قلعه زندان دیر


قلعه زندان (قلعه چهارطاق) مربوط به دوره ساسانیان – قرون اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام در بخش بردخون از توابع شهرستان دیر استان بوشهر است که در 6 کیلومتری شمال شرق شهر بردخون و 4 کیلومتری جنوب شرق روستای شهنیا واقع شده‌است. قلعه زندان در تاریخ 9 اردیبهشت 1382 با شمارهٔ ثبت 8398 به‌عنوان […] نوشته قلعه زندان دیر اولین بار در جامع ترین پایگاه...

قلعه زندان (قلعه چهارطاق) مربوط به دوره ساسانیان – قرون اولیه دوران‌های تاریخی پس از اسلام در بخش بردخون از توابع شهرستان دیر استان بوشهر است که در ۶ کیلومتری شمال شرق شهر بردخون و ۴ کیلومتری جنوب شرق روستای شهنیا واقع شده‌است. قلعه زندان در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۳۹۸ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.
مانی که از اتوبان چغادک کنگان حرکت کنیم به سه راه بردخون می رسیم و پس از حرکت به سمت غرب روستای کناری دروازه ورودی بردخون را می بینیم که دارای معادن شن و ماسه و باغ های خرما است. روستای شهنیا در غرب روستای مغدان واقع است و رشد طولی دارد، این روستا نیز دارای فرهنگی ریشه دار است که وجود امامزاده ها و همجواری با رودخانه مند و جنگل درختان انار شیطان بر اهمیت آن افزوده و توریج با طبیعت و نمای زیبا آماده گردشگران است. روزگاری درختان نخل آن را محاصره کرده بودند و درختان حمیدو در حاشیه روستا ثابت قدم بودند اما امروز به مرور خلوت و کم شده اند. قلعه زندان، پارک جنگلی، مزارع سرسبز کشاورزی، سدهای ذخیره آب و تپه های ماسه ای اطراف آن روستا را به محلی برای بازدید و سیر سیاحت مردم تبدیل کرده و وجود چاه های متعدد معروف به خنی از دیگر جاذبه های این روستا است.
این قلعه تنها اثر باستانی ثبت ملی مربوط به بخش بردخون است که در نقطه تلاقی دره زندان با دره باشکوه (دره اصلی) و بلافاصله پس از تپه‌های شن‌های روان و در ابتدای دشت‌های منتهی به کوه درنگ قرار دارد. این قلعه به صورت چهارگوش مستطیلی (۹۰ متر در ۷۰ متر) می‌باشد و همجوار آن زمینهای کشاورزی قرار دارد.

قلعه زندان دیر
قلعه زندان دیر
قلعه زندان دیر

منابع:ویکیپدیا-خبرگزاری مهر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!