استقبال از مرکل در مجارستان و کنار رفتن اختلاف‌های مهاجرتی دو کشور


استقبال از مرکل در مجارستان و کنار رفتن اختلاف‌های مهاجرتی دو کشور

تهران – ایرنا – رهبران دو کشور آلمان و مجارستان روز دوشنبه اختلافات خود در مورد مسائل مهاجرتی را کنار گذاشتند و سی و امین سالگرد رویدادی حساس در تاریخ جنگ سرد را جشن گرفتند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس از برلین، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان و «ویکتور اوربان» نخست وزیر مجارستان در گرامیداشت مراسمی به یاد رویدادی در مرز اتریش و مجارستان که به فروپاشی دیوار برلین کمک کرد، بر ارزش های اروپای واحد و سهیم بودن دو کشور در مسائل تاریخی تاکید کردند. اوربان که یکی از منتقدان سرسخت سیاست مهاجرتی مرکل در سال های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ بود، ضمن استقبال از صدراعظم آلمان در مجارستان، از وی تقدیر و تشکر فراوانی به عمل آورد. دو کشور از روابط اقتصادی نزدیکی با هم برخوردار هستند.

مرکل نیز این حسن ظن را با تقدیر و تشکر کشورش از این واقعیت تاریخی نشان داد که گارد مرزی مجارستان ۱۹ اوت ۱۹۸۹ به حدود ۷۰۰ آواره از آلمان شرقی امکان داد با عبور از مرز خود را به آلمان غربی برسانند و بدین نحو، فشار بیشتری بر دولت برلین شرقی اعمال شد تا برای شهروندان خود امکان مهاجرت فراهم کند.

مرکل در این مراسم که در شهر «سوپرون» در غرب مجارستان برگزار شد، گفت: ما آلمان ها با تشکر فراون ، کمک مجارستان برای غلبه بر اختلاف اروپا و همچنین مساعدت بوداپست برای متحد کردن آلمان را به یاد می آوریم.

وی با اشاره به اختلافات در اتحادیه اروپا در مورد مساله مهاجرتی، افزود: لازم است گاهی از وهم شخصی عبور کنیم تا در قبال مسئولیت مشترکمان برای اروپا و جهان، رفتار درخوری داشته باشیم.

صدراعظم آلمان در ادامه گفت که «اورزولا فون در لاین» رئیس جدید کمیسیون اجرایی اتحادیه اروپا نحوه توانمندی ما برای دستیابی به دیدگاه های مشترک در مورد مساله مهاجرت را مورد توجه و بررسی قرار می دهد.۹۱۰۹

این نخستین سفر خارجی صدراعظم آلمان پس از پایان تعطیلات تابستانی به مجارستان است. وی همچنین قرار است از ایسلند دیدن کند.

به گفته «اشتفان زایبرت» سخنگوی دفتر صدراعظم آلمان، مرکل فردا (سه شنبه) با حضور در ضیافت ناهار کاری با روسای کشورهای اسکاندیناوی (دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد) در خصوص مسائل اروپا و تحولات بین المللی به گفت و گو می نشیند.

مرکل به تازگی اعلام کرد که موضوع ماموریت دریایی اروپا در تنگه هرمز، در جریان جلسات غیررسمی وزیران دفاع و امور خارجه اروپا در فنلاند در اواخر ماه جاری میلادی، بار دیگر مورد بحث قرار می‌گیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | انتقال مجروحین حمله هوایی به پایگاه کالسو به مراکز درمانی بابل در جنوب بغداد