفت معین استان بود که به هر دلیلی در استان حضور پیدا نکرد که درخواست و پیشنهاد دادیم و ستاد اقتصاد مقاومتی، وزیر ورزش و جوانان را وزیر معین استان مشخص کرد.

وی با اشاره به مشکلات پروژه‌های خیرساز در استان و همکاری نکردن برخی ارگان‌ها اظهار داشت: خیران از جمله مجمع خیرات سلامت سال‌ها است که در استان کار می‌کنند و حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان در بحث سلامت هزینه کرده اند اما مشکلاتی با برخی نهادها دارند و گلایه‌مند هستند که در دستور کار است و دنبال می‌شود تا دستگاه‌ها همکاری کرده و مانع تراشی نکنند.

معتمدیان در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص بی ثابتی مدیریتی در اداره کل ورزش و جوانان نیز گفت: امید است مدیرکل فعلی ثبات داشته و بماند و کار کند.

۹۸۹۳* 6054

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک