خیربن مدرسه ساز در مناطق محروم استان اصفهان فعالیت کنند


خیربن مدرسه ساز در مناطق محروم استان اصفهان فعالیت کنند

اصفهان- ایرنا- استاندار اصفهان فعالیت خیرین مدرسه ساز در بخش محروم استان را خواستار شد و گفت: علاوه بر تحقق این مهم از سوی خیرین، نگاه ویژه به مدارس وقفی در همه ابعاد مختلف از جمله تعمیر و نگهداری می تواند راهکاری برای استفاده بهینه از فضاها و امکانات آموزشی موجود باشد.

عباس رضایی روز دوشنبه در آیین کلنگ زنی واحد شماره ۱۷ دبیرستان موقوفه صارمیه اصفهان با تاکید بر اهمیت توجه به تعمیر و نگهداری اماکن آموزشی و فرهنگی آموزش و پروش به استفاده بهینه از این اماکن و ابنیه تاکید کرد.

وی افزود: طبق نظر واقف ۹۰ درصد درآمد موقوفات صارم الدوله باید صرف مدرسه سازی در شهر اصفهان شود که تاکنون به این صورت عمل شده است.

وی با تاکید بر نقش و جایگاه و اهمیت این نهاد آموزشی گفت: ۱۰ درصد دیگر درآمد موقوفه صارمیه در اختیار تولیت آن و حاکم وقت اصفهان یعنی استاندار است این مقدار باید صرف توسعه و احداث مراکز آموزشی و فرهنگی آموزش و پرورش شود و در زمان بنده به این صورت عمل شده است.

استاندار اصفهان با برجسته دانستن جایگاه وقف از اقدامات خیرین مدرسه ساز قدردانی کرد، و فعالیت خیرین برای مدرسه سازی در بخش های محروم استان و به ویژه در مناطق شرق استان را خواستار شد.

وی با اشاره به تغییر راهبرد احداث مدارس جدید در مناطق مرکزی اصفهان و در سایر قسمت های شهر تصریح کرد : برای جلوگیری از ترافیک، آلودگی هوا و بروز استرس برای دانش آموزان می توان از سیاست مدرسه سازی در نواحی های غیر مرکزی بهره برد.

مدیر موقوفه صارمیه در این آیین گفت: با استناد و استفاده از نظر واقف در وقف نامه، عایدات موقوفه صارمیه صرف مدرسه سازی می شود. تاکنون ۱۶ مدرسه از محل درآمدهای این موقوفه ساخته شد و یا در حال ساخت است که ۱۳ مدرسه در حال بهره برداری می باشد و سه مدرسه که ۲ واحد آن در ناحیه سه و یک واحد آن در ناحیه چهار در حال تکمیل و ساخت می باشد از آغاز مهر ۹۸ به بهره برداری خواهند رسید.

سید رحیم مدنیان با اشاره به قرار داد بین سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان و موقوفه صارمیه ابراز امیدواری کرد طبق تفاهم نامه واحد شماره ۱۷ دبیرستان صارمیه در مهر ۹۹ به بهره برداری برسد.

اکبر میرزا صارم الدوله (۱۲۶۴-۱۳۵۴ شمسی) فرزند ظل السلطان واقف موقوفات صارمیه زندگی پر فراز نشیبی داشته است. از نقاط روشن این زندگی می توان به تاسیس اولین مدرسه متوسطه در اصفهان توسط او در سال ۱۳۰۰ هجری شمسی اشاره کرد که به دارالفنون جنوب معروف بود. چون در آن زمان دبیرستان دیگری در اصفهان نبود آن را مدرسه متوسطه اصفهان نام نهادند که ، مدتی بعد به دبیرستان صارمیه مشهور گردید.

صارم الدوله برخی از مستغلات و املاک خود از جمله یک رشته قنات (محمودیه)، یک آسیاب و حدود دویست باب مغازه دور میدان نقش جهان را نیز وقف نمود. صارم الدوله طبث وقف نامه ، تولیت موقوفات خو را با حاکم وقت (استاندار) قرار داده است.

استان اصفهان بیش از پنج هزار مدرسه و افزون بر 900 هزار دانش آموز دارد.

۳۰۸۰/۶۰۲۶/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی