برنامه دیدار با سادات روحانی در عید غدیر + نشانی مساجد و حسینیه‌های میزبان


برنامه دیدار با سادات روحانی در عید غدیر + نشانی مساجد و حسینیه‌های میزبان

عید سعید غدیر به عنوان عید سادات از قدیم‌الایام فرصت دیدار مردم با ذریه اهل‌بیت(ع) به‌ویژه از میان علما و بزرگان بوده است؛ دیداری که اغلب در مساجد انجام می‌شود و فرصتی دوباره است برای رونق این خانه‌های خدا در عید بزرگ ولایت.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون‌ های مساجد: عید سعید غدیر از دیربار به عید سادات شهرت داشته و مردم در این روز به دیدار فرزندانی از ذریه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می روند و ضمن تبریک عید غدیر، عیدی نیز از آنان به عنوان تبرک دریافت می کنند.

یکی از سنت های زیبای عید غدیر در جوامع اسلامی، جلوس روحانیون و ائمه جماعات در مساجد در عید غدیر است؛ البته این سنت در سال های اخیر قدری کمرنگ شده که بعضا ناشی از انتقال این جلوس به بیت یا حسینیه هایی محل درس علما است.

برنامه دیدار با سادات روحانی در عید غدیر + نشانی مساجد و حسینیه‌های میزبان

در این میان هنوز تعدادی از روحانیون و ائمه جماعات هستند که همچنان مساجد را در روز عید غدیر مقدم بر حسینیه ها و منازل خود می دانند.

خبرنگار شبستان برای اطلاع از محل جلوس روحانیون سادات شهرهای تهران و ری با تعدادی از آنان تماس گرفت که مشروح نتایج آن به شرح زیر است:

آیت‌الله سیدرضا حسینی مازندرانی، مسجد امام حسین (ع) واقع در شهر ری، خیابان امام حسین (ع)، کوچه صاحب‌الزمانی؛

آیت الله سید سید جلال مجد هاشمی، مسجد جامع غدیر خم، واقع در تهران، خیابان پاسداران، خیابان شهید کشوری، خیابان مسجد جامع؛

آیت‌الله سیدعلی انگجی، مسجد ملک واقع در تهران، بازار، خیابان پانزده خرداد، بازار عباس‌آباد (بزازها) کوچه حمام چال، گذر لوطی صالح (البته به دلیل تعطیل بودن بازار در روز عید، وی امروز (دوشنبه، ۲۸ مرداد در این مسجد، جلوس دارد).

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد رضا لواسانی، مسجد لواسانی، واقع در تهران، خیابان 15 خرداد شرقی.

در این میان، برخی از روحانیون مانند آیت‌الله سیدمحمدحسین میرسجادی که مقید به دیدار با مردم در روز عید غدیر در مسجد امام سجاد (ع) واقع در تهران، خیابان ری جنوبی، خیابان انبار گندم، بود، امسال به دلیل بیماری در منزلش (واقع در خیابان ری جنوبی، قبل از میدان قیام، کوچه رنجبران) پذیرای مردم است.

برخی از روحانیون سادات نیز همیشه منزل یا حسینیه منتسب به خود را محل جلوس در روز عدیر غدیر مناسب می دانسته اند:

آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی، حسینیه علم الهدی، واقع در تهران، خیابان 17 شهریور، خیابان مشهدی رحیم (زیبای سابق).

برنامه دیدار با سادات روحانی در عید غدیر + نشانی مساجد و حسینیه‌های میزبان

آیت الله سید رضی شیرازی: وی چند سالی است کسالت دارد و قادر به اقامه نماز جماعت در مسجد شفا نیست ولی مجالس مولودی خوانی در تمام اعیاد یا مراسم سوگواری در مناسبت های مذهبی در بیت ایشان برگزار می شود و پسرش، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین شیرازی، به نمایندگی از وی میزبان مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین سید علی مقدم قوچانی، امام جماعت مسجد علوی، واقع در تهران، خیابان پیروزی، محله صد دستگاه، کوچه غنیان، در منزلش به نشانی خیابان پیروزی، محله صد دستگاه، کوچه غنیان، پذیرای دوستداران سادات است.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمد ماجدی، امام جماعت مسجد صاحب الامر (عج)، در منزل خود میزبان مردم است ولی تمایلی نداشت نشانی منزلش در این گزارش درج شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم حمیدی، امام جماعت مسجد انصارالحسین (ع)، سالیان درازی است صبح روزهای سرور و شادی اهل بیت (ع) از جمله در روز عید غدیر، پذیرای مردم است.

برخی از روحانیون سرشناس مانند حجج اسلام والمسلمین مرحومان سید مهدی طباطبائی و سید ابوالقاسم شجاعی، در روز عید غدیر در منازل خود پذیرای مردم بودند.

نگاهی دقیق به این فهرست بلند و بالا نشان می دهد که عمده ائمه جماعات مساجد تمایل دارند در منازل یا حسینیه های منتسب به خود پذیرای مردم در روز عید غدیر باشند که به گفته برخی از این ائمه جماعات، مهم ترین دلیل این موضوع آن است که تمایل دارند سالی یک بار هم که شده، شخصا از مردم پذیرایی کنند. عده ای نیز این موضوع را مطرح کردند که شرایط پذیرایی از مردم در مساجد در این روز برای آنان مهیا نیست.

این درحالی است که عید غدیر فرصتی است تا مردمی که در طول سال کمتر به مساجد می آیند به بهانه دیدار با روحانیون سادات هم که شده، در این روز پایشان به مساجد باز شود. البته همانور که بیان شد برخی از روحانیون بنابر دلایل کاملا موجه امکان حضور در مساجد در این روز را ندارند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید