غدیر را برای اهل‌سنت درست معنا نکرده‌ایم/ معرفت به خدا را در غدیر عیدی بگیرید


غدیر را برای اهل‌سنت درست معنا نکرده‌ایم/ معرفت به خدا را در غدیر عیدی بگیرید

یک استاد سطوح عالی حوزه علمیه با بیان‌اینکه غدیر یعنی فقط در اطاعت خدا بودن و اطاعت یهود و نصارا را کنار گذاشتن، گفت: خدا به رکن و مقام کعبه سوگند یاد می کند که اگر کسی ولایت علی‌بن‌ابیطالب(ع) را انکار کند با سر وارد آتش جهنم می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیت‌الله «محمدجواد فاضل لنکرانی» در شب عید غدیر (یکشنبه، 27 مرداد ماه) در جمع حجاج بیت الله الحرام، اظهار کرد: خدا را شکر تکمیل و تمامیت حج ما با عرض ادب به ساحت ولایت صورت گرفت تا غدیر را درک کنیم و جشن بگیریم.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه ادامه داد: امام رضا(ع) فرمودند: «روز غدیر نزد آسمانی ها مشهورتر از اهل زمین است»؛ آسمانی ها برای غدیر جشنی می گیرند که خارج از درک ما است. در این عید انبیای الهی از آدم(ع) تا حضرت خاتم النبیین(ص) مسرور هستند و شادی در کائنات برقرار است.

وی تاکید کرد: اگر خدا فهم غدیر را به ما حجاج هدیه دهد، بهترین عنایت را به ما داشته است. ما همه شیعه و ولایی هستیم و با نام علی بن ابیطالب(ع) از کودکی مانوس بوده ایم و وقتی نام ایشان می آیند از چشم زن و مرد و پیر و جوان اشک جاری می شود.

آیت الله لنکرانی در تشریح واقعیت و فلسفه غدیر، تصریح کرد: پیامبر(ص) در غدیر صرفا بر محبت و دوست داشتن امام علی(ع) تاکید نکردند چون قبلاً بارها و بارها این مهم را توصیه کرده بودند مناسبتی نمی شد مگر رسول خدا(ص) از علی(ع) در آن نام نمی برد.

وی اضافه کرد: ایشان هنگام دعا عرض می کردند: «الهی بحق علی ...»؛ آیا صرفا برای بیان اعتقاد قلبی بود که انسان در قلب و درون خود علی(ع) را خلیفه بلافصل و وصی خدا بداند و ابلاغ این مسئله باید در آن سرزمین گرم و در حجه الوداع انجام می شد یا مطلبی مهم تر مدنظر خدای عالمیان بوده است.

آیت الله لنکرانی در ادامه تاکید کرد: غدیر اعلام این مطلب به بشر است که فقط باید خدا را بپرستید و حق ندارید زیر یوغ شیطان و مکاتب و مذاهب غیرالهی بروید. خداوند در سوره مبارکه مائده می فرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْیَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِیَاءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ». در چند آیه بعد تصریح می کند: «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُون». غدیر برای آن بود که به بشریت اعلام شود حکومت، ولایت و اختیار همه متعلق به خدا و رسول او و امیرالمومنین علی(ع) است و بس.

وی افزود: ما اعتقاد داریم همانطور که اگر کسی رسول(ص) را اطاعت کند خدا را اطاعت کرده، اگر امیرالمومنین(ع) را هم اطاعت کند، چنین کرده است. لذا غدیر صرفا جانشینی ظاهری نبوده بلکه خدا اعلام کرد بشر فقط باید در طاعت من باشد و طاعت من در طاعت رسول(ع) و امیرمومنان(ع) است.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه در ادامه ابراز کرد: اگر غدیر را اینطور معنا کنیم کدام سنی با آن مخالفت می کند. غدیر را نفهمیده اند، غدیر یعنی فقط در اطاعت خدا بودن و اطاعت یهود و نصارا را کنار گذاشتن.

وی با طرح این سوال که «آیا بدون اطاعت امیرالمومنین(ع) می توان خدا را اطاعت کرد؟»، گفت: همانطور که خدا فرمود: «مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطاعَ اللَّهَ» درباره امیرالمومنین(ع) هم صادق است چنان که رسول خدا(ص) در غدیر فرمودند: «مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذَا عَلِیٌ‌ّ مَوْلاهُ».

