تدارک گسترده جاده‌ای و ریلی برای تسهیل تردد زائران اربعین


تدارک گسترده جاده‌ای و ریلی برای تسهیل تردد زائران اربعین

عصر خودرو- سخنگوی دولت اعلام کرد مدیر عامل ایران خودرو با دستور وزیر صنعت معدن و تجارت برکنار شد.

به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از ایرنا ، ​​عبدالهاشم حسن نیا درباره جزئیات سفرهای اربعین امسال اظهار داشت: سال گذشته 3 نقطه مرزی مهران، شلمچه و چزابه برای تردد زائران در نظر گرفته شده بود که امسال با بازگشایی مرز خسروی به 4 نقطه مرزی افزایش یافته است.

وی افزود: بیشترین تردد را سال گذشته از مرز مهران داشتیم که با توجه به اینکه امسال ویزا برداشته شده، پیش بینی می شود زائران بیشتری برای زیارت به عتبات عالیات سفر کنند. با توجه به اینکه مرز خسروی هم بازگشایی شده، می توانیم بخشی از فشاری که به مرز مهران وارد می آید را به مرز خسروی منتقل کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به خدمات زیربنایی که سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در مرز مهران ایجاد کرده، گفت: زیرساخت هایی مانند راه های دسترسی به مرز مهران و پارکینگ های این پایانه مرزی آماده سازی شده که می تواند در کاهش گره های ترافیکی مؤثر باشد.

وی ادامه داد: سال گذشته 1 میلیون و 200 هزار نفر از مرز مهران تردد کردند (رفت و برگشت) که پیش بینی می شود این تعداد امسال به یک و نیم میلیون تا 1.7 میلیون نفر (فقط مرز مهران) افزایش یابد. ضمن اینکه بیش از 50 درصد این افراد با خودروهای شخصی به مهران می آیند و بقیه با خودروهای عمومی و اتوبوس هایی که برای زائران در نظر گرفته شده، این مرز را برای سفر به عتبات و بازگشت به شهرهای خود انتخاب می کنند.

15 هزار اتوبوس و قطار تهران-کرمانشاه پذیرای زائران اربعین

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای یادآور شد: 15 هزار دستگاه اتوبوس بین شهری داریم که این ناوگان برای سفرهای اربعین و اعزام زائران به هر 4 پایانه مرزی در نظر گرفته شده، آماده سازی خواهند شد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه قطار تهران-کرمانشاه از سال گذشته به این شهر تردد دارد، قرار است اتوبوس های درون شهری (شرکت واحد) برای اعزام مسافران ریلی از ایستگاه راه آهن کرمانشاه به مرز خسروی مستقر شوند.

به گفته حسن نیا، وزارت کشور مذاکرات موفقی با طرف عراقی داشته و این مرز بازگشایی شده است. پیش بینی می شود 800 هزار نفر (مجموع رفت و برگشت) از مرز خسروی برای پیاده روی اربعین امسال تردد داشته باشند.

وی ادامه داد: بخشی از مسافران ریلی نیز با قطار به شلمچه می روند و از آنجا پس از تردد به بصره، با قطار به کربلا اعزام خواهند شد.

معاون وزیر راه با تأکید بر اینکه مشکلات ترافیکی جاده های منتهی به پایانه های مرزی ایران و عراق در اربعین سال گذشته را رصد کرده و مشکلات را احصاء کرده ایم، افزود: تلاش می کنیم مشکلات سال گذشته کمتر شود اما تردد 4 میلیون نفر در کمتر از یک هفته از 4 پایانه مرزی مشکلات خاص خود را دارد به خصوص که حدود 50 درصد این ترددها بر عهده ناوگان مسافری جاده ای است. این ناوگان در حالت عادی، تردد کل مسافران داخلی را عهده دار هستند و ما باید همزمان هم سفرهای زائران اربعین را ساماندهی کنیم و هم اجازه ندهیم تا خللی در سفرهای جاده ای کشور در دیگر محورها به وجود بیاید.

کرایه اتوبوس های اربعین به زودی تعیین می شود

حسن نیا در پاسخ به پرسشی درباره کرایه اتوبوس های اربعین گفت: هنوز با انجمن شرکت های مسافری مذاکره ای نداشته ایم اما در آینده نزدیک این نشست ها آغاز خواهد شد. ضمن اینکه فعلا تعداد ناوگان درون شهری افزایش نیافته است.

به گزارش خبرنگار مهر، براساس تفاهم نامه که میان ایران و عراق به امضا رسیده، مرز خسروی باز و روادید برداشته شد. این یادداشت تفاهم موجب سهولت سفر زوار ایرانی به کشور عراق می‌شود.

بر اساس آمار اعلامی سازمان حج و زیارت، در سال 97 حدود 2 میلیون زائر از ایران در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند که 61 درصد آنان از مرز مهران، 22 درصد از شلمچه، 13 درصد از چذابه و 4 درصد هم به صورت هوایی وارد عراق شدند.

با توجه به حذف روادید در سال جاری میان دو کشور، احتمال افزایش 50 درصدی آمار مسافران اربعین (تا مرز 3 میلیون نفر) در سال جاری وجود دارد.

گفتنی است سازمان حج و زیارت نیز اعلام کرد از 19 شهریور ماه (روز عاشورا) مسافران اربعین که در سامانه سماح ثبت نام کرده اند می توانند برای سفر به عراق از 4 پایانه مرزی در نظر گرفته شده خارج شوند.

دانلود با کیفیت

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس