تلاش استانداران کرمانشاه و دیاله برای بازگشایی مرز سومار


تلاش استانداران کرمانشاه و دیاله برای بازگشایی مرز سومار

قصرشیرین- ایرنا- استاندار کرمانشاه گفت: با توجه به نقش مرز سومار در رونق اقتصادی استان های دیاله و کرمانشاه، عراقی ها و بخصوص استان دیاله مشتاق بازگشایی و فعالیت این مرز رسمی بوده و هیچ گاه به دنبال بستن آن نیستند از این رو تلاش بر این است ظرف هشت روز آینده با مجوز نخست وزیری این کشور، دوباره بازگشایی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هوشنگ بازوند روز دوشنبه در حاشیه نشست زیرساخت های اربعین در فرمانداری قصرشیرین در گفت وگو با خبرنگاران افزود: امروز ملاقاتی با استاندار دیاله و رئیس شورای این استان در مرز سومار انجام شد که عراقی ها مباحثی را در این نشست مطرح کردند.

وی اظهار داشت: عراقی ها مباحثی در رابطه با ورود یک سری کالای ممنوعه از مرز سومار به نخست وزیری داده اند که ایشان هم براساس آن گزارش دستور تعطیلی موقت و یا بسته شدن مرز را دادند که این گزارش واقعی نبوده و استاندار دیاله نیز عنوان کرده کذب بوده از این رو براساس تفاهم نامه ای که امروز منعقد شد ان شاالله ظرف هفته آینده شاهد بازگشایی دوباره مرز سومار باشیم.

استاندار کرمانشاه گفت: روزانه 300 کامیون کالا از مرز سومار به عراق صادر می شود و از این رو عراقی ها به شدت دنبال این هستند که این مرز بسته نشود.

بازوند همچنین در نشست امروز در مرز سومار اضافه کرد: موضوع رسمی شدن مرز سومار که به تصویب هیات وزیران رسیده است و در آستانه اربعین حجم صادرات کالاهای دیگر مرزهای رسمی کشور به سمت سومار منتقل خواهد شد بنابراین بازگشایی مرز سومار برای هر2 کشور اهمیت فوق العاده دارد.

وی تصریح کرد: درخصوص بازگشایی مرز خسروی هم طرف عراقی آمادگی خود را اعلام کرد و با توجه به اقدام های صورت گرفته توسط دولت عراق، برخی کمک های ما نیز باید تزریق تا مرز خسروی به موقع بازگشایی شود.

مثنی تمیمی استاندار دیاله هم با اشاره به اینکه اهتمام لازم از سوی دولت عراق نیز برای بازگشایی مرز سومار وجود دارد،گفت: آماده کردن برخی زیرساخت ها در مرز سومار و توافق بر سر عدم ورود کالاهای ممنوعه موضوعات مهمی است که پس از حل و فصل آنها و صدور دستور نخست وزیری عراق شاهد بازگشایی مرز باشیم.

وی عنوان داشت: به عنوان نقطه مشترک 2 استان، تلاش می کنیم تا هفته آینده مشکلات را برطرف کنیم.

وی درخصوص مرز خسروی هم گفت: اقدام های لازم جهت بازگشایی مرز خسروی را انجام داده ایم و آمادگی بازگشایی مرز خسروی را داریم.

مرز سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر نفت شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب ۶۷ کیلومتر است.
فاصله سومار در نوار مرزی جمهوری اسلامی ایران با شهر مندلی عراق ۱۵ کیلومتر است.
بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز مشترک دارد.
این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا است.
در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.
بازارچه مرزی سومار فاصله حمل کالا را به بغداد کوتاه‌تر کرده است و اکنون عمده کالا از این معبر به استان‌های شرقی عراق صادر می‌شود.

3012/8066/7398

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمانشاه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلید سعادت