عدم تغییر کاربری اراضی از مشکلات سرمایه‌گذاران در دماوند است


عدم تغییر کاربری اراضی از مشکلات سرمایه‌گذاران در دماوند است

به گزارش ایرنا، فاطمه فرزام روز دوشنبه در جلسه کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان که با حضور تعدادی از سرمایه گذاران بخش خصوصی با هدف بررسی مطالبات و مشکلات آنان در فرمانداری برگزار شد، اظهار داشت: اولویت شهرستان در حوزه گردشگری بر اساس سند توسعه شهرستان صورت می گیرد و تلاش داریم تا تمامی شرایط را برای حضور گردشگران و سرمایه گذاران فراهم کنیم.

وی یکی از مشکلات عمده سرمایه گذاران بخش گردشگری را تغییر کاربری اراضی کشاورزی به گردشگری با هدف کسب جواز جهت ساخت و تجهیز امکان اقامتی، بوم گردی، رستوران و ... دانست و گفت: عمده کاربری اراضی در طرح گردشگری، کشاورزی است و با توجه به اینکه برای تغییر کاربری با موانع بسیاری روبرو خواهند شد، همین امر موجب کندی کار می شود.

این مقام مسئول از دیگر مشکلات این بخش را محدودیت منابع آبی در شهرستان دانست و خاطرنشان کرد: یک سایت گردشگری برای تامین آب خود نیازمند حفر چاه است که امکان تحقق این مهم مقدور نبوده و با توجه به اینکه عمده این سایت ها در مناطق روستایی هستند، مشکلاتی به لحاظ کمبود آب شرب برای سایر اهالی به همراه خواهد داشت که برای تحقق این امر نیازمند مجوزهای لازم است.

معاون اداری، مالی و برنامه ریزی فرمانداری دماوند از دیگر مشکلات این بخش را تامین گاز و برق و همچنین دریافت تسهیلات دانست و افزود: در صورت رفع مشکل مجوز احداث سایت گردشگری، مشکلات دیگراین بخش نیز قابل حل است.

فرزام با اشاره به اینکه هم اکنون در شهرستان ۱۶ منطقه بوم گردی در حال فعالیت است، گفت: دماوند پتانسیل و قابلیت بسیاری در حوزه تقویت بخش گردشگری دارد که برای تحقق این مهم نیازمند تعامل بیشتر نهادهای مربوطه در سطح استان و شهرستان هستیم.

وی تصریح کرد: دماوند با توجه به شرایط کنونی در بخش محدودیت منابع آبی و نبود زیرساخت های لازم، امکان توسعه کشاورزی را ندارد که امیدواریم در این زمینه با توجه به ارزش افزوده بالایی که در بخش اشتغال و اقتصاد دارد، موفق عمل کنیم.

برای توسعه گردشگری دماوند باید زیرساخت های لازم مهیا شود

شهرام شریفی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان دماوند با اشاره به حضور پنج سرمایه گذار بخش گردشگری در این جلسه و بررسی مطالبات آنان، اظهار داشت: سایت گردشگری تیزآب دماوند یکی از مهمترین سایت های گردشگری شهرستان است که با مشکل نبود راه دسترسی مناسب روبروست.

وی از دیگر مشکلات این سایت را نداشتن سرویس بهداشتی دانست و گفت: میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان به دلیل نداشتن اعتبارات لازم تنها در حوزه سیاست گذاری می تواند ورود کند و ما از مسئولان امر در حوزه شهر دماوند می خواهیم نسبت به تسریع این بخش نقش آفرین باشند.

این مقام مسئول با بیان اینکه سایت گردشگری تیزآب دماوند قابلیت توسعه را دارد، خاطرنشان کرد: باید زیرساخت های لازم در بخش گردشگری را مهیا کرد و مهمانپذیر خوبی برای گردشگران باشیم چرا که توسعه این بخش به نفع منطقه بوده و از نابودی باغات به ویلاسازی جلوگیری می کند.

شریفی طرح دهکده ایران را نیز از دیگر طرح های مطرح شده در این جلسه دانست و خاطرنشان کرد: این طرح در فضای حدود ۵ هکتار و پیش بینی اعتبار ۱۵ میلیارد تومانی زمینه اشتغال ۱۵۰ نفر را فراهم می کند؛ در آن فرهنگ، آداب و رسوم، غذاهای محلی و سکونتگاه های سنتی ایجاد خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دماوند به مشکلات مطرح شده مجتمع پیشینه برای توسعه بخش رستوران و ایجاد اقامتگاه و طرح دریاچه تار با ایجاد کمپ های عشایری اشاره کرد و گفت: از تیرماه سال ۹۷ تا تیرماه امسال تنها "مزرعه خورشید" شهرستان ۶۵ هزار گردشگر داشته که اگر دیگر سایت های گردشگری را تقویت و حمایت کنیم، شاهد تحول بزرگی در منطقه خواهیم بود.

تهرام/۷۲۴۶//۶۱۳۹

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر