اجاره طویل‌المدت خودرو؛ راهکار بقای شرکت‌های لیزینگ


اجاره طویل‌المدت خودرو؛ راهکار بقای شرکت‌های لیزینگ

با توجه به آزادسازی قیمت خودرو و بزرگ‌ شدن اعداد قیمت‌ها و البته تاکید بر فروش نقدی در میان خودروسازان، خیلی راه برای شرکت‌های لیزینگ هموار نیست. اما برای سال آینده می‌توان امید داشت که فعالیت شرکت‌های لیزینگ توسعه یابد

به گزارش «اخبار خودرو»، شرکت‌های لیزینگ خودرو طی دهه 80 وضعیت بسیار مناسبی داشتند. تقریبا بسیاری از افرادی که خواهان خرید خودرو بودند، به این شرکت‌ها مراجعه می‌کردند. با ورود به دهه 90، کسب‎وکار شرکت‌های لیزینگ نیز با توجه به وضعیت اقتصادی و حساب سود و زیانی که این شرکت‌ها داشتند رو به افول گذاشت. وضعیت برای لیزینگ‌ها به‌دلیل نوساناتی که در اقتصاد وجود داشت و نوسانی که در سود و بهره بانک‌ها وجود داشت دچار چالش‌هایی شد و لیزینگ‌ها به‎نوعی از میزان تسهیلات‌دهی خود کم و سعی کردند با هیجان کمتری بازار خودرو را دنبال کنند.

به‎هرحال در شرایط فعلی که قیمت‌ها افزایش پیدا کرده و به‎نوعی قیمت‌ خودرو در کارخانه به قیمت در بازار نزدیک شده و واقعی‌تر نیز شده است، بسیاری نیز قدرت خرید خود را از دست داده‌اند.

این موضوع می‌تواند بار دیگر زمینه‌ساز ورود شرکت‌های لیزینگ به بازار خودرو و اوج‌گیری دوباره آن‌ها شود. اما به‎هرحال بالابودن سود تسهیلاتی که شرکت‌های لیزینگ در نظر می‌گیرند، کاهش قدرت خرید و ارزش پول ملی باعث شده است با وجود نیاز به شرکت‌های تسهیلات‌دهنده در حوزه خودرو، چالش‌های بسیاری نیز وجود داشته باشد.

بحران تقاضا در راه بازار خودرو

در همین‌زمینه یک مدیر حوزه خودرو با بیان اینکه پس از اتمام تحویل خودروهای معوق چالش‌های جدیدی در صنعت خودرو ایجاد خواهد شد، درخصوص نقش شرکت‌های لیزینگ به «دنیای خودرو» می‌گوید: «دیر یا زود خودروسازان تمام یا بخشی اصلی از خودروهایی که طی سال گذشته به مشتریان تعهد داده‌اند را تحویل می‌دهند. پس از آن با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، بحران تقاضا به‎وجود خواهد آمد.»

وی می‌افزاید: «کاهش تقاضا در بازار به دلیل پایین‎بودن قدرت خرید مردم تشدید خواهد شد. در این شرایط به‌نظر می‌رسد شرکت‌های لیزینگ بتوانند تا حدودی تقاضا را با پرداخت بخش بزرگی از قیمت خودرو، تحریک کنند.»

این مدیر صنعت خودرو که سابقه طولانی در امور فروش صنعت‌ خودرو دارد، درخصوص عملکرد آتی شرکت‌های لیزینگ تاکید می‌کند: «با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی، کار برای لیزینگ‌ها سخت است. لیزینگ‌ها در سال‌های اخیر به‌دنبال روش‌های جدیدی بوده‌اند که از دور خارج نشوند. اما با توجه به آزادسازی قیمت خودرو و بزرگ‌ شدن اعداد قیمت‌ها و البته تاکید بر فروش نقدی در میان خودروسازان، خیلی راه برای شرکت‌های لیزینگ هموار نیست. اما برای سال آینده می‌توان امید داشت که فعالیت شرکت‌های لیزینگ توسعه یابد.»

