جمع بندی نیم فصل ابتدایی فرمول یک 2019 از دید مدیر فراری


فرمول یک ایران – متیا بینوتو مدیر تیم فرمول یک اسکودریا فراری به تازگی مصاحبه ای را در مورد عملکرد کلی تیم و راننده هایش را تا به اینجای فصل 2019 داشته و همینطور در مورد آینده نیز صحبت هایی را کرده که برایتان آورده ایم. سوال: در تست های پیش فصل بارسلونا، تقریبا می توان گفت که بعد از 4 روز اول کسی در پدوک نبود که شما را به عنوان قدرت برتر و تیمی...

فرمول یک ایران – متیا بینوتو مدیر تیم فرمول یک اسکودریا فراری به تازگی مصاحبه ای را در مورد عملکرد کلی تیم و راننده هایش را تا به اینجای فصل 2019 داشته و همینطور در مورد آینده نیز صحبت هایی را کرده که برایتان آورده ایم.

سوال: در تست های پیش فصل بارسلونا، تقریبا می توان گفت که بعد از 4 روز اول کسی در پدوک نبود که شما را به عنوان قدرت برتر و تیمی که به آن به عنوان مرجع قدرت نشناسد…دقیقا چه اتفاقی افتاد!؟

در بخش اول تست های پیش فصل، من هم قبول دارم که ما برترین بودیم اما اگر به خاطر بیاورید در روز آخر نوبت دوم تست همیلتون سریعتر از ما بود. به استرالیا رسیدیم و آگاه بودیم که آنها رقابتی ظاهر می شوند، اما در ملبورن این قدرت و سرعت مرسدس نبود که باعث تعجب ما شد بلکه عملکرد فوق ضعیف ما بود. ما با این باور که از آنها برتر هستیم به استرالیا نیامده بودیم ولی این باور را داشتیم که می توانیم با آنها رقابت کنیم اما شرایط اصلا اینطوری رقم نخورد! سپس دو هفته بعد این توازن قدرت بر هم خورد و ما توانستیم قدرتمند ظاهر بشویم… به نظرم این اتفاق در نیم فصل اول اتفاق خوبی بود. ما در نیم فصل اول تغییرات زیادی را در توازن قدرت بین خودروهای مختلف دیدیم حتی برای خودرویی که بدون شک بهترین بود(مرسدس) تایید شد که نمی تواند در همه پیست ها سریعترین باشد. این نوسان قدرت بین تمامی خودرو ها وجود داشت و برای سنجش ظرفیت خودرو ها باید به میانگین عملکرد خودروها توجه کرد…

به نظر شما چه چیزی این نوسان قدرت را ایجاد کرد؟

در واقع در تست های پیش فصل خودروهایی بودند که داشتن عملکرد فوق العاده ای را از خودشان نشان می دادند و یا عده ای دیگر که نتوانستند انتظارات را براورده کنند و این مسئله در تست ها نوید این را می داد که عملکرد خودرو ها نسبت به پیست های متفاوت تغییر کند…شرایطی که در هر پیست تعیین کننده هستند از جمله شرایط آب و هوایی و تایرها و….. به طور کل و در حالت میانگین، مرسدس بهترین خودرو و عملکرد را دارد که این امری بسیار واضح هست. خودروی ما هنوز به اندازه کافی سریع نیست و پیست هایی هم هستند که ما در آن بیش از دیگران عملکرد ضعیفتری را داریم و بسیار مشخص هست که ما نیاز به بهبودی بیشتری داریم…

فرصت هایی زیادی از دست رفت(اشتباه تیم و رانندگان)، در این مورد نظرتون چیه؟

به طور کلی عملکرد ما در این نیم فصل در حد انتظارمان نبود. مطمئنا موقعیت هایی را از دست دادیم و اگر الان پیروزی هایی را در دست داشتیم آن وقت تصویر کلی عملکردمان متفاوت تر از آن چیزی بود که الان داشتیم. برای نیم فصل اول ما شاید خودرویی بودیم که در حال توسعه بود که این خود نشانه خوبی است چون نشان می دهد که ما داریم در مسیر درست حرکت می کنیم. ما می دانیم که هیچ چیز جادویی در فرمول یک وجود ندارد، شما نمی توانید که در حد فاصل یک مسابقه تمامی مشکلات را حل کنید؛ اما این مسئله مهم است که بدانید چه مسیری را برای توسعه دنبال می کنید که از این لحاظ فعلا شرایط امید بخش می باشد.

جمع بندی نیم فصل ابتدایی فرمول یک 2019 از دید مدیر فراریجمع بندی نیم فصل ابتدایی فرمول یک 2019 از دید مدیر فراری سباستین فتل و چارلز لکلرک – اسپانیا 2019

گرندپری اسپانیا ضعف شدید پایداری را در جلوی خودرو مشاهده کردیم. آیا شما این مشکل را قبل از رسیدن به بارسلونا متوجه شده بودید یا اینکه با توجه به عملکرد بحرین شما هنوز تصویری درست از چگونگی این مسابقه نداشتید؟

در بحرین ما سریعترین بودیم، در شانگهای آنقدر بد نبودیم و در باکو رقابتی بودیم و فکر نمی کردیم که در اسپانیا چنین نتیجه ای را بگیریم. می دانستیم که رقبایمان بروزرسانی هایی را می آورند ولی عملکرد ما بیش از اندازه ضعیف، ناامید کننده و غیرمنتظره بود. چون وقتیکه شما خودتان را در چنین موقعیتی می بینید متوجه می شوید که راه طولانی را برای رقابتی شدن در پیش دارید. اما حتی در چنین موقعیتی باز هم تیم متحد و متمرکز ماند و این چهره دیگری از باور نمادین این تیم است که نگاه آینده نگرانه ای دارد. من تیمی را می بینم که خیلی سخت کوش، متمرکز، متحد و تشنه پیروزی است.

از اینکه اس اف 90 در مستقیمی ها عملکرد خوبی دارد ولی در پیچ های کند نه، آیا هیچ پشیمانی نسبت به انتخاب این نوع فلسفه طراحی دارید؟

ما پاوریونیت قدرتمندی داریم و به کمی داون فورس نیاز داریم، مسئله بالانس خودروست. بعد از چند مسابقه متوجه شدیم که به داون فورس خیلی بیشتری نیاز داریم تا تازه بتوانیم تایرهای فصل 2019 را رام کنیم. اگر می دانستیم وابستگی به این موضوع زیاد است و به یک سال قبل باز می گشتیم مطمئنا زمان زیادی را برای ایجاد داون فورس بیشتر می گذاشتیم حتی اگر به قیمت بیشتر شدن نیروی درگ مینجامید. اما آیا می توانیم این را یک کانسپت بدانیم؟ فکر نمی کنم. به نظرم این فقط یک “نیاز و احتیاج” بود که بعد از چند مسابقه اول مشخص شد.

امسال بحث های زیادی در مورد تایرها بود… آن چیزی که می شد از عملکرد پیرلی فهمید این بود که تحویل تایری که بتواند تمام تیم ها را راضی نگه دارد برایش سخت بود…نظر شما چیه؟

مسئله راضی نگه داشتن همه نیست. این فرایند فعلی اشتباه هست. امروزه برای اینکه بخواهید این روند را تغییر هم دهید نیاز به رای 70 درصدی دارید که این فرایند هم اشتباه است. من متوجه این موضوع هستم که قبل از هر فصلی مشخصات تایرها و خواص آن داده می شود اما در این مورد کاری از دست ما بر نمیامد و این مسئله حتی ربطی به پیرلی هم ندارد؛ آنها دارند به بهترین شکل ممکن تلاش خود را می کنند.

ما(مدیران تیم ها) الان در جلساتی قرار داریم و داریم صحبت می کنیم که مشخصات تایرها برای فصل بعدی چگونه باشد! این موضوع و صحبت ها در گذشته اصلا وجود نداشت. اینکه همه بیاییم باهم برای برطرف کردن موانع فنی صحبت کنیم اتفاق خوبیست. این هدفگذاری ها برای تایر فصل بعدی نیز بر این اساس است که میزان فرسایش و میزان اختلاف دلتا بین تایرها چقدر باید باشد اما عمر کارکرد تایر و پارامترهای دیگر آن را نمی توانیم صحبت کنیم. حتی در این صورت هم باز نمی توانیم پیرلی را مقصر بنامیم.آنها کار اشتباهی را نکرده اند.