آیت الله لنکرانی در ادامه تاکید کرد: غدیر برایه مه تاریخ است نه مربوط به زمانی خاص؛ مگر اطاعت خدا محدود به زمان و مکان است؟ غدیر واقعیتی تاریخی تا قیامت است. اگر مشرف شدید به مسجدالحرام از خدا بخواهید که من را با غدیر آشنا کن؛ اگر علی(ع) را نشناسیم نمی توان خدا را شناخت.

وی با بیان اینکه سفر به عتبات عالیات فقط برای کسب ثواب و گرفتن حاجات از ائمه(ع) نیست (هر چند که اینها نیز انجام می شود)، تصریح کرد: ما با حب ائمه(ع) به خدا نزدیک می شویم، اگر حب علی را نداشته باشیم نمی توانیم به خدا نزدیک شویم؛ بدون حب علی عبادت خدا ممکن نیست چنان که فرموده اند: «حب علیٌ عباده».

آیت الله لنکرانی اضافه کرد: اگر از ما بپرسند اگر فردی همه عمر را روزه بگیرد، همه اموالش را انفاق کند، هر سال حج بیاید و در راه خدا جهاد کند اما ولایت امیرمومنان(ع) را نداشته باشد، فایده ای نخواهد داشت. خدا به رکن و مقام کعبه سوگند یاد می کند که اگر کسی ولایت علی بن ابیطالب(ع) را انکار کند با سر وارد آتش جهنم می شود.

وی در تشریح چرایی اهمیت این ولایت، بیان کرد: خداوند در آیه ابلاغ می فرماید «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ». یعنی اگر پیامبر(ص) چنین نمی کرد گویی هیچ رسالتی را انجام نداده بود حتی نماز و روزه و تبلیغ ایشان فایده نداشت. ما به حج می آییم که حقیقت دین یعنی ولایت را درک کنیم. ولایت هم یعنی طاعت خدا و بعد از او پیامبر(ص) و بعد هم امیرمومنان(ع) و ائمه(ع) و در عصر غیبت اطاعت از فقیه جامع الشرایط.

آیت الله لنکرانی در ادامه گفت: غیر از اسلام و تشیع کدام مکتب است که اجازه ندهد انسان زیر بار ذلت و بندگی دیگری برود در حالی که در دیگر مذاهب و مکاتب حکومت هر فرد جائر و ظالمی پذیرفته می شود؛ سعادت دنیا و آخرت انسان در گروی ولایت است. به حج می رویم که مطیع خدا باشیم مبادا پس از حج همه آنچه را به دست آورده ایم، از دست بدهیم.

این استاد سطوح عالی حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع)، ادامه داد: ایشان فرمودند: خدا در شب عید غدیر چندین برابر شب های رمضان و لیالی قدر! بندگان را می آمرزد. چه خبر است در غدیر با این همه عظمت؟ یعنی امشب شب خواستن حوائج از خدا است نه فقط حاجات دنیوی برای آخرت بخواهید. عمر می گذرد و رو به اتمام است برای آخرت توشه بگیریم.

وی با بیان اینکه خدا در قیامت از عدم شناخت خود توسط حجاج خانه خود گلایه می کند، گفت: در عید غدیر از خدا معرفت او را هدیه بگیریم، چرا ما نباید معبود خود را بشناسیم؟؛ امشب و فردا هر چه می توانید صدقه دهید، هر چه می توانید صدقه بدهید «یک درهم صدقه به اندازه صدهزار صدقه است»، خوش خلقی، کمک به دیگران، قرض دادن به دیگران و .. همه را انجام دهید. دلتان شاد باشد و برای دشمنان علی(ع) و اسلام نفرین کنید.

آیت الله لنکرانی با بیان اینکه امامت هم در ظاهر قرآن تصریح شده و هم باطن آن، تاکید کرد: همه علمای اهل سنت و شیعه اتفاق دارند که آیه ابلاغ مربوط به امیرالمومنین(ع) است اما شیطان وسوسه می کند که خدا خواسته محبت علی(ع) را داشته باشیم، آیا صرف نرساندن این محبت رسالت پیامبر(ص) را ناتمام می گذاشت؟

وی با اشاره به جمله ای از امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ایشان از استادشان آیت الله شاه آبادی نقل می کردند: «شهادت به توحید شهادت به رسالت و ولایت است، شهادت به رسالت شهادت به توحید و ولایت و شهادت به ولایت، شهادت به توحید و رسالت است».

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ حسین رحیمی ریگی برگرد