گوشت برخیله کردستان


گوشت برخیله یکی از غذاهای سنتی کردستان و به ویژه بیجار است که با گیاه گوشت برخیله که نوعی تره بهاری است تهیه می شود. این نوع تره سرشار از آهن و اسید فولیک بوده و به صورت خام یا پخته شده مورد استفاده قرار می گیرد.یکی از عادات مردم دیار بیجار گروس که از […] نوشته گوشت برخیله کردستان اولین بار در جامع ترین پایگاه معرفی جاهای دیدنی ایران - سیری در...

گوشت برخیله یکی از غذاهای سنتی کردستان و به ویژه بیجار است که با گیاه گوشت برخیله که نوعی تره بهاری است تهیه می شود. این نوع تره سرشار از آهن و اسید فولیک بوده و به صورت خام یا پخته شده مورد استفاده قرار می گیرد.یکی از عادات مردم دیار بیجار گروس که از دیرباز نیز مرسوم بوده است استفاده از گیاهان گوهی به عنوان غذا در فصل بهار است.گروهی از مردم این دیار گیاهان کوهی را در بهار جایگزین مواد پروتئینی و علاوه بر تامین بخشی از مواد غذایی مورد نیاز اعتقاد خاصی به خاصیت دارویی این گیاهان دارند.
در منطقه بیجار بیش از ۱۳۵ نوع گیاهان خوراکی و دارویی و صنعتی برداشت می شود که مصرف آن از گذشته های دور مرسوم بود و مردم با آغاز فصل بهار آنها را جایگزین مواد پروتئینی می نمایند.عده‌ای از شهروندان بیجاری از طریق جمع‌آوری این گیاهان و فروش آن به کسب درآمد می‌پردازند و بازار فروش این محصولات به ویژه در فصل بهار از رونق خاصی برخوردار است.علف چشمه(بولاغ اوتی)،پونه خوراکی،گل آقا(گیلاغه)،شنگ،گوشت بره(گوشت برخیله)کنگر،ترشک اسفنجی(اولکه)پیاز وحشی(پیاز قوراته)زرایند کوهی(پرشک)،تعدادی از گیاهان بهاری در منطقه بیجار گروس است که در فروردین و اردیبهشت بعنوان غذا میهمان سفره های مردم است.
سراب،قیصه،کوه حمزه عرب،کوه زغال،صلوات آباد،چنگ الماس و قمچقا مهم ترین محل رویش گیاهان کوهی در دیار بیجار گروس است. وجود مواد معدنی مفید و مورد نیاز بدن، وجود فوائد فراوان برای دستگاه گوارش، فیبر فراوان و هضم مواد مضر چربی و قند در بدن از جمله دیگر ویژگی های گیاهان خوراکی در شهرستان بیجار گروس به شمار می رود که علاوه بر آنها می توان به قیمت مناسب و تقریبا ارزان آنها نیز اشاره کرد.

گوشت برخیله کردستان

مواد لازم:
گوشت برخیله: نیم کیلوگرم
پیاز: یک عدد متوسط
سیر: ۲ تا ۳ حبه
رب گوجه فرنگی: یک قاشق غذاخوری
روغن، نمک و زردچوبه: به میزان لازم
تخم مرغ: ۲ یا ۲ عدد (اختیاری)

طرز تهیه:
ابتدا در یک قابلمه گوشت برخیله را همراه با نصف استکان آب با حرارت کم می پزیم. پس از اینکه رنگ برگ ها تیره شده و پخته شدند، درب قابلمه را باز می گذاریم تا آبش کاملا تبخیر شود چون مثل اسفناج آب می اندازد.
سپس در تابه پیاز و سیر خرد شده را در روغن تفت داده و مقداری نمک، زردچوبه و رب گوجه فرنگی افزوده و با شعله کم تفت می دهیم. در صورت تمایل می توان یک یا دو عدد تخم مرغ هم در ماهیتابه روی مواد ریخت. در پایان گوشت برخیله را به سایر مواد افزوده و مخلوط می کنیم.
نوش جان!
نکات:
۱- این غذا بسیار بسیار سالم و ساده و پر فایده است.
۲- استفاده از تخم مرغ در این غذای خوشمزه اجباری نیست.
۳- مقدار اولیه مواد بستگی به ذائقه شما دارد و می توانید کمتر یا بیشتر استفاده نمایید.
منابع:شبکه اطلاع رسانی دانا-سیتی پدیا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