یقینا تایرهایی که در این فصل داریم برای اینکه به دمای عملیاتی برسند و بتوانند دوام خوبی از خود نشان دهند باعث شده است که تیم ها با سختی های زیادی روبرو شوند. چسبندگی افت شدیدی می کند و خودرو زمانیکه بیش گرمایش رخ می دهد ،دچار لغزش زیادی می شود مخصوصا وقتیکه در تعقیب خودروی دیگری هستید. آیا ما می خواهیم که این موضوع را و پارامترهای متفاوت آن را در آینده باید بررسی کنیم؟ بله اینطور فکر می کنم و بار دیگر می گویم که این وظیفه پیرلی نیست و همینطور پیرلی حق کمک کردن یا حمایت کردن از یک تیم خاص دیگر را نیز ندارد. وظیفه آنها این است که بتوانند بهترین محصول ممکن را در اختیار فرمول یک قرار دهند. اما تیم ها باید مطمئن شوند که دیگر خود را در شرایطی به مانند شرایط امسال نمی بینند.

جمع بندی نیم فصل ابتدایی فرمول یک 2019 از دید مدیر فراریجمع بندی نیم فصل ابتدایی فرمول یک 2019 از دید مدیر فراری سباستین فتل و چارلز لکلرک – فرانسه 2019

شما بروزرسانی های متفاوتی را به پیست ها آوردید که خیلی از آنها آنطوری که انتظارش را داشتید کار نکردند…آیا هنوز در فرایند تولیدی که در کارخانه دارید مشکل دارید؟

در فرانسه با چنین مشکلی روبرو شدیم.. یک کفی را به عنوان بروزرسانی آوردیم ولی آنطور که فکرش را می کردیم کار نکرد…بعدا متوجه مشکل شدیم و دریافتیم که چطور فرایند تولید خود را بهبود و بهینه کنیم برای ساخت قطعات جدید که به عملکرد تیم برای حل مسائل پیش رو نیز کمک می کند. من دائما می گویم که ما یک تیم جوان هستیم… تیمی که تشکیل شده است از افرادی که در عناوین شغلی خود در حال کسب تجربه هستند. این فرایند زمان می برد و در برخی موارد سالها زمان نیاز است. اما از اینکه این تیم را مشاهده می کنم و می بینم که چطور موفق می شود که مشکل را حل کند راضی هستم. مطمئنا این مسئله برای تیم عملکرد غیرمنتظره ای را آورده است اما با توجه به پیشرفتی که خودرو از خودش نشان داده است باور دارم که تیم مسیر درستی را طی می کند. ما باید آرام و متمرکز و عاشق باقی بمانیم.. چون فقط زمانی که آنقدر علاقه به حل مسائل و سرمایه گذاری مناسب را دارید شما می توانید نتایج را در مدت زمان متوسط و طولانی دریافت کنید.

او همچنین در مورد رانندگان خود اینگونه اظهار نظر کرد:

اگر شما به نیم فصل اول نگاه کنید در می یابید که چارلز لکلرک رشد خیلی خوبی را داشته است. ما می دانیم که او استعداد بالایی دارد ولی چیزی که منجر به رشد مثبت یک فرد می باشد یادگیری از اشتباهات می باشد. پشتیبانی و همکاری وی با تیم و توسعه خودرو در هر مسابقه و روز به روز بهتر می شود که این نقطه مثبتی دیگر از نیم فصل می باشد، در میان نقاط مثبت شما می توانید سباستین را نیز قرار دهید، درست است که اشتباهاتی را مرتکب شده است اما رویارویی وی با چارلز بسیار خوب است. آنها دو همتیمی خیلی خوب و باهوش و فوق العاده با انگیزه هستند. سب ارزش خودش را در تیم می داند و به اندازه کافی باهوش هست که شرایط کلی تیم را درک کند و فوق العاده به تیم اعتماد دارد. او یکی از ستون های اصلی تیم در حال حاضر و برای آینده ای است که در حال ساخته شدن است. هدف فتل تغییر نکرده است. او می خواهد که با فراری قهرمان جهان شود و این هدف برای او فوق العاده تعریف شده است. با توجه به این هدف و شرایطی که در اوایل این فصل داشتیم اوضاع برایش در هر مسابقه خسته کننده تر و ناامید کننده تر میشد چون قدم به قدم که به جلو می رفت متوجه می شد که در جایگاهی قرار ندارد که بتواند به این هدف خودش برسد. اما سب می داند که چه می خواهد و این هدف برایش کاملا تعریف شده است که منجر می شود به او انرژی و انگیزه لازم برای هدایت تیم به سمت جلو را دارد.

