جریمه راننده تاکسی‌های خواب‌آلود به کمک فناوری تشخیص چهره


جریمه راننده تاکسی‌های خواب‌آلود به کمک فناوری تشخیص چهره

ایتنا - این دستگاه ویژه که روی شیشه جلوی خودرو نصب می‌شود شامل نرم‌افزاری است که می‌تواند نشانه‌های فرد خسته از قبیل پلک زدن، خمیازه کشیدن و خمودگی بدنی را تشخیص بدهد. به‌صورت کلی این نرم‌افزار می‌تواند 68 نقطه صورت را شناسایی کند.

خدمات تاکسی Yandex.Taxi روسیه با نصب دستگاه‌های فناوری تشخیص چهره روی دستگاه‌ها از رانندگان خسته می‌خواهد که به خود استراحت بدهند.

به گزارش ایتنا و به نقل از engadget، این دستگاه ویژه که روی شیشه جلوی خودرو نصب می‌شود شامل نرم‌افزاری است که می‌تواند نشانه‌های فرد خسته از قبیل پلک زدن، خمیازه کشیدن و خمودگی بدنی را تشخیص بدهد. به‌صورت کلی این نرم‌افزار می‌تواند 68 نقطه صورت را شناسایی کند.

این اقدام کمپانی Yandex در واقعی پاسخی به تقاضای قانون‌گذاران روسی از این کمپانی‌ها مبنی بر جلوگیری از تصادفات است. تعداد تصادفات رانندگی مسکو در سال گذشته 764 عدد بوده است که منجر به مرگ 23 نفر شده است. بسیاری از افراد افزایش استفاده از تاکسی‌سرویس‌ها و تعداد اتومبیل بیشتر روان در خیابان‌ها را دلیل این فاجعه دانسته‌اند.
جریمه راننده تاکسی‌های خواب‌آلود به کمک فناوری تشخیص چهره

البته خودروسازان پیش‌ازاین قابلیت‌های تشخیص چهره مشابهی را روی اتومبیل‌های خود قرار داده‌اند. خودروی سوبارو فاستر سال 2019 از قابلیتی به نام DriverFocus استفاده می‌کند که می‌تواند نشانه‌های خستگی را در راننده تشخیص بدهد. همچنین دوربین به‌کاررفته در کادیلاک CT6 سدان از نور مادون‌قرمز برای ردیابی موقعیت سر راننده استفاده می‌کند.

البته رویکرد کمپانی اوبر برای استراحت دادن به رانندگان خلاقیت کم‌تری دارد. این نرم‌افزار برای این منظور شش ساعت از 24 ساعت را اجبارا خاموش می‌شود تا راننده بتواند به استراحت بپردازد. مدت کارکرد نرم‌افزارهای کمپانی‌های مشابه نظیر لیفت (Lyft) نیز 14 ساعت است اما رانندگان به‌راحتی می‌توانند با استفاده از دو نرم‌افزار این ساعات استراحت اجباری را دور بزنند. بااین‌حال Yandex هم‌اکنون دستگاه‌های تشخیص چهره خلاقانه خود را روی 100 اتومبیل نصب‌کرده است و قصد دارد تا به‌زودی این فناوری را گسترش بدهد .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403