سرمایه لیزینگ‎ها در معرض ضرر سالیانه 10 تا 15 درصدی

بحث تحریک تقاضا و اینکه چگونه می‌توان فروش یک کالا را افزایش داد، مساله بسیار مهمی است که می‌توان از طریق شرکت‌های لیزینگ پیش گرفت.

در همین زمینه یک کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: «مساله بسیار مهمی که در این خصوص وجود دارد، این است که وقتی بین قدرت خرید و قیمت کالا تناسب وجود داشته باشد، فروش کالا افزایش پیدا می‌کند. لیز کردن یا اقساطی فروختن یکی از شیوه‌های مرسوم تحریک تقاضا و افزایش حجم بازار است.»

وی با اشاره به وضعیت شرکت‌های لیزینگ در شرایط تورمی می‌گوید: «وقتی اقتصاد در شرایط تورمی است، شرکت لیزینگی که با بهره 21 تا 24 درصد تسهیلات پرداخت می‌کند، به خاطر همین شرایط تورمی سالانه 10 تا 15 درصد از پول خود را از دست می‌دهد.»

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه توضیح می‌دهد: «یعنی به خاطر اینکه نرخ واقعی تورم بالاتر از عدد رسمی است، وقتی 100 میلیون تومان وام دریافت می‌کنید، در عمل 50 میلیون تومان پس می‌دهید. یعنی شرکت لیزینگ درست است که به لحاظ حسابداری اصل پول را با بهره 24 درصدی پس می‌گیرد، اما از باب قدرت خرید شرکت لیزینگ اتفاقی که رخ می‌دهد این است که ظرف چهار سال نصف قدرت خرید خودش را از دست می‌دهد.»

وی می‌افزاید: «در چنین شرایطی، شاید شرکت‌های لیزینگ مشکل عرضه امروز را حل کنند، اما درواقع ما مشکل زیان‌دهی و کاهش قدرت عملیات شرکتی را از خودروساز برمی‌داریم و به گردن شرکت لیزینگ می‌اندازیم. این باعث می‌شود که لیزینگ‌ها طی چند سال آینده قدرتشان را به‎طور کلی از دست بدهند.»

راهکار اجاره طویل‌المدت

این کارشناس صنعت خودرو همچنین با ارائه راهکاری درخصوص سرپا ماندن شرکت‌های لیزینگ و خودرودار شدن مردم می‌گوید: «در چنین شرایطی اگر می‌خواهیم وضعیت شرکت‌های لیزینگ برهم نخورد و مردم بتوانند خودرو خرید کنند و خودروساز نیز متضرر نشود، راهکار اجاره خودرو است.»

وی تاکید می‌کند: «یعنی شرکت‌های لیزینگ باید مانند همه‎جای دنیا عملیات واقعی لیزینگ را انجام دهند. به این مفهوم که خودرو را به‎طور طولانی‎مدت اجاره بدهند و پس از سه سال از استفاده خودرو توسط مشتری، او می‌تواند خودرو را کامل خریداری کند یا خودرو به فرد دیگری واگذار می‌شود. یعنی پس از سه سال شما با قیمت روز محصول را خریداری می‌کنید.»

وی می‌گوید: «این باعث می‌شود که شرکت لیزینگ در این عملیات سرمایه‌اش را از دست ندهد و همچنان برای ادامه این سیکل قدرتش حفظ شود. بنابراین اگر بناست که دوباره شرکت‌های لیزینگ به بحث خودرو ورود کنند، چاره‌ای ندارند جز اینکه راهکار اجاره طویل‌المدت را پیگیری کنند.»

این کارشناس درخصوص اینکه چرا تاکنون این طرح اجرا نشده است، اظهار می‌کند: «برای اجرایی‎شدن این طرح پلیس باید آن را پذیرا باشد. اگر بخواهیم تحریک تقاضا را به گونه‌ای انجام دهیم که حلقه‌های اقتصادی فروش خودرو از بین نرود، چاره‌ای جز اجاره طویل‌المدت وجود ندارد.»

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...