جمع بندی نیم فصل ابتدایی فرمول یک 2019 از دید مدیر فراریجمع بندی نیم فصل ابتدایی فرمول یک 2019 از دید مدیر فراری مکس ورشتپن و سباستین فتل – بریتانیا 2019

آیا فکر می کنید که اشتباهاتی که سب انجام داده به خاطر عدم سرعت خودرو بوده است؟(یعنی سب میدونه که ماشین به اندازه کافی سریع نیست ولی می خواد بیشتر فشار بیاره تا مثلا جبران کنه یا چیزی بیشتر از اون چیزی که امکان داره از ماشین بکشه بیرون)

بله اینطور فکر می کنم، چونکه همیشه وقتیکه خودروی سریعتر را داشته باشید رانندگی برایتان راحت تر است. سب فوق العاده ذهن تحلیل گری را برای رویارویی با مسائل و مشکلات دارد که این مسئله به تیم بسیار کمک می کند.

او در مورد لکلرک نیز اینگونه صحبت نمود:

ما می دانیم که او استعداد بالایی دارد. از عملکرد او در جی پی 3 و فرمول 2 این آگاهی را داشتیم. اما چیزی که بیشتر از همه تعجب ما را بر انگیخت این پیوستگی پیشرفت وی در هر مسابقه بود. نحوه یادگیری او از اشتباهاتش فوق العاده است. اما او هنوز جا برای رشد بیشتر دارد که این مسئله به آینده ای که او در فراری دارد کمک بیشتری می کند.

جمع بندی نیم فصل ابتدایی فرمول یک 2019 از دید مدیر فراریجمع بندی نیم فصل ابتدایی فرمول یک 2019 از دید مدیر فراری چارلز لکلرک و سباستین فتل – کانادا 2019

آیا اینکه فراری در گذشته جوانگرایی نکرده است پشیمانید؟

من فکر نمی کنم که راجب گذشته اصلا باید صحبت کنیم. ما راننده جوانی را در کنار یک راننده به مراتب با تجربه تر قرار دادیم و این مسئله دارد مفید واقع می شود.(یعنی راننده جوان داره از راننده با تجربه یاد می گیره). همچنین ما یک تیم جوان هستیم و فعلا هم نگرش ما این است که سراغ کسانی برویم که تجربه کمتری دارند. اما اینکه به سراغ چارلز رفتیم از عملکرد وی آگاه بودیم و هیچ ریسکی در انتخاب وی نبود.

اوضاع در مارانلو چطوره؟ تغییرات خاصی رو ایجاد کردید اصلا؟

چیزی که خیلی مهم بود برای من و تیم این بود که بتوانم از تیم پشتیبانی کامل را داشته باشم به چندین فرد مسئولیت هایی در سمت های متفاوت داده شد از جمله شاسی، پاوریونیت و تامین تدارکات؛ این افراد الان از نقش های اصلی تیم هستند. آنها فوق العاده حرفه ای هستند و من نیز با آنها رابطه خیلی خوبی دارم و راحت هستم.(یعنی رابطه مدیر تیم با افرادی که مسئولیت فنی تیم را به عهده دارند بسیار خوب است). از اول نوامبر هم سیمون رستا به تیم می پیوندد و یکی دیگر از ستون های تیم تکمیل می شود. 2021 دارد میاید و ما باید آماده باشیم تا با آینده و چالش های آن روبرو شویم آن هم با افرادی که تازه از آنها نام بردم. آنها دارند به من کمک می کنند تا برای رسیدن به اهداف میان مدت و بلند مدت برنامه ریزی کنم.

آیا از قوانین 2021 احساس رضایت دارید؟

نه من نمی توانم راضی باشم و همینطور خوشحال، این حس در فراری نیز به همین شکل است. همیشه ما مخالف برابر کردن قطعات بودیم و به نظرم دیگر داریم بیش از اندازه در مسیر برابری پیش می رویم. چرا مخالف این مسئله هستیم؟ چون دی ان ای این ورزش نشات گرفته از رقابت است و برابر سازی به معنای واقعی مخالف این اصل است. دوما اینکه برابرسازی الزاما به معنای صرفه جویی مالی نیست چون شما بالاخره باید خودرویتان را مجددا بسازید و قطعات جدیدی که شامل قوانین جدید شده اند نیاز دارند که دوباره طراحی و ساخته شوند که خود تاثیر اقتصادی خودشان را دارند. بنابراین من بابت نتیجه پایانی مطمئن نیستم. ما به قوانین جدید ایرودینامیک نگاهی انداختیم و دو نگرانی بزرگ داریم: 1 – با طراحی مجدد خودرو می توانیم شاهد نتایج غیرقابل پیش بینی باشیم و میزان ریسک بسیار بالاست. 2 – ایرودینامیک مسئله ای بوده که همیشه متمایز کننده تیم ها بوده است ولی با محدودیت های زیادی که در راه است مطمئنا این عامل متمایز کننده از بین می رود. ما دوست داریم که فرمول یک، یک ورزش باقی بماند و صرفا به یک نمایش تبدیل نشود. اینکه ما بخواهیم میزان تماشاگر پسند بودن کار را بالا ببریم نکته بسیار خوبی است ولی باید تفاوت این دو مسئله را در نظر بگیریم. به نظرم احساس نمی کنم که ضروری باشد خیلی از چیزها تغییر کنند. ما می توانیم نمایش خوبی را داشته باشیم با کار کردن و ایجاد تغییر روی بعضی از چیز ها که هم من و هم باورم دارم که همه مدیران دیگر نیز با این نظر موافقند. من فکر می کنم باید روی آن مسائل متمرکز شویم.

در مورد سقف بودجه چه نظری دارید؟

پایداری یکی از فاکتورهای کلیدی در این ورزش است؛ همه ما برای ارائه سقف بودجه موافق بودیم و همه ما(مدیران تیم ها) نامه ای را به مبنای موافقت با آن امضا کرده اند. حتی در نظر گرفتن قوانین اقتصادی در آینده نیز می تواند یک نقطه کلیدی باشد. امید این می باشد که با ارائه سقف بودجه، فاصله بین تیم های برتر و دیگر برطرف شود. حتی با توجه به اینکه این سقف بودجه هم برای بعضی تیم ها بسیار زیاد است ولی با این حال باز هم معتقدم که فاصله کاهش می یابد. به نظرم باید خیلی به میزان ریسک انتخاب هایمان توجه کنیم تا به توانیم بهترین راندمان ممکن را داشته باشیم و هدف نهایی را فراموش نکنیم.

شما چطور اولویت های این فصل، فصل بعد و فصلی که در آن قوانین تغییر می کند(2021) را برنامه ریزی می کنید؟

این یک کار فوق العاده سخت است. به نظرم دانش و تجربه بسیار زیادی در این فصل بدست آمد که می تواند برای مدیریت فصل بعد بسیار عالی باشد پس توقف دادن به توسعه داخل این فصل هیچ سود خاصی را نمی تواند برایمان داشته باشد. تمامی تیم ها در حال بازسازی می باشند و با توجه به قوانین سال 2021 و سقف بودجه باید اقدامات مرتبط با صرفه جویی در سرمایه گذاری متناسب با پیشرفت های فنی را انجام دهند. همانطور که گفتم دیگر تیم فراری در بخش فنی از یک گروه تشکیل شده است و با همکاری هم تصمیمات را با دقت بالایی با اولویت هایی که دارند می گیریم.

جمع بندی نیم فصل ابتدایی فرمول یک 2019 از دید مدیر فراریجمع بندی نیم فصل ابتدایی فرمول یک 2019 از دید مدیر فراری فراری SF90

آیا به نظر شما این امکان وجود دارد که خودروی سال 2020 را با داون فورس بیشتری بدون تغییر انقلابی در کانسپت SF90 خود بسازید؟

هدف ما این می باشد که داون فورس بیشتری را تولید کنیم آن هم بدون کاهش نقاط قوت خودروی فعلی. سپس هدف ما پیدا کردن بهترین بالانس ممکن در خودرو است؛ حتی با همین طراحی که در قسمت جلوی خودرو داریم می توانیم بهینه سازی هایی را داشته باشیم و می خواهیم که داشته باشیم.

با توجه به اینکه اوضاع در نیم فصل اول آنطوری که فراری فکرش را نمی کرد پیش نرفت، آیا تیم احساس ناامیدی به خود داده است؟

تعطیلات تابستانی در وقت خوبی آمدند. موقعیت خوبی است برای شارژ و بازیابی روحی تیم. شروع فصلمان پر از مسائل مختلف بود که شروع آن با بازسازی سازمانی فراری که در ماه ژانویه بود رخ داد. اما روحیه تیمی در زمان سختی شکل گرفت. وقتیکه شما وارد دوران سختی می شوید به نظرم خیلی مهم است که آن حس اعتماد لازم را دور خودتان حس کنید. اگر چیزی باشد که به من بتواند حس خوبی بدهد همین افرادی هستند که در تیم حضور دارند.

این نوشته را به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اتومبیل‌رانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جشنواره طنز «دادخند» در یزد 2 ساله شد