غدیر؛ تمرین خوبی برای باهم بودن


غدیر؛ تمرین خوبی برای باهم بودن

بندرعباس- ایرنا- عید غدیر، بهانه این روزهای جوان‌های هرمزگانی است که با هشتک‎های مختلفی تبلیغ می‌شود، بهانه‌ای برای یادآوری انجام هر کار خیر و نیکی که باهم بودن‌مان را به یکدیگر نشان دهیم.

پویش‌هایی که در آستانه غدیر، عید بزرگ شیعیان جوانان هرمزگانی را به تکاپو انداخته است تا با این فرصت به دست آمده از یکدیگر بخواهند فرصت‌های فضای مجازی خود را برای تبلیغ غدیر از دست ندهند، زیرا غدیر پیامی است برای تمام نسل‌ها.

در آستانه این عیدالله‌الاکبر انجام هر کار نیک و پسندیده‌ای که برای کمک به نیازمندان از دستمان بر می‌آید، فضیلتی است که این روزها در قالب پویش‌ها و هشتک‌ها وحدت‌آفرین بودن این عید را نیز یادآوری می‌کند.

در برخی از این پویش‌ها به این حدیث امیرمومنان علی(ع) که؛« در این روز به یکدیگر هدیه بدهید، توانگر به سراغ مستمند برود، قدرتمند به یاری ضعیف که پیامبر(ص) مرا به این چیزها امر کرده است» اشاره شده، پیام‌های کمک و دستگیری به فقرا و نیازمندان در جشن عید ولایت را بار دیگر به همدیگر یادآوری می‌کنند.

اجتماع غدیریون به همراه اطعام نهار و ضیافت شام

برپایی ضیافت غدیر برای اطعام نهار و ضیافت شام یا پویش زیباسازی شهرباهم همدیگر برای همراهی با رفتگران شهرداری در زیباسازی شهر یا کمک به خانواده‌هایی که نیازمند وسایل سرمایشی هستند، نمونه‌هایی از این دست پویش‌های مردمی است.

در راستای گرامی‌داشت عید غدیر تحت عنوان بیعت با ولایت، ویژه برنامه اجتماع بزرگ غدیریون در بندرعباس با حضور ۱۰ هزار نفر از مردم استان هرمزگان عصر سه شنبه در مسجد جامع شهر بندرعباس برگزار می‌شود.

به همین مناسبت شامگاه عیدغدیر ضیافت اطعام ۱۰ هزار نفری غدیر در جامع بندرعباس برگزار می‌شود.

هم‌چنین به مناسبت گرامی‌داشت عید غدیر و در راستای تمرین خوبی‌های جوانان ویژه برنامه‌های مختلف دیگری در سطح استان هرمزگان انجام می‌شود که نمونه آن می‌توان به پخت ۲۰۰ هزار پرس غذا درهرمزگان اشاره کرد.

پخت این تعداد غذا و توزیع آن را مردم و جوانان محله‌های کوی ملت، اسلام آباد، چاهستانی‌ها وشهرک توحید بندرعباس برعهده گرفته‌اند.

به مناسبت عید غدیرخم پزشکان و کادردرمانی درمانگاه حضرت زهرا(س) شهرک پیامبراعظم (ص) بندرعباس نیز درمان رایگان بیماران و ارائه خدمات پزشکی، درمان عمومی و تخصصی، دارویی، دندان پزشکی و قلب را برعهده گرفتند.

زندانیان در بند منتظر نگاه مهربانانه نیک‌اندیشان

برگزاری ویژه برنامه‌های مراسم‌ جشن ازدواج یک‌هزاو ۵۰۰ ازدواج آسان در شهرستان‌های مختلف هرمزگان از دیگر کارهای ارزشمندی است که در این عید بزرگ برگزار می‌شود.

از دیگر رسم‌های زیبایی که به مناسبت عید غدیر هرساله شاهد آن هستیم؛ آزادی زندانیان غیرعمدی است که در بند زندان‌ها خانواده‌هایشان منتظر نگاه مهربانانه مردم و خیران هستند.

به همین مناسبت و در دهه امامت و ولایت هفت زندانی جرائم غیرعمدبا تخفیف شاکیان، منابع انسانی و کمک خیران از زندان های هرمزگان آزاد شدند، اما هنوز ۵۹ زندانی جرائم غیرعمد با بدهی ۱۴۸ میلیارد ریال چشم انتظار کمک خیران و مردم خیرخواه هستند تا در کنار خانواده خود تمرین خوب نیکی کردن و راه صحیح زندگی کردن را به فرزندانشان بیاموزند.

غدیر، عیدالله‌الاکبر اصیل‌ترین و تاریخی‌ترین سند حقانیت شیعه بهانه‌ای است برای اینکه نیکوتر از هر شادمانی برای آن، اندیشیدن به فضیلت‌های امام علی علیه السلام، لبخند زدن، گذشت و گره‌گشایی از کار مردم را تمریم کنیم.

از روز غدیرخم به عنوان عیدالاکبر یاد شده است؛ بدان جهت که در این روز نه تنها حضرت علی (ع) به عنوان جانشین پیامبر (ص) تعیین می شود، بلکه حضرت محمد(ص) بنا به امر الهی، اسامی جانشینان پس از خویش که همگی از نسل حضرت زهرا (س) و علی (ع) بودند را معرفی کرده و مژده ظهور حضرت مهدی (عج) را در آخر الزمان می‌دهد.

پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص) در ۲۴ یا ۲۵ ذی‌القعده سال ۱۰ هجری همراه با هزاران نفر برای به جای آوردن مناسک حج، از مدینه به طرف مکه حرکت کرد و از آنجا که این حج، آخرین حج پیامبراکرم (ص) بود به حجة‌الوداع مشهور شد.

وقتی اعمال حج پایان یافت و پیامبر(ص) همراه مسلمانان مکه را ترک و به طرف مدینه حرکت کرد، ۱۸ ذی‌الحجه به غدیر خم رسیدند، در این مکان، «جبرئیل» آیه تبلیغ را بر پیامبر (ص) نازل کرد و از جانب خداوند، به رسولش امر شد تا مولی علی(ع) را به عنوان ولی و وصی بعد از خود به مردم معرفی کند.

عید غدیر تنها نه واقعه‌ای تاریخی، بلکه روز اسلام است؛ زیرا در این روز براساس آیه سوم از سوره ماده « اَلْیوْمَ أَکمَلْتُ لَکمْ دینَکمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دیناً» از کامل‌شدن دین اسلام و انتخاب این دین از سوی خداوند سخن به میان آورده است لذا بر بزرگداشت و شادمانی در این روز تاکید فراوانی شده است.

در احادیث شیعه نیز تعابیری غدیر به عنوان عیدُاللهِ‌ الاکبر (بزرگ‌ترین عید الهی)، عید اهل بیت پیامبراکرم(ص) و اشرف الاعیاد (والاترین عید) برای روز هجدهم ذی‌الحجه به عنوان عید غدیر از بزرگ‌ترین اعیاد شیعیان به کار رفته است.

فرنگیس حمزه یی

۹۸۸۷ /۶۰۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ورود سرمربی برزیلی-فرانسوی تیم ملی والیبال به ایران + عکس