استرس در دوران میانسالی زنان را مستعد بیماری آلزایمر می‌کند


استرس در دوران میانسالی زنان را مستعد بیماری آلزایمر می‌کند

تهران– ایرنا– مطالعات اخیر محققان دانشکده پزشکی جان هاپکینز در آمریکا نشان می‌دهد تاثیر استرس بر زنان به ویژه در دوران میانسالی، احتمال بروز اختلالات شناختی را افزایش می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز، احتمال بروز آلزایمر و بیماری‌های شناختی در زنان بیشتر است. بر اساس این مطالعه دو سوم مبتلایان به آلزایمر در آمریکا زنان هستند. مطالعات قبلی نشان داد سن نقش مهمی در پاسخ زنان نسبت به استرس دارد و تجربه استرس مزمن در زندگی، باعث ایجاد اختلال حافظه و اختلالات شناختی دیگر می‌شود، ولی بر اساس این مطالعه این مشکلات کوتاه مدت است.
محققان مطالعات جدیدی را در رابطه با استرس و تاثیر آن بر اختلالات شناختی ماندگار آغاز کردند. در این مطالعه آمده است استرس نرمال باعث افزایش موقتی هورمون کورتیزول می‌شود و هنگامی‌که استرس از بین می‌رود، سطح هورمون به حالت طبیعی بازمی‌گردد؛ اما با استرس‌های مکرر،‌ پاسخ استرسی افزایش یافته و هورمون در سطح بالایی باقی می‌ماند و این موضوع به هیپوکامپ مغز که مسئول اصلی حافظه است، صدمه وارد می‌کند.

این مطالعه نشان می‌دهد تاثیر استرس بر زنان به ویژه در دوران میانسالی، احتمال برروز اختلالات شناختی را افزایش می‌دهد؛ ولی چنین ارتباطی در مردان دیده نشده است.
محققان بر این باورند که متوقف کردن استرس در زندگی کاری غیر ممکن است، ولی می‌توان با توسعه داروهای موثر،‌ چگونگی مقابله مغز با وقایع استرس‌زا را تغییر داد. همچنین آموزش روش‌های مقابله با استرس در افراد به ویژه زنان موثر است.
نتایج این مطالعه در نشریه Geriatric Psychiatry منتشر شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید